07 دی 1395 - 08:37
پورسعید با ایبِنا مطرح کرد؛

تدوین مقررات فین تک‌ها در دستورکار/ کارت‌های اعتباری جایگزین تسهیلات خُرد

مدیرعامل بانک ایران زمین با اشاره به گسترش روز افزون فین تک‌ها به عنوان ابزارهای نوین پرداخت بر لزوم قانونگذاری سریعتر برای آنها تاکید کرد.
کد خبر : ۱۴۶۸۶
تدوین مقررات فین تک‌ها در دستورکار/ کارت‌های اعتباری جایگزین تسهیلات خُرد

عبدالمجید پورسعید در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا) درباره گسترش روزافزون فین تک ها به عنوان ابزارهای نوین پرداخت گفت: با توجه به سرعت بالای ایجاد و گسترش فین تک ها شاید سال آینده فضای گفتگو درباره آنها به شدت متفاوت از امروز باشد.


وی با بیان اینکه فین تک ها با استفاده از بستر تکنولوژی و شبکه های اجتماعی خدمات خود را ارائه می کنند افزود: از آنجایی که فین تک ها خدمات مالی را براساس تکنولوژی ارائه می کنند، اساس کار آنها می تواند در اختیار بانک ها باشد.


مدیرعامل بانک ایران زمین تصریح کرد: با توجه به گسترش روزافزون فین تک ها، هر اندازه بانک ها بتوانند با آنها همراهی کرده و سیستم های تکنولوژیک خود را براساس رشد و توسعه آنها به کار ببرند، می تواند باعث استفاده مناسب تر جامعه از فین تک ها شود.


معرفی فین تک‌ها به جامعه


پورسعید تاکید کرد: با وجودی که در حال حاضر فین تک ها برای افراد جامعه در سطح گسترده شناخته شده نیستند، اما بانک ها باید تلاش کنند تا نقشی مهم در بسترسازی برای توسعه فعالیت آنها ایفا کنند.


وی در پاسخ به این سوال درباره نگرانی های موجود درباره فعالیت فین تک ها و لزوم ورود هرچه سریعتر نهاد ناظر برای قانونگذاری در این حوزه گفت: در صورتی که هرچه سریعتر فعالیت فین تک ها قانونمند و ضابطه مند شوند به حرکت و توسعه آنها در چاچوب درست کمک می کند.


این کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک با بیان اینکه در صورت گذشت زمان برای تدوین قوانین و مقررات، ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید افزود: در صورتی که فعالیت فین تک ها براساس ضوابط و اصول درست جلو نرود، در زمان تدوین مقررات امکان دارد تغییرات بیشتری در قوانین و هزینه های بیشتری ایجاد شود.


پورسعید با بیان اینکه بانک مرکزی تدوین مقررات و ضوابط را برای فین تک ها در دستور کار قرار داده است گفت: خوشبختانه بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر با توجه به تجربیات قبلی با سرعت خوبی در حال تدوین چارچوب های فعالیت فین تک ها است.


عملکرد شرکت‌های پرداخت در 10 سال گذشته


مدیرعامل بانک ایران زمین در پاسخ به سوالی درباره بهترین شیوه فعالیت PSP ها گفت: روند فعالیت شرکت های پرداخت طی بیش از 10 سال گذشته بسیار امیدوارکننده و خوب بوده و مقایسه شاخص های عملکرد آن این موضوع را تائید می کند.


وی با بیان اینکه 12 سال پیش شاخص استفاده از پرداخت های الکترونیک در کشور نزدیک به صفر بود افزود: امروز می توان شاخص های پرداخت الکترونیک در ایران را با کشورهای اروپای غربی و توسعه یافته مانند ژاپن مقایسه کرد.


پورسعید تاکید کرد: در حال حاضر ایران در ضریب نفوذ دستگاه های کارت خوان فروشگاهی به نسبت جمعیت جزو کشورهای سرآمد دنیا و شاید جزو 10 کشور برتر است؛ البته شاید از نظر میانگین استفاده این رقم مقداری متفاوت باشد ولی در هر حال رشد و سرعت خدمات پرداخت الکترونیک بسیار بالا بوده است.


این کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک به رشد کمی و کیفی شرکت های پرداخت در طول سال های گذشته اشاره کرد و افزود: رشد شرکت های PSB در طول سال های فعالیت خود روندی کاملا صعودی داشته اند و از سال 1391 تحت نظر شاپرک این شرکت ها تحت نظر بانک مرکزی هویت یافته و تراکنش های آنها از مسیری کنترل شده انجام گرفت.


به گفته وی، تعداد تراکنش ها در روز به طور میانگین حدود 50 میلیون و رقم آن نیز 5 هزار میلیارد تومان است. پورسعید تاکید کرد: در صورتی که اقدامات انجام شده در طول سال های پیش نبود، امکان گردش مالی کنونی در کشور با وجوه فیزیکی و اسکناس وجود نداشت.


صدور کارت‌های اعتباری به جای تسهیلات خُرد


مدیرعامل بانک ایران زمین درباره صدور کارت های اعتباری با سه رنگ طلایی (50 میلیون تومانی)، نقره ای (30 میلیون تومانی) و برنزی (10 میلیون تومانی) که براساس بخشنامه بانک مرکزی بانک ها باید از ابتدای مهرماه برای متقاضیان صادر کنند گفت: در حال حاضر بانک ایران زمین صدور کارت های اعتباری را در تعداد محدودی از شعبات خود آغاز کرده است.


وی با بیان اینکه در مهرماه سال جاری بانک ایران زمین با برخی از مسائل سیستمی برای صدور کارت های اعتباری روبرو بود تصریح کرد: خوشبختانه مسائل سیستمی برای صدور کارت های اعتباری در بانک ایران زمین رفع شده و ما در صدد هستیم که بخشی از تسهیلات خُرد خود را در قالب کارت های اعتباری به مشتریان پرداخت کنیم.


پورسعید پیشنهاد داد تا با در نظر گرفتن بازخوردهای موجود از تجربه سه ماهه در صدور کارت های اعتباری، فرایند و ساختار صدور این کارت ها و ارائه خدمات به مشتریان اصلاح شود. به گفته این کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک، به طور طبیعی هر فعالیت جدیدی به مقداری زمان برای هماهنگی نیاز دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر