04 فروردين 1400 - 10:51
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

سرانجام خوش رمز دوم پویا در نظام بانکی

رمز پویا ابتکار بانک مرکزی در دوره جدید بود که در سال ۹۹ با موفقیت وارد فاز اجرایی شد. اما اهمیت این اقدام برای نظام بانکی چیست؟
کد خبر : ۱۲۲۹۴۵
رمز دوم پویا

به گزارش ایبِنا، در گذشته نه چندان دور، یکی از آفت‌های استفاده از کارت‌های بانکی در شبکه دیجیتال، موضوع فیشینگ بود. فیشینگ راهی است که تبهکاران، اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV۲ را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می‌برند. شبکه های اجتماعی، سایت های حراجی و درگاه های پرداخت آنلاین نمونه ای از ابزار های الکترونیکی ارتباطات می باشند.


از سوی دیگر، مسدود شدن کارت‌های بانکی به دلیل وارد کردن رمز اشتباه همواره مشتریان خدمات بانکی را با چالش‌های زیادی مواجه می‌ساخت. از این رو یکی از اقدامات مهم و حیاتی نظام بانکی کشور که بانک مرکزی با موفقیت از عهده آن بر آمد، اجرای رمز دوم پویا برای درگاه‌های پرداخت بود.


رمز دوم پویا یا یک‌بارمصرف، امنیت تراکنش‌های مالی را در فضای اینترنت افزایش می‌دهد. زیرا در حالت قبل، اگر یک سارق می‌توانست شماره کارت، رمز دوم و CVV۲ را به دست بیاورد، می‌توانست به همه‌ موجودی حساب شما دسترسی داشته باشد. اما با رمز دوم پویا سارقان باید هم اطلاعات کارت شما را داشته باشند و هم سیم‌کارت را به دست بیاورند که مسلما دشوارتر است.


بدین ترتیب، از سال ۹۸، ارسال رمز دوم کارت مبتنی بر سرویس پیامکی اپراتورهای موبایلی در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت. چالشی سنگین اما لازم، که براساس آمار رسمی، کاهش ۸۰ درصدی فیشینگ را به دنبال داشت.


چرا که پیش از این، طی چند سال اخیر پرونده های متعددی در خصوص سرقت های حساب‌های بانکی به پلیس فتا گزارش شده بود که بر اساس آمارها طی سال ۹۷ فقط ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده از برداشت غیرمجاز حساب‌های مشتریان بانکی تشکیل می‌شد که عموما به صورت فیشینگ و به دلیل دسترسی به رمز ثابت شکل می‌گرفت.


در این زمینه پیشنهاداتی هم برای یکپارچه سازی رمز دوم پویا مطرح شد؛ به گفته معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به نظر می‌رسد اگر بشود اپلیکیشن واحدی برای تولید رمز پویا برای همه بانک‌ها تعریف کرد، بسیار موثر خواهد بود.


البته وی معتقد است «با توجه به اینکه هنوز امکان استفاده از رمز دوم ثابت یا ایستا برای برخی کارت‌ها تا سقف ۱۰۰ هزار تومان وجود دارد، پیشنهاد می شود با پذیرش ریسک این موضوع توسط صاحب حساب، این سقف تا یک میلیون تومان افزایش یابد».


با تمام این موارد، اما رمز دوم پویا دیگر آزمون خود را پس داده است و با موفقیت به مرحله استقرار رسیده است. میوه‌ای که به ثمر نشستن آن، گامی مهم در جهت حرکت به سمت دولت الکترونیک و شهروند هوشمند است که از نقل و انتقالات مالی غیر شفاف و جابجایی‌های غیرضروری وجه نقد جلوگیری می‌کند.


امروزه دیگر اغلب بانک‌ها خدمات مجازی لازم از جمله موبایل‌بانک‌ها و نرم‌افزارهای رمز دوم پویا را در اختیار مشتریان دارای گوشی هوشمند قرار داده‌اند. در مجموع می‌توان رمز دوم پویا را از اقدامات موفقیت‌آمیز بانک مرکزی در سال ۹۹ دانست که علاوه بر تسهیل نقل و انتقالات مالی، ضریب امنیت این حوزه را نیز دوچندان کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر