14 دی 1395 - 17:10

هویت دیجیتال؛ واقعیت اجتناب ناپذیر دنیای امروز

مشاور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که امروزه در دنیا هویت دیجیتال به واقعیتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده و نه تنها بانک ها بلکه به طور کلی به سمت دیجیتالی شدن رفته است.
کد خبر : ۱۴۹۷۲
هویت دیجیتال؛ واقعیت اجتناب ناپذیر دنیای امروز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد گرکانی نژاد در میزگرد تخصصی در دومین روز از ششمین همایش بین المللی بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با بیان این مطلب درباره افق استفاده از امضاهای دیجیتال گفت: امروزه امضای دیجیتال یا هویت دیجیتال به واقعیتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده و استفاده از تلفن های هوشمند تنها سرعت این موضوع را بالا برده است.


وی با اشاره به تصویب قانون استفاده از امضای دیجیتال در کشور از سال ۱۳۹۳، اظهارداشت: هویت دیجیتال بحثی واقعی و ملموس در بسیاری از کشورهاست و در تجارت الکترونیک کاربرد دارد.


مشاور معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ادامه داد که براساس پروژه آغاز شده در اتحادیه اروپا، هویت یکپارچه این اتحادیه تا سال ۲۰۱۸ شکل خواهد گرفت و همه کشورهای موظف به پیگیری این پروژه هستند.


گرکانی نژاد با بیان اینکه به هویت دیجیتال تنها نباید از منظر بانکی نگریست، افزود: تجارت در دنیا امروز به سمت دیجیتالی شدن رفته و سازمان ملل متحد نیز در حال کمک به کشورهای کمتر توسعه یافته برای دستیابی به سیستم های بدون کاغذ و دیجیتالی است.


همچنین معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک نیز در این میزگرد با اشاره به افزایش دسترس پذیری تلفن همراه در ایران گفت: روش های مختلف احراز هویت را در ایران استفاده کرده ایم و بانک های مختلف در این زمینه تجربه دارند ولی روش های قابل اتکایی برای احراز هویت در اختیار نداریم.


فرهاد فائز افزود: بنابراین باید همانند کشورهایی مثل آلمان که از ۱۵ یا ۱۶ سال پیش و ترکیه که تقریبا از ۷ یا ۸ سال پیش کار روی این موضوع را شروع کرده اند، به دنبال شیوه استانداردی برای احراز هویت باشیم.


وی ادامه داد: در برخی از کشورها هم با استفاده از امضای همراه بانکی کارهایی انجام می شود که تصورش برای ما سخت است. مثلا در کشور فنلاند با امضای همراه می توان ظرف ۱۵ دقیقه یک شرکت تاسیس کرد.


معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: بنابراین زمان آن فرا رسیده که روی این موضوع تمرکز کنیم که هم در شبکه بانکی و هم غیربانکی کاربرد دارد.


همچنین محمود سلماسی زاده معاون اجرایی پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در این میزگرد گفت: امضای دیجیتال در کشور باید به شکل بین المللی باشد این در حالی است که امضای دیجیتال مشکل اساسی دارد، به طوریکه بانک مرکزی و سازمان توسعه هر یک سیستم خود را دارند و مدعیان زیادی در این زمینه وجود دارند که هیچ کدام این سیستم ها را نمی پذیرند. 


وی افزود: بحث امضای دیجیتال در کشورمان دارد تا حدودی عملیاتی می شود ولی برخی از مشکلات باقی مانده است. ما امضای آستانه ای باید داشته باشیم یا امضای وکالتی و غیره و لازم است که تنوع و کاربرد امضاها را افزایش دهیم.


باقر صمدی مدیر کل بازاریابی شرکت ایرانسل نیز در این نشست گفت: امنیت تکنولوژی بعد از هویت دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به مردم امنیت بالا بدهیم گام بزرگی در راستای افزایش استفاده مردم از سرویس های دیجیتال برداشته ایم.


صمدی ادامه داد: بخشی از دلایل استفاده کم مردم از سرویس های دیجیتال به خاطر نا آشنایی و بخشی دیگر به دلیل بی اعتمادی آنها نسبت به این سرویس ها است. در خصوص استفاده از موبایل نیز باید گفت که اپراتورها می توانند هم در بخش بین المللی و هم در بخش داخلی امنیت مورد نیاز را تامین کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها