08 دی 1395 - 11:19
ایبِنا بررسی کرد؛

تاثیر تغییر واحد پولی بر بورس/ جو روانی رفرم پولی بر بازار سهام

مصوبه اخیر دولت مبنی بر تغییر واحد پولی واکنش های زیادی از سوی کارشناسان اقتصادی در بر داشته است اما از آنجایی که این موضوع هنوز به تصویب نهایی نرسیده بازارها در حالت انتظار قرار گرفته اند، در این میان باید دید حذف یک صفر چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد.
کد خبر : ۱۴۷۳۷
تاثیر تغییر واحد پولی بر بورس/ جو روانی رفرم پولی بر بازار سهام

به گزارش روز جمعه شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران(ایبِنا)؛ تغییر واحد پولی کشور که اخیرا از سوی هیات دولت به تصویب رسید بحث های زیادی را در بر داشت، به نظر می رسید این تصویب اولیه باعث ایجاد رفتار هیجانی در بازارهای مختلف شود اما تا کنون بازارها واکنش های خاصی نسبت به حذف یک صفر نشان نداده اند.


از سوی دیگر عنوان حذف یک صفر به جای چهار صفر باعث شده تا برخی اظهار نظرهای مثبت یا منفی در این باره صورت گیرد، برخی بر این باورند که بهتر است برای تغییراتی نظیر حذف یک صفر هزینه های گزافی نشود بلکه برای تغییر اساسی مانند رفورم پولی در جهت ارتقا ارزش واحد پولی کشورمان شود.


از آنجایی که بازار سرمایه با بازارهای مالی همیشه در تضاد هم هستند، سهامداران بازار سرمایه در انتظار واکنشی چشمگیر برای این مصوبه بودند، اما بورس اوراق بهادار بر خلاف تصورات با صعود و نزول های همیشگی به روند خود ادامه داد. اما هم اکنون باید منتظر بود و دید آیا حذف یک صفر در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود یا خیر؟ و در صورت اجرایی شدن این مصوبه بازار سرمایه چه واکنشی نشان خواهد داد. در این باره با فعالان بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.


حذف یک صفر تاثیری در بورس ندارد


بهروز خدارحمی در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران(ایبِنا) با اشاره به تغییر واحد پولی کشور اظهارداشت: حذف یک صفر از واحد پولی تنها موجب آسان تر شدن محاسبات می شود و تاثیری بر اقتصاد و بازارهای مختلف ندارد.


وی افزود: نه تنها بورس اوراق بهادار بلکه کل اقتصاد کشورمان تحت تاثیر تغییر واحد پولی قرار نمی گیرند چرا که رفورم پولی یا ارتقاء ارزش پول کشور با حذف یک صفر امکانپذیر نیست.


این کارشناس بازار سرمایه تغییر رویکرد سامانه های معاملاتی بورس را تنها عامل تحت تاثیر این اقدام دانست و گفت: از آنجایی که سامانه معاملاتی بورس بر مبنای ریال طراحی شدند احتمالا تغییر رویه ای برای معاملات و انتقال داده ها مطرح می شود.


وی به نوسان نرخ ارز اشاره کرد و افزود: هم اکنون عاملی که بورس اوراق بهادار را تحت تاثیر قرار می دهد نوسان نرخ ارز است، بازار ارز و بازار سرمایه همیشه خلاف جهت یکدیگر در حرکت بودند اما هم اکنون بورس واکنش خاصی به رشد نرخ دلار نشان نداده چرا که منتظر است ارز با ثبات قیمتی همرا شود تا واکنش جدی داشته باشد.


خدارحمی ادامه داد: همیشه در این بازه زمانی یعنی آغاز سال نو میلادی تلاطم های بازار ارز زیاد می شود بدین ترتیب باید در انتظار ثبات نسبی نرخ ارز و تعدیل های منطقی قیمت ها باشیم، آن زمان است که سهامداران می توانند تصمیم گیری های درستی در معاملات خود داشته باشند.


بازار سرمایه تحت تاثیر تغییر واحد پولی قرار می‌گیرد


فردین آقابزرگی، دیگر کارشناس بازار سرمایه با دیدگاهی متفاوت در گفتگو با شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران(ایبِنا) بیان کرد: مباحثی مانند حذف یک صفر از پول ملی یا اتخاذ تدابیری برای کاهش فاصله نرخ ریال با سایر ارز ها جو روانی را در بازارهای مختلف اعم از بازار سرمایه ایجاد می کند.


وی افزود: از زمانی که موضوع رفورم پولی عنوان شده ارزش پول ملی با کاهش بسیار زیادی مواجه شده است، بنابراین زمان آن فرا رسیده تا تغییرات اساسی در جهت ارتقا ارزش ریال یا تومان در پیش گرفته شود، بر اساس برنامه پنجم توسعه، رفورم پولی باید در ابتدای سال جاری انجام می شد که تا کنون هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر قرار است تغییراتی در حذف صفرهای پول ملی رخ دهد بهتر است چهار صفر حذف شود، این تغییرات هزینه های زیادی در پی دارد بنابراین بهتر است یکباره تغییرات اساسی ایجاد شود.


آقابزرگی اظهار داشت: دارایی های مردم با ارزش ذاتی آنها برابری نمی‌کند، برگه های سهام نیز مطابق با چنین شرایطی ارزش چند برابری دارند که باید این موضوع اصلاح شود تا بازار سرمایه روندی منطقی داشته باشد.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نوسان نرخ ارز خاطرنشان کرد: برخی فعالان این حوزه بر این باورند که نوسان فعلی نرخ ارز کاذب است، در صورتی که تغییرات لحظه ای نرخ ارز دلایل منطقی ناشی از افت ارزش ریال دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر