19 اسفند 1399 - 11:47

تحولات دیجیتال در بانکداری اسلامی

به تازگی هیات خدمات مالی اسلامی اقدام به انتشار نوزدهمین گزارش و مقاله تحقیقاتی خود در موضوع تحولات دیجیتال در بانکداری اسلامی کرد.
کد خبر : ۱۲۲۷۳۳
بانکداری

به گزارش ایبِنا به نقل از به پورتال بانکداری اسلامی، در گزارش (WP-۱۹)، فعالیت‌های عملیاتی و رویکردهای نظارتی مربوط به چگونگی روند تحولات دیجیتال در مقوله بانکداری اسلامی در کشورهای عضو هیئت خدمات مالی اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی وضعیت موجود، فناوری و تکنولوژی اتخاذ شده و منطق دیجیتال شدن بانک‌های اسلامی از مواردی هستند که به طور خاص در این گزارش بدان پرداخته شده است.


نکاتی همچون رویکردهای نظارتی، چالش‌ها، خطرات احتیاطی و پیامدهای ثبات مالی ناشی از دیجیتال شدن بانک‌های اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است. یافته‌های این تحقیق حاکی از آن است که روند دیجیتال‌سازی در اکثر بانک‌های اسلامی همچنان در حال انجام است و توجه به این مقوله به ویژه از زمان شیوع و فراگیری بیماری کووید ۱۹ بیش از پیش بوده است.


از جمله موارد دیگری که در گزارش مذکور به عنوان دلیل برای دیجیتال‌سازی بانک‌های اسلامی مطرح شده، تقویت رقابت، افزایش کارایی عملیاتی و بهبود رضایت مشتری می‌باشد. در این راستا باید توجه داشت که به منظور دستیابی و بهبود فرآیند دیجیتال‌سازی بانک‌های اسلامی به زیرساخت‌های اصلی و فناوری‌هایی همچون کیف پول دیجیتال[۱]، کیف پول همراه[۲]، احراز هویت بیومتریک[۳]، رابط برنامه‌نویسی مصنوعی[۴] نیاز است.


نسخه الکترونیکی گزارش حاضر در وب سایت IFSB در دسترس عموم قرار دارد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی‌ مراجعه نمایند.


زینب بیابانی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)







[۱] Digital Wallet




[۲] Mobile Wallet




[۳] Biometric Authentication




[۴] Artificial Programming Interface



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر