14 دی 1395 - 15:49

اقتصاد مشارکتی خلاء دسترسی به منابع مالی دارد

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: اکنون در حوزه تامین مالی اقتصاد مشارکتی با مشکل دسترسی مواجه هستیم.
کد خبر : ۱۴۹۷۰
اقتصاد مشارکتی خلاء دسترسی به منابع مالی دارد

به گزارش خبرنگار ایبنا، کامران ندری در پنل تخصصی اقتصاد مشارکتی در دومین روز از ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، افزود: مشارکت اقتصادی بر اساس مشارکت در منابع اضافی است و به عبارتی دسترسی را برای افراد به منابع آسان می کند.


وی ادامه داد: اکنون فن آوری موبایل و اینترنت در این مسیر فعالیت می کنند اما در حوزه تامین مالی با مشکل دسترسی مواجه هستیم.


ندری خاطر نشان کرد:‌ در ایران اغلب خانوارها و بنگاه ها مشکل دسترسی به منابع مالی دارند. بانک ها با اینکه شعب زیادی دارند اما بیشتر در جهت تجهیز منابع کار می کنند ولی در زمینه تخصیص منابع، تعدادی که از منابع مالی بهره مند می شوند بسیار کم است. به طوریکه ۸۳ درصد مردم با اینکه سپرده گذار بوده اند نتوانسته اند به منابع دسترسی داشته باشند.


مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: برای پر کردن این خلاء می توان از تکنولوژی موبایل و اینترنت استفاده کرد و از این طریق بسیاری از نیازهای مردم را پاسخ داد.


وی گفت: در این راستا باید به دو نکته توجه کرد. اول اینکه افراد مطمئن شوند خدمات مالی را با کیفیت بالا و هزینه پایین دریافت می کنند. موضوع دوم و مهمتر امنیت و ایمنی است. به این معنی که عرضه کننده منابع مالی باید مطمئن شود از منابع آنها به صورت درست استفاده می شود. از این رو شبکه های اجتماعی باید بتوانند این اطمینان را ایجاد کنند.


ندری اضافه کرد: در ایران بیشتر خیریه ها توانسته اند این اطمینان را به وجود بیاورند، اما در سایر زمینه ها ظاهرا هنوز این اعتماد به وجود نیامده است، بنابراین اگر بتوانیم این اطمینان رابه وجود بیاوریم شاهد رشد کراود فاندینگ در ایران همانند دیگر کشورها خواهیم بود.


وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای اطمینان به مردم در خصوص نحوه صحیح استفاده از منابع مالی آنها تاکید کرد، مردم هم باید بپذیرند سرمایه گذاری آنها ممکن است با شکست مواجه شود.


ندری خاتمه داد: زیر ساخت های قانونی و قوانین عمومی نیز نمی توانند ازعهده دعاوی خیلی رسمی تر بر بیایند. این نبود زیر ساخت ها از دیگر علل عدم توسعه کراود فاندینگ در ایران همانند کشورهای دیگر و محدود بودن آن به فعالیت های خیریه است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر