23 اسفند 1399 - 13:36

کتابچه راهنمای «صدور، دریافت و انتقال چک‌های جدید» منتشر شد

بانک مرکزی به منظور اطلاع و آشنایی هرچه بیشتر هموطنان با روندهای مرتبط با قانون جدید چک، «کتابچه راهنمای صدور، دریافت و انتقال چک‌های جدید» را منتشر کرد.
کد خبر : ۱۲۲۸۱۲
قانون چک

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در مقدمه این کتابچه آمده است:





«قانون اصلاح قانون صدور چک» با هدف اعتباربخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سـال ۱۳۹۷ توسط مجلس شـورای اسلامی بـه تصویب رسـید و از ابتـدای سـال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود.



در این قانون نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می‌دهند تکالیفی برعهده دارند. صادرکننده چک باید مندرجات چـک شـامل تاریخ سررسـید، مبلـغ و اطلاعات هویتی ذینفـع را علاوه بـر اینکه‌ در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیـز ثبت کند. همچنین ذینفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، اسـتعلام و بـا برگ چک تطبیق دهـد. 



اشخاصی کـه قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی بـه پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذینفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.



انجام این امور از طریق ابزارهای دسترسی بـه سامانه صیاد شامل اینترنت بانک و موبایل بانک بانکها، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و شعب بانکهای عامل‌ امکانپذیر اسـت. همچنین سایر ابزار مورد اسـتفاده برای ارائه خدمات چک بـه‌ مشتریان شامل مواردی مانند تلفن بانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و ... نیـز در دست بررسی اسـت کـه توسـط شـبکه بانکی اطلاع رسانی خواهند شد.

گفتنی است این تغییرات قانونی برای چک های جدید با ظاهر متفاوت است.



برای مشاهده و دانلود کتابچه بر روی فایل زیر کلیک کنید:



برچسب ها: چک انتقال صدور
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر