18 اسفند 1399 - 11:45
عضو اتاق ایران در گفتگو با ایبِنا:

حفظ ارزش پول ملی فقط بر عهده بانک مرکزی نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: یکی از عواملی تاثیرگذار در مقوله ارزش پول ملی، تحریم‌ها و مسائل بیرونی و عدم امکان نقل و انتقال پولی است که از این جهت شاهد ایجاد تلاطم در اقتصاد کشور بودیم.
کد خبر : ۱۲۲۶۵۷
پول

احمد پورکائد در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به اینکه متولی ارزش پول ملی هر کشور بانک مرکزی است و جزو رسالت‌های واقعی آن است که ارزش واقعی پول کشور را حفظ کند، اظهار کرد: البته در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که موضوع ارزش پول ملی جدا از بانک مرکزی به سیاست‌های کلی نظام در کشور ما نیز مرتبط است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: متاسفانه تاکنون شاهد حفظ ارزش پول ملی کشور نبوده‌ایم که البته به معنای این نیست که بانک مرکزی باعث شده پول ملی به نوعی ارزش واقعی خود را تا حدودی از دست بدهد بلکه با سیاست‌گذاری های اشتباهی که صورت گرفته و روش‌هایی که به کار برده شد و معطوف به عرضه ارز و نحوه عرضه آن و ارز چند نرخی در قالب رسمی نیمایی و صرافی و آزاد و ... بود می‌توان گفت از متغیرهای خوبی استفاده نشد و شاهد نتیجه مطلوبی نبودیم.


وی تصریح کرد: به همین دلیل دچار شرایط تورمی خاصی شدیم که متاسفانه آسیب جدی هم به اقتصاد وارد شده است. یکی از عواملی تاثیرگذار در مقوله ارزش پول ملی، تحریم ها و مسائل بیرونی و عدم امکان نقل و انتقال پولی است که به دلیل عدم دسترسی به منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر و همچنین متحمل شدن هزینه‌های سنگین در جهت جابجایی پول شاهد ایجاد تلاطم در اقتصاد کشور بودیم.


پورکائد گفت: زمانی موفق خواهیم شد که ارزش پول ملی را احیا کنیم که پول ما در برابری با دیگر ارزهای دنیا قابلیت رقابت داشته باشد. زمانی که در بودجه ارزشگذاری دلار با رقم ۱۷۵۰۰ تومان تعیین می‌شود قطعا باعث آسیب به اقتصاد خواهد شد چرا که این قیمت باید قیمتی باشد که برای عموم قابل دسترس باشد. در نتیجه باید اختلاف ارز مصوب و بازار را نزدیک کنیم چرا که باعث فساد می‌شود.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، زمانی پول ملی زمانی ارزشمند خواهد بود که کالای مصرفی که در گردش حساب روزانه کشور است با قیمت مناسب عرضه شود و مردم قدرت خرید داشته باشند. وقتی قدرت خرید به این شکل از مردم گرفته شود نشان دهنده این است که به ارز ملی آسیب وارد شده است. در واقع وقتی پول ارزش پیدا کند قیمت اجناس ثابت و مشخص می شود و قدرت خرید مردم هم بالاتر می رود. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر