گزارش خبری ایبِنا؛

پرونده ۴۰ ماهه عملکرد تورمی دولت/ تورم درجا زد

با وجود کاهش 30.4 درصدی نرخ تورم در 40 ماه گذشته،‌ اقتصاد ایران همچنان با نرخ تورم ایده‌آل فاصله داشته و کارشناسان معتقدند گرچه نرخ تورم تا پایان سال تک رقمی می‌ماند اما ممکن است تا حدودی افزایش داشته باشد. 
کد خبر : ۱۴۶۰۹
پرونده ۴۰ ماهه عملکرد تورمی دولت/ تورم درجا زد

به گزارش خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، نرخ تورم در مردادماه سال ۹۲ و زمانی که دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد ۳۹ درصد بود و پس از آن در شهریورماه این نرخ افزایش دوباره‌ای را تجربه کرد و به 40.1 درصد رسید. در پایان مهرماه 40.4 درصد، آبان ماه 40 درصد، آذر 39.3 درصد و خلاصه در دی ماه 38.4 درصد و در بهمن ماه نیز 36.7 درصد بود؛ بنابراین می‌توان گفت نرخ تورم ۴ ماه پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید نیز همچنان افزایشی بود اما پس از آن متوقف و نزولی شد.


مقامات دولتی می‌گویند یکی از کلیدی ترین و مهم‌ترین برنامه‌های دولت این بوده که نرخ تورم افسارگسیخته و بالا در اقتصاد ایران مهار و کاهش یابد، حالا در واپسین ماه‌های فعالیت دولت تدبیر و امید این کاهش اتفاق افتاده و دیروز یکشنبه بانک مرکزی نرخ تورم مناطق شهری کشور در آذر ماه سال ۹۵ را معادل 8.6 درصد اعلام کرد.


بررسی روند کاهشی نرخ تورم در ماه‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا آذرماه نرخ تورم از ۱۱.۲ درصد به ۸.۶ درصد کاهش یافته و به عبارتی 2.6 درصد کاهش در ۹ ماه گذشته اتفاق افتاده است.


به بیان دیگر، نرخ تورم در ماه‌های گذشته روند کاهشی خود را حتی به میزان یک دهم درصد در هر ماه را حفظ کرده و البته در برخی ماه‌ها نرخ تورم نسبت به ماه قبل از آن ۷ دهم درصد هم کاهش یافته است.


وزیر اقتصاد در اینباره می‌گوید کاهش نرخ تورم به پوسته سخت خود رسیده و باید جلوی برگشت تورم را بگیریم چرا که به هسته سخت آن رسیده‌ایم و حالا مبارزه با آن دشوار شده است.


طیب نیا خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پایان یافتن تحریم‌ها و اعمال سیاست‌های خردورزانه، بخشی از تنگناهای اقتصادی کشور به پایان رسید به طوری که اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ همزمان رشد بالای اقتصادی، تورم یک رقمی را تجربه خواهد کرد و این در حالی است که وقتی دولت یازدهم اداره امور را به دست گرفت، رشد اقتصادی کشور منفی و تورم بیش از ۴۰ درصد بود.


وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال رشد تولید در کشور به ۷.۴ درصد رسیده و نرخ تورم به ۸.۶ درصد کاهش یافته، از وابستگی کشور به نفت انتقاد کرد و یادآور شد: با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر کاهش و قطع وابستگی به نفت سیاست‌ها به گونه‌ای بود که این وابستگی افزایش یافت.


بر پایه این گزارش، بررسی روند کاهش نرخ تورم در سال‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که میانگین تورم سالیانه از 34.7 درصد در سال ۹۲ به 15.6 در سال ۹۳ و در ادامه به 11.9 درصد در سال ۹۴ کاهش یافته است، دولت امیدوار است این روند در سال ۹۵ نیز ادامه داشته باشد.


همچنین در پایان سال ۹۲ نرخ تورم نقطه به نقطه به میزان ۱۹.۷ درصد بوده است. در فروردین ماه ۹۳ نرخ میانگین به 32.5 درصد رسید و با ادامه روند کاهشی این نرخ در اسفندماه همان سال به 15.6 درصد رسید.


در فروردین ۹۴ نرخ تورم به 15.5 رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در این ماه ۱۶.۵ درصد بود. در پایان سال ۹۴ هم نرخ تورم به 11.9 درصد رسید و طبق روندی که نرخ‌ها طی می‌کند،‌ احتمالا نرخ تورم در پایان سال جاری کاهش دوباره‌ای را تجربه خواهد کرد.


مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اینکه پس از ماه ها کاهش نرخ تورم، این نرخ در آذرماه سال جاری نسبت به آبان ماه به میزان 8.6 درصد ثابت مانده است، گفت: نرخ تورم مناسب و عادی برای اقتصادهای سالم بین ۲ تا ۳ درصد است.


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهارداشت: بنابراین نرخ تورم 8.6 درصدی برای اقتصاد ایران همچنان بالا بوده و دولت باید سعی کند نرخ ها روند کاهشی خود را ادامه دهد.


تقوی درباره اقداماتی که در کاهش نرخ تورم ماه های گذشته تاثیرگذار بوده،‌ خاطرنشان کرد: انجام برخی سرمایه گذاری‌ها و افزایش میزان تولیدات بنگاه‌ها در این امر تاثیرگذار بوده است.


وی ادامه داد: افزایش سطح تولید باعث شده تا قیمت‌ها در بازار کاهش یابد و نرخ تورم دچار افت شود،‌ از آنسو فعالیت بخش خصوصی نیز در این امر تاثیرگذار بود.


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر دولت جلوی بازگشت سیاست‌های اشتباه گذشته را بگیرد می‌تواند امیدوار باشد که کاهش نرخ تورم دنبال خواهد شد. در عین حال، اگر نرخ تورم به دو تا سه درصد کاهش یابد، دستاورد بزرگی می‌تواند باشد.


به گفته تقوی، هنوز با وضعیت مناسب و ایده‌آل فاصله داریم ولی با ادامه روند نرخ رشد مثبت اقتصادی و دستیابی به رشدهای بالاتر می‌توان افزایش نرخ تورم را مهار کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر