29 بهمن 1399 - 08:00
یک تحلیل‌گر بازار سرمایه:

ایران از توانایی داشتن رمز ارز ملی برخوردار است

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: ایران از توانایی داشتن رمز ارز ملی برخوردار است و به لحاظ تکنولوژی چیزی از دیگر کشورها کم ندارد.
کد خبر : ۱۲۲۱۸۷
دارایی

به گزارش ایبِنا، دانیال دارایی، تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به رشد کم سابقه بازار سرمایه در نیمه نخست سال گذشته که باعث شد سرمایه‌گذاران دارایی‌های بزرگ خود را به این بازار روانه کنند، گفت: اکنون که بازار نوسانی شده، عده زیادی به فکر خروج از بازار بورس و ورود به بازار بیت کوین هستند، در حالی که می‌تواند اشتباهی بزرگ تر تلقی شود، چون هنوز آگاهی لازم نسبت به این موضوع در جامعه وجود ندارد. در واقع عدم آگاهی بسیار مشکل به وجود آورده که از ضررهای میلیونی تا میلیاردی را شامل می‌شود.   


دارایی با تخمین اینکه دستکم یک میلیون نفر ایرانی اکنون در بازار رمز ارزها حضور دارند، بیان کرد: بی‌توجهی به آینده بیت کوین می‌تواند نه تنها به واردات ارز به داخل کشور منتهی نشود، بلکه حجم گسترده‌ای از ارز را از کشور خارج کند و این پدیده‌ای بسیار نامطلوب خواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امکان تامین مالی تجارت از طریق رمز ارزها میسر است، اظهار داشت: بدون هیچ مسئله‌ای موضوع فوق میسر است و شاید یکسال است که این امکان فراهم شده و بحث جدیدی هم به حساب نمی‌آید. بسیاری از مواقع واردات کوچک و بزرگ از طریق بیت کوین صورت می‌پذیرد.


وی درباره مسائل مرتبط با تحریم در این خصوص ابراز کرد: سایت‌های صرافی‌های داخلی که در حال حاضر معتبر هستند، اما هنوز مجوز رسمی از سوی بانک مرکزی اخذ نکردند و احتمالا تا پیش از عید نوروز اولین پروتکل آن ارائه خواهد شد، اما بر این نکته می‌خواهم تاکید کنم که ارتباط ایران در این زمینه با دنیا غیر قابل قطع است و بستن دسترسی مقداری کار سخت ممکنی می‌شود.


دارایی درباره حواله پول از این طریق افزود: در شرایطی که حواله کردن پول به یک حساب خارجی می تواند با مشکلاتی همراه باشد، رمز ارز چاره مشکل است، اما بدون خطر هم نیست. این کارشناس بازار سرمایه همچنین به جولان صفحات مجازی و حضور ناکارشناسان رمز ارز و بیت کوین در این فضا اشاره کرد و با بیان اینکه اعتماد به این افراد می تواند تبعات جبران ناپذیری برای سرمایه‌گذاران در این حوزه داشته باشد، گفت: متاسفانه بسیاری افراد حتی از تلفظ عنوان صحیح رمز ارزها هم عاجزند، اما به آموزش در این حوزه روی آورده و سرمایه عده زیادی را به باد می‌دهند.


وی با بیان اینکه در دنیا بیش از ۶ هزار نوع رمز ارز وجود دارد که اسامی برخی از آنها بسیار به هم نزدیک است، اظهار کرد: «بیت کوین» اکنون بیش از ۴۰ هزار دلار قیمت دارد، در حالی که رمز ارز «بیت کوین» ۹ پنی هم نمی‌ارزد و این ممکن است سرمایه‌گذاران را با مشکلات جدی مواجه کند.


به گفته او، اکنون بین ۸ تا ۱۲ درصد بیت کوین جهان در ایران تولید می شود و این می‌تواند یک قدرت جهانی برای ایران تلقی شود که از آن در مذاکرات و مواجهه با اقتصادهای برتر دنیا می‌تواند استفاده کرد.


دارایی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه محلی برای آزمون و خطا نیست، اظهار کرد: در حالی که به مردم توصیه می‌کنم با دقت، آگاهی و آرامش به بازار وارد شوند، آن‌ها را از خارج کردن پول موجود در بازار بورس و وارد کردن آن به بازار بیت کوین بدون اطلاعات قبلی شدیدا بر حذر می‌دارم. مشکل به طور کلی در میزان آگاهی است، عدم آگاهی اینکه مردم در ورود به بازار چنان عجله به خرج می‌دهند که تا این اندازه عجله برای به دست آوردن آگاهی ندارند.  


این تحلیل گر بازار با بیان اینکه برای حضور در بازار سرمایه باید از هیجان‌ها و فریادهای «بخرید» یا «نخرید» دوری کرد، افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در اطلاع رسانی عمومی به مردم و ساختن آینده بازار سرمایه و بیت کوین دارند.


وی درارتباط با اظهار رئیس کل بانک مرکزی درباره رمز ارز بیان کرد: قطعا توانایی داشتن رمز ارز ملی را داریم و در این مسئله حقیقتا به لحاظ تکنولوژی چیزی کم نداریم، اما منوط به این است که مسیر به درستی انتخاب شود و قضیه ونزوئلا به تکرار در نیاد. نکته دیگر در این زمینه این است که چنانچه بنا باشد تا همه چیز از پایه ساخته شود، پروژه‌هایی خواهد بود که هیچ وقت تمام نخواهد شد.


دارایی در ادامه به تحلیل توییت ها و اطلاعات منتشر شده توسط «ایلان ماسک» درباره بیت کوین پرداخت و با بیان اینکه مجموعه این داده ها تایید می کند به احتمال ۹۹ درصد او همان «ساتوشی ناکاموتو» بنیانگزار بیت کوین است، گفت: همه امید فعالان حوزه بیت کوین تاکنون این بوده که این رمز ارز بر پایه عمکلرد دسته جمعی و فارغ از یک فرد حقیقی یا حقوقی تولید می شود، اما اگر مشخص شود که ایلان ماسک پشت این ماجراست، می تواند سقوط بزرگی را به ارمغان بیاورد.


وی با تاکید بر اینکه توسعه رمز پول ها می تواند آینده تازه ای برای کشور رقم بزند، فعالیت ماینرهای نامرغوب با مصرف برق زیاد که آن هم از شبکه عمومب تامین می شود را بسیار نامطلوب خواند و با بیان اینکه می توان ماینرها استاندارد وارد کرد و برای استفاده از آنها برق صنعنی تخصیص داد، خاطرنشان کرد: امیدواریم استفاده از برق خانگی یا برق غیرقانونی برای تولید رمز ارز که هم شبکه را با اختلال مواجه کرده و هم آلودگی هوا را باعث شد، با تصمیم درست سیاستگذاران هر چه سریعتر پایان یابد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر