14 فروردين 1400 - 15:21

مهم‌ترین موانع و چالش‌های تولید در بخش کشاورزی

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران اعلام کرد: در چند سال اخیر موانع پیش‌روی تولید و آسیب‌هایی که این موانع به تولید زده را شناسایی کردیم.
کد خبر : ۱۲۳۱۷۵
اتاق

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، گفت: تحقق شعار سال مهم ترین برنامه این کمیسیون در سال جاری است. وی ادامه داد: در چند سال اخیر به موانع پیش‌روی تولید رسیده ایم که می توان آنها را در چند بخش تشریح کرد.


وی ابراز داشت: عدم ثبات قوانین، دستورالعمل ها و آئین نامه ها یکی از مهمترین موانع پیش روی تولید است چرا که بسیاری از این دستور العمل ها و آئین نامه ها در لحظه و بدون در نظر گرفتن آثار آن در طولانی مدت تصویب شده اند که می توان به تصمیمات یکسال و نیم اخیر در خصوص تولید مرغ و تخم مرغ اشاره کرد.


قاسمی تامین سرمایه را دومین مانع بخش تولید به طور خاص در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ما بانک محور است، باید گفت که بانک ها نتوانسته اند با شرایط تحریم کنار آمده و با بنگاه های اقتصادی همانند شرایط نرمال اقتصادی برخورد می کنند. وی افزود: نتیجه این عمل وجود بخش های مختلف تولید است که از تمام ظرفیت تولید آن به دلیل نبود نقدینگی استفاده نمی شود.


وی گفت: نوسانات نرخ ارز در یکسال گذشته باعث شد که نیاز نقدینگی یک واحد تولیدی افزایش قابل توجهی داشته باشد و سیستم بانکی در این راستا عملکرد مناسبی نداشته است.


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، در ادامه به بهره وری و افزایش آن اشاره کرد و ابراز داشت: در دو سال گذشته وضعیت بارندگی در کشور مناسب بود اما برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از منابع آبی صورت نگرفت که این تعلل را باید در سالجاری هم در بخش منابع آبی و هم در بخش منابع خاکی جبران کرد.


قاسمی خاطرنشان کرد: نداشتن برنامه مشخص در خصوص الگوی کشت و آمایش سرزمین از دیگر چالش های بخش است چراکه بیش از ۷۰ سال است که الگوی گشت و آمایش سرزمین در بخش کشاورزی مطرح است اما بازخورد اجرایی و عملیاتی نداشته است.


وی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو به بودجه امسال اشاره کرد و بیان داشت: امسال در بند (م) تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۰ به نوعی تشویق در استفاده از کشت و پرورش فراسرزمینی پیش بینی شده است که بخش تعاون نیز استفاده از بند را پیگیری می کند.


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، خاطرنشان کرد: مهمت رین دستور کار ما در بخش کشاورزی تحقق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شبکه سازی و استفاده از منابع خُرد برای دستیابی به اهداف بزرگتر است، از اینرو ایجاد شبکه تامین، توزیع و ارزش در بخش های مختلف کشاورزی در دستور کار بخش کشاورزی اتاق تعاون ایران است.

برچسب ها: کشاورزی تولید
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر