21 آذر 1395 - 12:17
معاون طیب‌نیا اعلام کرد؛

پرداخت سود سهام عدالت قطعی شد/ ارزش سهم هر نفر۵۵۰ هزارتومان

معاون وزیر اقتصاد از پرداخت سود سهام عدالت به میزان هر نفر ۵۵۰ هزار تومان خبر داد و گفت: این سود بین ۴۷ میلیون ایرانی تقسیم خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۱۳۱
پرداخت سود سهام عدالت قطعی شد/ ارزش سهم هر نفر۵۵۰ هزارتومان

به گزارش خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، عبدالله پوری حسینی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره مرحله بعدی ثبت نام از متقاضیان سهام عدالت گفت: در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.


معاون وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تاکنون ۱۸ هزار و 800 میلیارد تومان از محل سود سهام عدالت به خزانه واریز شده است افزود: پیش بینی می شود این رقم به ۲۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بالغ شود. در نهایت برنامه ریزی شده تا ۲۴ هزار و 500 میلیارد تومان بین ۴۷ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت تقسیم شود.


پوری حسینی ادامه داد: بر این اساس، برای هر نفر از مشمولان سهام عدالت سودی به میزان ۵۴۰ تا ۵۵۰ هزار تومان سود تعلق می گیرد. در عین حال،‌ سود سهام عدالت پرداختی به دو دهک اول جامعه به میزان 1.7 برابر یعنی رقمی بین یک میلیون و 600 تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.


رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: به صورت کلی وضعیت سهام عدالت تا پایان سال ۹۵ مشخص خواهد شد. در مورد آزادسازی سهام عدالت و اینکه چه زمانی لایحه آن به امضای رییس جمهور می رسد، باید گفت دفتر رییس جمهور و یا دولت در این زمینه اطلاع رسانی می کند.


وی درباره برخی اخبار پیرامون تعیین تکلیف سهام عدالت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گفت: من کسی را نسبت به اینگونه تحلیل ها، پیش داوری ها و حدس ها ملامت نمی کنم شاید این پیش داوری ها به خاطر این باشد که در گذشته اینگونه اتفاقات افتاده است.


پوری حسینی از تصویب مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ در ۱۵ آبان ماه سال جاری سخن گفت و افزود: مصوبات با یکماه تاخیر به ما ابلاغ شده در حالی که اولین مصوبه سهام عدالت مربوط به فروردین ماه سال ۸۵ بود و بر این اساس امسال فرصتی است که سود سهام عدالت به مشمولان اختصاص یابد.


معاون وزیر اقتصاد بیان داشت:‌ طبق اجازه قانونگذار در پایان ۱۰ سال اگر ثمن سهام از محل سود تعبیه نشده باشد به مشمولان ۶ ماه فرصت داده می شود که از جیب خود بپردازند تا سهام را از آن خود کنند. سال ۹۴ دهمین سال اجرای طرح واگذاری سهام عدالت بود که در این مدت مشمولان بستانکار شدند، این در حالی است که در این مدت باید نیمی از پول به خزانه واریز می شد که انجام گرفت؛ بنابراین اگر کسانی نقدی به زمان اجرای این طرح دارند باید جدا از مباحث سیاسی،‌ تحلیل و نقد انجام شود.


وی اضافه کرد: با اتمام سال ۹۵ حساب شرکت ها در تیرماه بسته می شود و طبق قانون تجارت ۸ ماه زمان برای شفاف سازی شرکت ها نیاز است، بنابراین پایان اسفندماه ۹۵ وضعیت شرکت ها مشخص خواهد شد. به هر حال زمانبندی ها بر اساس قانون است و در اختیار سازمان خصوصی سازی نیست و ارتباطی هم به انتخابات ندارد.


پوری حسینی درباره شناسایی دهک های درآمدی عنوان کرد:‌ شناسایی دهک های درآمدی به روش علمی قابل انجام نبوده است و بنابراین بر اساس دهک های جمعیتی شناسایی انجام شده است. مثلا مشخص نیست که کارمندان و بازنشستگان جز شش دهک اول مشمول طرح هستند یا خیر؟ در چنین فضای ابهام‌آمیزی چگونه می توان عملکرد سازمان را زیر سوال برد.


وی با اشاره به مصوبات شورایعالی اصل ۴۴ مبنی بر اینکه هر کسی که در سبد سهام عدالت است مشمول دریافت آن است؟ گفت: برخی از افراد شناسایی نشده اند و بر اساس دستور و مصوبه این شورا اگر به ناحق برخی از این افراد ثبت نام نشده اند و جا مانده اند، باید ثبت نام شوند. بر این اساس به سازمان خصوصی سازی اجازه داده شده است که پیشنهادهای خود را به شورا ارائه دهیم. 


رئیس سازمان خصوصی سازی از اجازه شورا برای بررسی ثبت نام ۳۱ میلیون نفر از جمبعت کشور که در طرح سهام عدالت ثبت نام نکرده اند خبر داد و عنوان کرد:‌ از ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی که به خزانه بابت سود سهام عدالت واریز شده است ۶۷ درصد در مدت زمان سه سال گذشته بوده است.


وی از تخفیف ۵۰ درصدی بابت واریز سود سهام عدالت در دهک اول مشمولین طرح خبرداد و عنوان کرد:‌ همچنین وضعیت سهام عدالت فوت شدگان و وراث آنها مشخص خواهد شد.


پوری حسینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: شرکت هایی که باید سهامشان به سهام عدالت اختصاص یابد باید بورسی و گروه دومی باشند که این مصوبه رعایت نشده است. ارزش روز پرتفوی سهام عدالت ۶۷ هزار میلیارد تومان است.


معاون وزیر اقتصاد در مورد وضعیت بانکهای مشمول سهام عدالت که نمادشان در بورس بسته است؟ گفت: مجامع بانکها با تاخیر بزگرار شد. برخی از بانکها نامه ای به سازمان ارسال کرده اند که در آن وضعیت افزایش سرمایه شان مشخص شده است. سودی که این بانکها به ما اعلام کرده اند کمتر از انتظار بوده است.


وی بیان کرد: شرکت های سرمایه گذاری استانی خود دارای مجمع، هیات مدیره و غیره هستند و اقدامات این شرکت ها را نباید به حساب سازمان خصوصی سازی گذاشت، این سازمان دخالتی و ارتباطی با این شرکت ها ندارد و فقط بعضا مصوباتشان را برای ما ارسال می کنند تا ما مطلع باشیم. اگر از طرف این شرکت ها در گذشته نماینده ای معرفی شده و در شرکت های سرمایه پذیر سمتی دارند، سازمان خصوصی سازی دخالتی در این موضوع نداشته است.


پوری حسینی به مشمولان سهام عدالت توصیه کرد که اگر پولی ندارند بابت واریز به حساب دولت که این سهام به آنها تعلق گیرد، قرض نکند و یا پول سود دار از کسی نگیرند زیرا این میزان سهام عدالت کفاف پول قرض کرده آنها را هم نمی‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر