27 اسفند 1399 - 08:52
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

نیازمند تعامل و حل موضوع FATF هستیم/ یک راه برای حل مسئله تورم

یک کارشناس امور اقتصادی با تاکید بر لزوم تقویت تعامل با دنیا، تعیین تکلیف FATF را در شرایط فعلی نیازمند بررسی دقیق‌تر دانست و یکی از نتایج روشن شدن این موضوع را کمک به مهار تورم برشمرد.
کد خبر : ۱۲۲۸۵۸
تورم

تورج کاک‌وند، کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره راه‌های جلوگیری از روی دادن ابرتورم در سال ۱۴۰۰ با توجه به کسری بودجه و قابلیت رشد نقدینگی گفت: واقعیت این است که راه‌های جلوگیری از ابرتورم به GMP یعنی همان درآمد کشور برمی‌گردد.


وی در این خصوص اضافه کرد: درآمد کشور از طریق صادرات نفت و منابع غیر نفتی به دست می‌آید، زمانی که این موارد در دسترس نباشد، سبب گرانی و تورم خواهد شد. به این معنا در چنین وضعیتی زمینه برای کمبود مواد اولیه جهت تولید فراهم خواهد شد که در نهایت به افزایش قیمت منجر می‌شود، بنابراین راهی جز تعامل با جهان آزاد برای کنترل مسئله فوق وجود ندارد.


این کارشناس امور اقتتصادی در ادامه یادآور شد: موضوعاتی مانند FATF باید دقیق‌تر از سابق مورد توجه قرار گیرد زیرا تا زمانی که کالاها برای ورود به کشور چند دور چرخانده می‌شود، بر ارزش ریالی کالاها انعکاس پیدا می‌کند و افزایشی می‌شود. سال‌ها پیش با وجود کمبود منابع ارزی بانک مرکزی ارز به گونه‌ای بین بانک‌ها توزیع می‌کرد که بخش مهمی از احتیاجات آن‌ها تامین شود، البته به دلیل نبود تحریم‌ها به شکل امروز پول سریع به دست صادرکننده خارج از کشور می‌رسید.


کاک‌وند در این رابطه تصریح کرد: اکنون شرایط نسبت به آن زمان تغییر کرده و چنانچه برای انجام این کار درصدد دور زدن تحریم‌ها باشیم که البته این کار هم صورت می‌گیرد، پول چند دست در گردش قرار می‌گیرد تا به دست صادرکننده اصلی برسد و همین امر سبب افزایش قیمت کالا خواهد شد. زمانی که به دلیل عدم توانایی باز کردن LC پول ابتدا به یک کشور ثالث وارد می‌شود و از آنجا باز  به بانک یک کشور دیگر ورود پیدا می‌کند، پس از چرخش‌ها در نهایت بر فرض به دست صادرکننده آلمانی می‌رسد، این معنا را می‌دهد که یک واحد ۱۰۰ دلاری ۱۲۰ دلار برای وارد کننده تمام می‌شود که او هم این رقم را وارد چرخه تولید می‌کند و از مصرف کننده می‌گیرد، نتیجه آن هم چیزی جز افزایش قیمت کالا نخواهد بود.


وی در ادامه اظهار داشت: مشکل مورد اشاره تنها درصورت تعامل با دنیا برطرف خواهد شد زیرا چنانچه به نتیجه‌ای بابت رفع مواردی مانند FATF نرسیم، امیدی برای ایجاد ممانعت ابرتورم که مورد اشاره رییس کل بانک مرکزی هم قرار گرفته، وجود ندارد. کاهش بروز ابرتورم یک بخش این قضیه قرار دارد، بخش مهم آن در قسمتی است که در بالا مورد اشاره قرار گرفت و همانطور که تاکید داشتم، تا این موارد برطرف نشود، تورم آویزان کشور باقی می‌ماند.


این کارشناس امور اقتصادی درباره اقتصاد ۱۴۰۰ بیان کرد: همیشه در زندگی قسمت پر لیوان را دیدم و نیمه پر لیوان این است که چنانچه مذاکرات به بار نشیند و مقامات سیاسی دست از سر FATF بردارند، مشکل حل خواهد شد. نتیجه مقاومت در برابر پذیرش FATF این شده که بانک‌ها به صندوق پول تبدیل شدند زیرا قادر به گشایش اعتبار و صدور حواله ارزی برای اعتبار نیستند.


کاک‌وند در این خصوص بیان کرد: مشکل جهانی حل نشود، در ۱۴۰۰ همچنان دچار آشفتگی در بحث قیمت و تولید کالا خواهیم بود. اقتصاد در تمام دنیا در خدمت سیاست نیست و سیاست در خدمت اقتصاد قرار دارد، اما در ایران سیاستمداران اقتصاد را بازیچه دست خود قرار دادند تا به امیال سیاسی‌شان برسند.

برچسب ها: تورم fatf
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر