06 اسفند 1399 - 12:36
روحانی:

تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری شکست خورد

رییس جمهور گفت: در ۱۱ماه گذشته ۹.۵میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری و ۳۲میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته و این به معنای آن است که تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری شکست خورده است.
کد خبر : ۱۲۲۴۰۰
روحانی

به گزارش ایبِنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت در بخش‌هایی از سخنان خود اهمیت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه بدانند کاری که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های کشورمان را زیر سوال می‌برد، خطا و اشتباه است و این راهی است که دشمن آن را می‌خواهد.


رئیس جمهور گفت: دشمنان به دروغ تهمت زدند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز نیست و با این بهانه قطعنامه‌های مختلفی از جمله ۲۲۳۱ را علیه کشورمان صادر کردند که ما را تا مرز جنگ پیش بردند. این در حالی است که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های خود را بر مبنای وظیفه اخلاقی، شرعی و فتوای رهبری دنبال می‌کنیم و همچنین بر اساس ان‌پی‌تی فعالیت‌هایمان باید صلح‌آمیز باشد. لذا ما که می‌خواهیم فعالیت صلح‌آمیز داشته باشیم چرا باید علامت غیرصلح‌آمیز به بدخواهان داده شود.


روحانی با اشاره به اینکه در تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای نقش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است، اظهارداشت: آژانس بین‌المللی اتمی برای این منظور تأسیس شده است و زمانی که این نهاد اعلام کرد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است حربه از دست دشمن گرفته شد.


رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از آثار مهم برجام این بود که این حربه را از دست دشمن گرفت چرا که همه بهانه دشمن پی‌ام‌دی بود و این دولت پرونده پی‌ام‌دی را مختومه کرد و این بزرگترین ضربه بر پیکره تبلیغات و سیاست‌های دروغ بدخواهان بود.


روحانی با تأکید بر اینکه همه دنیا بدانند که ایران در برجام محکم حضور دارد، اظهار داشت: ما بر اصل برجام متعهد هستیم و با همه توان از آن حفاظت می‌کنیم و چنانچه صبر و تحمل نمی‌کردیم امروز برجامی باقی نمانده بود و دنیا باید بداند که امروز برجام بخاطر صبر ملت ایران زنده است.


رئیس جمهور خاطر نشان کرد: رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای به کرسی نشاندن حرف‌هایمان در دنیا و افکار عمومی بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم از صندلی اتهام روی صندلی مدعی بنشینیم و غیر از این مسیر دیگری وجود ندارد.


روحانی گفت: یکی از جاهایی که ترامپ در آن شکست خورد این بود که قصد داشت از طریق آژانس بین‌المللی اتمی علیه کشورمان اقدام کند، اما آژانس در برابر او ایستادگی کرد و در ماه‌های اخیر هم وقتی ۳ کشور اروپایی می‌خواستند ایران را محکوم کنند، آژانس از ایران حمایت کرد و توطئه آنها خنثی گردید، بنابراین رابطه با آژانس و سازمان ملل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در روند امور به مقطعی بسیار سختی رسیدیم که قانونی وضع شده بود و باید طبق قانون اساسی آن را اجرا می‌کردیم و به خوبی هم اجرا کردیم. اجرای این قانون حساسیت زیادی داشت چرا که از طرفی می‌خواستیم آن را اجرا کنیم و از طرفی اگر درست اجرا نشود، چه بسا همه ساختمان تخریب می‌شد. لذا لازم بود که خیلی مراقبت شود تا هم قانون را اجرا کنیم و هم روابط خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حفظ کنیم و از طرفی به دنیا هم اعلام کنیم که فعالیت کشورمان صلح‌آمیز است.


روحانی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه در این مقطع نیز کار بسیار بزرگی بر مبنای تدبیر انجام داد به طوری که قانون را به طور کامل و صد در صدی اجرا کردیم، اما هنرمندانه و هوشمندانه و به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس هم اعلام کرد که ایران نمی‌خواهد فعالیت غیرصلح‌آمیز انجام دهد و روزهای این هفته را می‌توان از روزهای ماندگار در تاریخ جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید دانست.


رئیس جمهور تصریح کرد: اگر کسی بخواهد توافق بین دولت ایران و آژانس بین‌المللی اتمی را مخدوش کند، بی‌تردید این کار بازی در زمین دشمن است و معلوم است که اهداف دیگران آنجا اجرا می‌شود.


روحانی خطاب به طرف‌های برجام، اظهار داشت: ما ملت، دولت و نظامی هستیم که یا چیزی را قبول نمی‌کنیم و اگر قبول کردیم به عهدمان پایبند می‌مانیم و این جزء اخلاق، دین و فرهنگ ملت ایران است.


وی در ادامه طرف‌های برجام را مورد خطاب قرار داد و گفت: ما برجام را امضاء کرده و به خوبی پای آن ایستادیم. شما هم هیچ‌وقت به عهد و پیمان خود عمل نکردید و اگر امروز کسی اسم برجام را در دنیا ببرد، مدیون ملت ایران است و اینکه به دنبال حضور در برجام هستید، این صندلی را ما حفظ کردیم.


رئیس جمهور تأکید کرد: امروز هم به طور مستحکم می‌خواهیم که برجام بماند و در شرایطی هستیم که بقاء و نشاط برجام بر مبنای این است که آمریکا از تروریسم اقتصادی دست بردارد.


روحانی با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا به صراحت اعلام کرده که فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده و تمام اقدامات ترامپ عاقلانه نبود، گفت: دولت جدید آمریکا حرف‌های خوبی می‌زند اما آنچه مهم است این است که آیا می‌خواهد همچنان به مسیر فعالیت‌های تروریستی ادامه دهد و آیا قبول دارد که ترامپ تروریست بوده و نسبت به ملت ایران جنایت انجام شده است یا نه. بدون تردید گام اول توقف جنایت است.


رئیس جمهور افزود: شما هنوز حساب‌های بانکی ایران را آزاد نکردید و در حالی که روز اول اعلام کردید در مسأله کرونا به همه کمک خواهیم کرد، هنوز این کار را نسبت به ایران انجام ندادید. لذا توقع داریم به همان حرف‌هایی که می‌زنید عمل کنید و دولت جدید آمریکا عملیات تروریستی اقتصادی را متوقف کند و وقتی این کار انجام شد، راه باز می‌شود، صندلی هم سر جای خودش می‌آید و با هم حرف می‌زنیم.


روحانی تصریح کرد: ما در برجام حرف می‌زنیم و بر برجام حرف نمی‌زنیم.


رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صبر و بردباری ملت ایران در ۳ سال گذشته و تلاش دولت برای کاهش آلام مردم، اظهار داشت: در طول ۱۱ ماه گذشته ۹.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری و ۳۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است و این به معنای آن است که تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری شکست خورده است.


روحانی با اشاره به افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در کشور، گفت: فردا بزرگراه بسیار عظیمی را افتتاح خواهیم کرد این بزرگراه ۱۵۸ کیلومتر مسافت دارد و در این دولت و از سال ۹۴ شروع شده است. از طریق این بزرگراه مسافت غرب کشور به سمت جنوب کشور ۲ ساعت کوتاه‌تر می‌شود.


رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله زده سی‌سخت، دنا و سمیرم، گفت: از همان ابتدا وزیر راه را به عنوان نماینده خود به منطقه اعزام کردم و همه مسئولین برای کمک به مردم پای کار بودند و در دولت تثبیت کردیم که ۱۸۵ میلیارد تومان به عنوان کمک‌های بلاعوض و ۳۰۷ میلیارد تومان نیز برای تسهیلات قرض‌الحسنه به آسیب‌دیدگان اختصاص یافت.


روحانی تأکید کرد: همه دستگاه‌ها می‌خواهم که با که همه توان خود را بکار بگیرند تا پایان تیرماه سال آینده مردم زلزله زده این مناطق به خانه‌های خود بازگردند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر