02 اسفند 1399 - 15:09

بیشترین نرخ تورم سهم چه کالاهایی است؟

مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران گفت: بیشترین نرخ تورم مربوط به خوراکی‌ها بوده که تورم نقطه‌ای آن در مقایسه با ماه گذشته با ۶/۹ درصد افزایش، به ۶۶/۸ رسیده است.
کد خبر : ۱۲۲۲۷۰
کالا

به گزارش ایبِنا، منصوره یزدان‌خواه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه در تورم ماهانه، خوراکی‌ها همچنان تورم بیشتری داشته اند افزود: تورم ماهانه خوراکی‌ها در بهمن ماه، ۵/۲ بیشتر از دی ۹۹ شده است.


وی اضافه کرد: در گروه خوراکی ها، قند و شکر و شیرینی ها، بیشترین افزایش ماهانه را با ۱۱/۷ درصد داشتند. یزدان خواه به نرخ تورم ماهانه ۹/۶ درصدی سبزی‌ها و حبوبات اشاره کرد و گفت: گوشت قرمز و سفید و ماکیان، ۵/۷ تورم ماهانه نسبت به دی ۹۹ داشتند.


وی افزود: بیشترین افزایش قیمت در گروه سبزی‌ها به خیار، بادمجان، لوبیا سبز و کدو سبز مربوط می‌شود. مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران گفت: میوه و خشکبار، موز و انار نیز در این گروه بیشترین تورم راداشتند و در گروه گوشت قرمز و سفید، مرغ ماشینی و گوشت گوسفند، بیشترین افزایش را داشتند.


یزدان خواه همچنین از کاهش ۱/۵ درصدی تورم ماهانه بخش ارتباطات به ویژه گوشی موبایل خبر داد و افزود: این کاهش متاثر از نرخ ارز بود. مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران با بیان اینکه عدد شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در بهمن ۹۹ نسبت به سال پایه ۹۵ حدود سه برابر شد.


یزدان‌خواه همچنین گفت: عدد شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار برای خانوارهای کل کشور در بهمن امسال، به ۲۹۲/۸ رسید که این عدد در سال ۹۵، صد بود. وی افزود: برای محاسبه این شاخص در سال ۹۵ سبد پایه‌ای انتخاب شد که ۴۷۵ کالا را شامل می‌شود و همه اقلام خواراکی، غیر خوراکی، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش برای خانوار بررسی شد و اقلامی که مورد مصرف خانواده‌ها در طول یک سال بوده انتخاب و با توجه به هزینه‌ای که برای این کالاها در مدت یک سال صرف کرده اند، ضرایبی انتخاب شده است.


در محاسبه شاخص سال ۹۵ , به عدد ۱۰۰ رسیدیم


یزدان‌خواه با بیان اینکه در محاسبه شاخص سال ۹۵ , به عدد ۱۰۰ رسیدیم گفت: قیمت همه این اقلام با مراجعه به ۵۰ هزار واحد چه خواروبار و چه بیمارستان و مراکز دیگر در سراسر کشور گرفته و هر ماه این شاخص محاسبه شده است.


وی افزود: کاربرد این شاخص برای تبدیل ارزش اسمی به ارزش واقعی است یعنی اگر بخواهیم اثرات افزایش قیمت را تعدیل کنیم چه در حساب‌های ملی و چه برای براورد قدرت خرید، از این شاخص استفاده می‌شود.


مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران اضافه کرد: یکی دیگر از کاربردهای این شاخص، محاسبه نرخ تورم است که درصد تغییر این شاخص را به دوره‌های مشخصی محاسبه می‌کنیم به طور مثال برای محاسبه تورم نقطه ای، درصد تغییر این شاخص را در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۸ در نظر می‌گیریم که این عدد در بهمن ۹۹ به ۴۸/۲ برای خانوادهای کل کشور رسیده و نسبت به ماه قبل (دی ۹۹) ۲ واحد درصد افزایش داشته است.


وی ادامه داد: یعنی خانواده‌ها برای خرید ۴۷۵ قلم کالایی که در سبد آمار گیری مشخص شده، ۴۸/۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیشتر هزینه کرده اند.


تورم نقطه‌ای


یزدان‌خواه گفت: تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری، ۴۷/۲ درصد و برای خانوارهای روستایی ۵۳/۶ درصد بوده است. وی افزود: تورم نقطه‌ای نسبت به دی ماه دو واحد درصد افزایش داشته و از ۴۶/۲ درصد در دی به ۴۸/۲ رسیده است.


یزدان‌خواه گفت: درصد تغییر عدد شاخص قیمت‌ها در بهمن ۹۹ نسبت به ماه قبل، به عدد دو و نیم برای خانوارهای کل کشور رسیده که در دی ماه ۱/۸ درصد بوده که نشانگر افزایش هفت دهم واحددرصدی است ضمن اینکه برای خانوارهای شهری ۲/۴ درصد و برای خانواده‌های روستایی ۳/۳ بوده است.


نرخ تورم سالانه


وی نرخ تورم سالانه را ۳۴/۲ درصد برای کل خانوارها عنوان کرد و افزود: این نرخ برای خانواده‌های شهری ۳۴/۱ درصد و برای خانواده‌های روستایی ۳۵ درصد ثبت شده است. مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران تصریح کرد: تورم سالانه در بهمن نسبت به تورم سالانه دی ماه، دو واحد افزایش داشته و از ۳۲/۲ در دی به ۳۴/۲ در بهمن رسیده است.


یزدان‌خواه گفت: سعی شده برای محاسبه تورم بر اساس طبقه بین المللی، ۱۲ گروه کالایی و خدمات را در نظر بگیریم. وی با بیان اینکه دو گروه اصلی، یکی خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و دیگری، غیر خوراکی‌ها برای محاسبه تورم در نظر گرفته شده است افزود: غیر خوراکی‌ها شامل پوشاک، مسکن، بهداشت و آموزش، تفریحات، هتل و رستوران، حمل و نقل و سایر موارد است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها