14 دی 1395 - 15:07
مدیرعامل بانک صنعت و معدن مطرح کرد:

نقش بانک‌های توسعه‌ای در دوران رکود اقتصادی

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: 5 بانک توسعه ای در دوران رکود اقتصادی با وجود داشتن کم‌تر از ۱۰ درصد سپرده‌های بانکی، بیش از ۲۵ درصد از کل تسهیلات نظام بانکی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده‌اند.
کد خبر : ۱۴۹۵۸
 نقش بانک‌های توسعه‌ای در دوران رکود اقتصادی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی اشرف افخمی امروز در سخنرانی خود در دومین روز از همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع نقش و جایگاه بانکداری توسعه‌ای در اقتصاد ایران با بیان اینکه بانک‌های «سوسیته ژنرال بلژیک» (تاسیس ۱۸۲۲) و «موسسه مالی کِرِدی فونسیه و کِرِدی موبیلیه فرانسه» (تاسیس ۱۸۲۵) اولین بانک‌های توسعه‌ای در جهان به شمار می‌روند، ادامه داد: هم‌اکنون در جهان بیش از ۵۰۰ بانک توسعه‌ای وجود دارد که نقش قابل توجهی در توسعه کشورهای خود ایفا می‌کنند.


افخمی اظهارداشت: سابقه فعالیت بانک‌های توسعه‌ای در ایران به دهه ۱۳۳۰ خورشیدی برمی‌گردد که «بانک‌ اعتبارات صنعتی» و «بانک توسعه صنعتی و معدنی» شروع به فعالیت کردند.


مدیرعامل بانک صنعت و معدن در تبیین وظایف و کارکردهای بانک‌های توسعه‌ای بیان کرد: این بانک‌ها در راستای برنامه‌های توسعه‌ای حرکت می‌کنند و کم‌تر به حوزه امور تجاری و بانکداری خرد ورود می‌کنند.


وی با بیان اینکه این‌گونه بانک‌ها سودآوری را دنبال نمی‌کنند، افزود: رسالت اصلی بانک‌های توسعه‌ای تسهیل شرایط ورود بخش خصوصی به عرصه‌هایی است که در شرایط معمول ورود به آن شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد. لذا از این حیث از ریسک‌پذیری بالاتری نسبت به سایر بانک‌ها برخوردار هستند.


افخمی در ادامه با ارائه آماری از عملکرد ۵ بانک توسعه‌ای موجود در کشور و مقایسه آن با عملکرد سایر بانک‌های کشور اظهار داشت: میزان تأمین مالی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی از سوی بانک‌های توسعه‌ای در طی دوره رکود اقتصادی، بیشتر از بانک‌های دیگر بوده است.


وی خاطرنشان کرد: همچنین این ۵ بانک علی‌رغم داشتن کم‌تر از ۱۰ درصد سپرده‌های بانکی کشور، بیش از ۲۵ درصد از کل تسهیلات نظام بانکی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده‌اند. بنابراین می‌توان عملکرد این بانک‌ها را در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز مثبت ارزیابی کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر