16 اسفند 1399 - 15:50
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

بازار ارز دیجیتال خطرناک‌ترین بازار دنیاست

کارشناس بازار رمز ارز گفت: ورود سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال خیلی خطرناک است، به خاطر اینکه شخص وارد جنگل تاریکی می‌شود بدون آنکه بداند این بازار چیست.
کد خبر : ۱۲۲۶۵۶
دارایی

دانیال دارایی کارشناس بازار رمز ارز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به فضای پرریسک بازار رمزارزها اظهار داشت: بازار ارز دیجیتال بستر مناسبی برای سود گرفتن است، اما نکته مهم این است که خطرناک‌ترین بازار در بین بازارهای سرمایه گذاری است.


وی افزود: تعاریف شدت نوسان در این بازار با بازارهای سرمایه ای دیگر، تفاوت دارد. به طور مثال، در بازار ارز دیجیتال یک اصلاح ۲۰ درصدی کاملا طبیعی است در حالی که در بازار سرمایه با یک اصلاح ۶ درصدی ترس ریزش و ضرر و زیان به وجود می آید. در حالی که در بازار ارزهای دیجیتال اینگونه نیست و نوسان ۲۰ درصد برای کاربر امری طبیعی است، اما کاربران عادی در این فضا به چشم بازار سرمایه قبلی،  وارد این بازار شده و به محض اینکه یک روند قرمز شدید می بیند با ترس از بازار خارج می شود و دوباره با طمع وارد می شوند و باز هم دوباره با ترس خارج می شوند و در نهایت این سیکل تکراری پُر از اشتباه با ضرر و زیان همراه خواهد شد و به مرور سرمایه فرد به اصطلاح آب می شود. بنابراین بازار ارز دیجیتال خطرناک ترین بازار دنیاست.


کارشناس بازار رمز ارز در ادامه خاطر نشان کرد: ضربات و سیلی های بازار ارز دیجیتال نسبت به بازارهای دیگر سنگین است، اما اگر ما بگوییم که خروج از بورس به دلیل  بازار ارز دیجیتال در حال اتفاق افتادن است به نظر من تا حدودی این قضیه سیاه‌نمایی است. اگر ما بخواهیم قرمزشدن و قرمز ماندن بازار سرمایه را به دلیل ارز دیجیتال نسبت بدهیم، در حقیقت تا حدودی سیاه‌نمایی است، به خاطر اینکه در حال حاضر پول واقعی از بازار بورس در حال خروج نیست.


دارایی تاکید کرد: در حال حاضر در ایران ورود سرمایه به بازار ارز دیجیتال داریم و این روند خیلی خطرناک است. به خاطر این که شخص وارد جنگل تاریکی می شود بدون آنکه بداند این بازار چیست و فقط با فلسفه طمع وارد می شود و خیلی خطرناک است.


وی افزود: بازار ارز دیجیتال رشد سالیانه خودش را انجام داده است. به بیان دیگر،  بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ به هیچ کس بدهکار نشد. بنابراین وقتی که این اتفاق افتاده، آدم های راضی از بازار خارج شده اند.


بازارهای سرمایه فاز بندی دارند. در بازارهای سرمایه ما بحث موج را داریم. تصور کنید سوار یک کشتی هستید و کشتی شما ناخدا و پارو زن ندارد؛ حال سرمایه گذار وقتی بدون دانش وارد بازار می شود، یعنی تحلیل و جهت گیری در بازار را نمی داند. دقیقا مشابه کسی است که در آب رفته و شنا بلد نیست. حال چه اتفاقی می تواند به او سود دهد؟ پاسخ این است که ناخواسته یا خواسته در وسط بازار قرار گرفته تا یک موج سنگین بیاید و او را به یک سمتی ببرد اگر موج به نفع او شد سود گرفته و اگر به نفع او نشد خب ضرر کرده است. بنابراین سرمایه‌گذار بدون تحلیل در یک کشتی بدون ناخدا قرار گرفته و این رفتارهای سرمایه‌گذار بدون تحلیل و آموزش ندیده است.


دارایی در ادامه در خصوص راهکار پیشنهادی برای استفاده بهینه از نیروگاه ها و ماینرها گفت: در ۲۰ سال اخیر در کشور ما اتفاقاتی افتاده که یک سری نیروگاه فعال وجود دارد که استفاده بهینه از تولید آن نمی شود. به عبارت دیگر با تغییر دولت‌ها گاهاً یک سری پروژه ها کنار رفت. مثلاً در دولت نهم و دهم یکسری نیروگاه‌ در جاهایی احداث شد و بنا به دلایلی و با تغییر دولت، شرایط استفاده و بهره وری از آنها عوض شد و حتی اقتصاد هم منقبض شد و روی هم رفته کارخانه‌های مورد استفاده هم زده نشد و نیروگاه بیکار ماند. این در حالیست که نیروگاه را نمی توان خاموش کرد و باید همیشه روشن باشد. حال باید چه کار کنیم؟ یکی از زیباترین کارهایی که می توان انجام داد ایجاد فضای مزرعه اشتراکی به عنوان راهکار بهینه است. وزارت صمت فضایی را ایجاد می کند برای فردی که در منزل ماینر به برق متصل کرده است. در ادامه این فرد بیاید و ماینر خود را در فضای استخراج اشتراکی قرار دهد. چنانچه وزارت مربوطه از مردمی که ماینر خود را آنجا می گذارند پول هم نگیرد باز هم به صرفه تر است، یعنی از آنها پول نگیرد و فقط ماینر را آنجا بگذارد؛ همان ماینری که در منزل یا مزرعه برق و انرژی روی آن هزینه می شود. پس در این شرایط هزینه ماینر در فضای استخراجی کنار نیروگاه برای وزارت نیرو ارزانتر برآورد می شود نسبت به آنکه در مزرعه یا در خانه باشد.

برچسب ها: بیت کوین رمزارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر