09 اسفند 1399 - 13:36
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

افزایش تولید متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی؛ راهکار مهار تورم

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی همگن سازندگان قطعات خودرو اظهار کرد:‌ اگر رونق تولید وجود داشته باشد صادرات و تولید صادراتی نیز جان می‌گیرد و همه این شرایط موجب خواهد شد تا درآمدهای ارزی کشور تامین شود.
کد خبر : ۱۲۲۳۵۷
تولید صنعتی

محمود نجفی سهی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا خاطر نشان کرد:‌ بخشی از مشکلات کشور به دلیل عوامل برونزای اقتصادی است، اما در کنار آن بخش عمده مشکلات فعالان اقتصادی مربوط به موضوعات داخلی است.


وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان مانند کره و ژاپن فروش نفت ندارند، تصریح کرد:‌ بخشی از مشکلات کشور ناشی از عدم فروش نفت و تحریم است، اما نمی‌توان عمده معضلات را به موضوع ناتوانی در فروش نفت نسبت داد. اقتصاد کشور سال‌های طولانی است که با نابسامانی‌های ساختاری مواجه است و تنها راهکار آن است که تولید در کشور متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی صورت گیرد.


عضو هیات مدیره انجمن تخصصی همگن سازندگان قطعات خودروی سراسری کشور اظهار کرد:‌ اگر تولید در کشور وجود داشته باشد، مالیات متناسب با تولید پرداخت می‌شود و کارگران نیز بیکار نخواهند شد تا به دنبال بیمه بیکاری باشند. اگر رونق تولید وجود داشته باشد صادرات و تولید صادراتی نیز جان می‌گیرد و همه این شرایط موجب خواهد شد تا درآمدهای ارزی کشور مطابق با نیازهای داخلی تامین شود و به دنبال آن تورم نیز کنترل می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های مولد اقتصادی در کشور فاقد برنامه هستند، عنوان کرد:‌ بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور در بلاتکلیفی مطلق هستند و اگر راهکاری برای خروج از وضع کنونی اندیشیده نشود، سال ۱۴۰۰ سال سخت‌تری برای اقتصاد ایران خواهد بود.


نجفی‌سهی با بیان اینکه خام‌فروشی مواد اولیه در کشور به معنای خیانت به اقتصاد است، تصریح کرد:‌ به جای صادرات مواد خام باید موادی که چند مرحله از تولید را گذرانده و ارزش افزوده دارند، صادر شوند و خلق زنجیره ارزش در مواد اولیه از جمله موضوعاتی است که در ایجاد اشتغال و رونق صنایع نقش مهم دارد به طور مثال چرا باید سنگ آهن صادر شود در حالی که می‌توان محصولات و مقاطع فولادی صادر کرد.


وی ادامه داد: همانطور که فولاد و محصولات فولادی به کشور وارد می‌شود می‌توان این محصولات را در داخل کشور تولید کرد و ضمن پاسخ به نیاز داخلی آن را صادر کرد، اما همه این شرایط نیازمند سرمایه‌گذاری و توسعه بخش‌های تولیدی است؛ اکنون به جای تولید این محصولات سنگ آهن صادر می‌کنیم و به جای آن ورق‌های فولادی وارد می‌کنیم.


عضو انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد:‌ می‌توان به جای سنگ آهن قطعات خودرو و لوازم خانگی صادر کرد، منوط به آنکه صنایع در کشور رونق بگیرند و به این خام‌فروشی مواد پایان داده شود.


وی با بیان اینکه کرونا علاوه بر ایران بسیاری از کشورهای جهان را با مشکل مواجه کرده است، خاطرنشان کرد:‌ کرونا به مشاغل زیادی آسیب زده، اما به طور قطع کنترل آن راهکارهای مدیریتی دارد و باید از تبعات آن با اتخاذ تصمیم‌های درست اقتصادی کاست.


نجفی سهی با بیان اینکه با عواملی که برنامه‌ریزی‌ها برای کنترل تورم را بی‌اثر می‌کند نمی‌توان انتظار تحقق هدفگذاری بانک مرکزی برای کاهش تورم به سطح ۲۲ درصد را داشت، عنوان کرد:‌ تورم تنها در شرایطی مهار می‌شود که تولید داخلی در کشور افزایش یابد، اما اکنون تولید داخلی در کشور روز به روز آسیب‌پذیرتر شده است.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی ابزارهای موثر چندانی برای کنترل تورم در اختیار ندارد، اظهار کرد:‌ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز از معضلات سال آینده در کشور است و حتی می‌توان گفت برنامه‌ها چندین ماه به دلیل انتقال مدیریت به دولت بعدی روی زمین خواهند ماند.


عضو انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد:‌ تصمیم‌های دولتی یکی از عوامل تشدیدکننده تورم در طول سالیان گذشته بوده و متضرر اصلی آن خانوارهایی بوده‌اند که درآمد ثابت داشته‌اند و اکنون کار به جایی رسیده است که تورم بر روی بسیاری از اقلام ضروری و مصرفی خانوارها اثر گذاشته و توان و قدرت خرید و معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است.

برچسب ها: تورم اقتصاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر