18 اسفند 1399 - 10:38
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

کسری بودجه تورم‌زاست/ منابع خارجی ایران کجا هزینه شود؟

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه کسری بودجه دولت یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ تورم است، گفت:‌ منابع خارجی ایران پس از آزادسازی باید در امور زیربنایی هزینه شود تا تورم ایجاد نکند.
کد خبر : ۱۲۲۶۶۸
صالحی

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا، درباره آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها اظهار کرد:‌ طبیعی است که درآمدهای ارزی حاصل از نفت در کشورهایی که دارای درآمدهای نفتی هستند باید صرف سرمایه‌گذرای شود تا بتوان با تولید و اشتغال مناسب حاصل از آن، تورم را کنترل کرد و بخشی از بیکاری موجود را نیز مهار کرد.


وی افزود: در شرایط کنونی کشور و با توجه به شیوع بیماری کرونا، خرید واکسن نیز یکی از اولویت‌های کشور است که با توجه به آزادسازی بخشی از منابع ارزی کشور باید به آن توجه شود. اگر بیماری کرونا تحت کنترل قرار بگیرد بسیاری از کسب‌وکارهایی که اکنون تنها با بخش اندکی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند دوباره به چرخه فعالیت‌های اقتصادی بازمی‌گردند و اقتصاد دوباره جان می‌گیرد.


صالحی تصریح کرد: بخشی از منابع ارزی آزادشده نیز می‌تواند صرف سرمایه‌گذاری در خارج از ایران شود تا با این کار صادرات خدمات فنی و مهندسی مسیر شود و از سوی دیگر می‌توان نسبت به واردات آخرین دانش فنی و تکنولوژی و تجهیزات روز نیز اقدام کرد.


رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بازار بزرگ ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری در عراق عنوان کرد:‌ عراق و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که می‌توان در آنها سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به انتقال دانش فنی نیز اقدام کرد، اما اگر قرار باشد که این منابع ارزی بدون سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور هزینه شود به طور حتم آثار تورمی برای اقتصاد خواهد داشت.


وی تاکید کرد: ممکن است آزادسازی منابع ارزی در کوتاه‌مدت به دلیل آثار هیجانی آن موجب کاهش نرخ ارز شود، اما در میان مدت رشد نرخ ارزها را به دنبال دارد و بخشی از نوسان‌های نرخ ارز معلول تورم بوده و خواهد بود.


صالحی خاطرنشان کرد:‌ نوسان‌های نرخ ارز تنها با کنترل تورم مهار می‌شود و اگر رفتارهای اقتصادی به گونه‌ای باشد که زمینه تورم را ایجاد کند طبیعی است که نوسان‌های نرخ ارز را نیز به دنبال خواهد داشت.


رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد:‌ دولت و بانک مرکزی با آزادشدن منابع ارزی بلوکه‌شده باید رفتارهایی داشته باشند که موجب سرمایه‌گذاری این منابع ارزی در امور زیربنایی شود و آثار تورمی آن بر اقتصاد تحمیل نشود.


وی با بیان اینکه کسری بودجه دولت یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ تورم است، اظهار کرد:‌ به طور معمول بانک مرکزی به خواست دولت‌ها برای انتشار اوراق و پول بی‌پشتوانه اقدام می‌کنند و آثار تورمی آن نیز به همه مردم تحمیل می‌شود.


صالحی با بیان اینکه از برنامه سوم توسعه به بعد ایجاد زیرساخت‌های زیربنایی در کشور کُند شده است، اظهار کرد:‌ باید به ریل توسعه در کشور بازگشت. اقتصاد علم است و باید از اصول آن تبعیت کرد.


وی افزود: ادامه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی فریب جامعه و هدررفت منابعی است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری اصولی زمینه‌ساز کنترل تورم شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر