07 فروردين 1400 - 16:10

تجارت ۱۹ میلیارد دلاری ایران با چین در سال ۹۹

چین، اولین شریک تجاری کشورمان در سال ۱۳۹۹ بود که ۳۰ میلیون و ۱۲۸هزار تن کالا به ارزش ۱۸میلیارد و ۷۱۵میلیون دلار با آن تبادل کالای غیرنفتی داشتیم.
کد خبر : ۱۲۳۰۶۶
چین

به گزارش ایبِنا؛ سخنگوی گمرک اظهار داشت: صادرات کشورمان به چین در سال ۹۹، ۲۶میلیون و ۵۸۵ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۹۵۴ میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی  ۲۳.۶درصد و از لحاظ ارزش ۲۶درصد کل صادرات کشورمان در این سال  به این کشور بوده است.


سید روح اله لطیفی افزود: در سال گذشته، سه میلیون و ۵۴۳هزارتن کالا به ارزش ۹میلیارد و ۷۶۱میلیون دلار از کشور چین کالا به کشورمان وارد شده است که این میزان از لحاظ وزنی ۱۰.۶درصد و از لحاظ ارزش ۲۵.۳درصد کل واردات کشور در این سال  را  به خود اختصاص داده است.


لطیفی در ادامه گفت : اگرچه در سال گذشته چین هم در حوزه واردات و هم در صادرات شریک اول کشورمان بود، اما نسبت به سال ۹۸ در هر دو حوزه شاهد کاهش تجارت با این کشور بودیم.


وی توضیح داد: در سال ۹۸سهم کل تجارتمان با چین ۳۷میلیون و ۸۱۱هزارتن به ارزش ۲۰میلیارد و ۸۲۹میلیون دلار بود اما در سال ۹۹ با کاهش هفت میلیون و ۶۸۳هزار تنی،  دو میلیارد و ۱۱۴میلیون دلار کمتر با این کشور تبادل کالا داشتیم که که این کاهش  در صادرات، هفت میلیون و ۲۷۵هزارتن به  ارزش ۶۰۷میلیون دلار بوده است  و در خرید کالا از این کشور نیز، در این سال  ۴۰۸هزارتن  کالا  نسبت به سال ۹۸ کمتر از چین  وارد شده ، و  یک میلیارد و ۵۰۷میلیون دلار کمتر واردات کالا داشته ایم. 


لطیفی در خصوص عمده کالاهای صادراتی ایران  به چین  درذسال ۱۳۹۹گفت : پسته، انواع خشکبار و ادویه، مواد اولیه معدنی و صنعتی، مصالح ساختمانی، متانول، پلی اتیلن، فرش، ظروف شیشه ای، شمش آهن، محصولات آهنی،خرما، انگور و میوه جات عمده کالاهای صادراتی ایران به چین در کنار مشتقات نفتی بوده است.


وی در خصوص کالاهای وارداتی از چین، تصریح کرد:ماشین الات و مواد اولیه صنعتی، تجهیزات پزشکی، حبوبات، مخمرها، کاغذ، چوب و تخته، پارچه و نخ، قطعات خودرو، انواع مفتول ها، لوازم ورزشی، دستگاه های داده پردازی، عینک و انواع مخمرها و بذر عمده کالاهای چینی بودند که در سال ۹۹به کشورمان وارد شده است.

برچسب ها: چین تجارت خارجی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر