14 فروردين 1400 - 09:17

همتی از کی درباره تسعیر منابع ارزی مسدودی اظهار نگرانی کرده بود؟

همتی از کی درباره تسعیر منابع ارزی مسدودی ایران ابراز نگرانی کرده بود!؟ آیا اظهارات او با پایان عمر دولت ارتباطی دارد؟
کد خبر : ۱۲۳۱۵۳
همتی

به گزارش ایبِنا به نقل از تسنیم، به دنبال اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تاثیر تسعیر (تبدیل ارز به ریال) منابع ارزی مسدودی در سالهای ۹۸ و۹۹ برافزایش پایه پولی، برخی کارشناسان اظهارات همتی را به ماههای آخر دولت نسبت داده و گفته اند چرا رئیس بانک مرکزی تا به حال چیزی نگفته است و حالا در اواخر دولت این مطلب را می گوید.


برهمین اساس خبرنگار تسنیم با بررسی مصاحبه ها و اظهارات عبدالناصر همتی، می نویسد :


به نظر نمی رسد مطلب ایراد شده توسط رئیس کل بانک مرکزی موضوع جدیدی باشد؛ چراکه همتی چندین بار در مصاحبه ها و نوشته هایش موضوع را مطرح وآثار منفی این روش را در نقدینگی و تورم تذکر داده است.


بررسی خبرنگار ما نشان می دهد همتی در پست اینستاگرامی مورخ ۹ مرداد ۹۹ خود به نحو ظریفی این مسئله را مطرح و نسبت به آثار منفی آن تذکر داده است.


رئیس کل بانک مرکزی در پست ۸ ماه پیش خود تحت عنوان نکاتی درخصوص متغیرهای پولی که مورد توجه رسانه ها و کارشناسان اقتصادی قرار گرفت، می نویسد: «قضاوت درخصوص عملکرد بانک مرکزی، بایستی در چارچوب محیط اقتصاد کلان و شوکهای وارده به اقتصاد و همچنین بر مبنای ابزارها، اختیارات و درجه استقلال بانک مرکزی باشد»


همتی دربخش دیگری از نوشته خود دقیقاً به موضوع تسعیر دارایی های ارزی مسدود شده برمبنای قانون بودجه اشاره و هشدار می دهد: «خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی ، جهت تأمین کسری بودجه توسط بانک مرکزی ( آنچنان که در بودجه سال ۹۸تکلیف شد) درشرایط تحریمی،تأمین کسری بودجه از محل پایه پولی است. این روش در کوتاه مدت، مانند استقراض از بانک مرکزی خواهد بود؛ بنابراین بانک مرکزی  به حکم وظیفه، نظر کارشناسی خود را درباره آثار احتمالی ناخوشایند این روش تأمین بودجه،گزارش کرده بود!»

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر