افت پورتفولیو در بازارهای نوظهور از سال 2008 تاکنون

مؤسسه بین‌المللی ملی در گزارشی اعلام کرد: ورود سرمایه (پورتفولیو) به بازارهای نوظهور به پایین‌ترین سطح خود از سال 2008 تاکنون رسیده است.
کد خبر : ۱۵۰۱۲
افت پورتفولیو در بازارهای نوظهور از سال 2008 تاکنون

به گزارش (ایبِنا) و به نقل از رویترز، دلیل این امر واکنش سرمایه گذاران به شوک های جهانی سال 2016 از طریق خرید کمتر دارایی های کشورهای در حال توسعه اعلام شده است.


این مؤسسه اعلام کرد: سرمایه گذاران غیر مقیم جریان به داخل دارایی های بازارهای نوظهور را در سال 2016 به 28 میلیارد دلار کاهش داده اند، در حالی که پورتفولیوهای بدهی نیز خروج قابل توجهی را ثبت کردند.


بنا بر این گزارش، در ماه دسامبر خروج پورتفولیو ها در مجموع 3.4 میلیارد دلار اعلام شد که ضعیف ترین ورود را برای بازارهای نوظهور از زمان بحران مالی جهانی رقم زد. علاوه بر این 28 میلیارد دلار ورود به این بازارها در سال گذشته میلادی 90 درصد کمتر از متوسط ثبت شده از سال 2010 تا 2014 بود.


بازارهای نوظهور بیشترین ضربه را در ماه نوامبر و پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا متحمل شدند.


مؤسسه بین المللی ملی با انتشار بیانیه ای افزود: هنوز هیچ عامل واحدی برای از سرگیری دوباره ورود سرمایه به بازارهای نوظهور وجود ندارد. اتفاقات آمریکا و برخی رویدادها در تعدادی از بازارهای نوظهور مثل ترکیه و هند در این زمینه تأثیرگذار بوده و موجب خروج پورتفولیو از این بازارها شده است.


این مؤسسه، سال گذشته اعلام کرده بود که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب تشدید جریان خروج سرمایه از بازارهای نوظهور شده است.


کارشناسان معتقدند، بلاتکلیفی های موجود در ترکیه، بی ثباتی سیاسی در آفریقای جنوبی، تهدیدهای اتمی کره شمالی و ریاضت و ریسک های سیاسی در برزیل نیز از دیگر دلایل نگرانی در خصوص شرایط بازارهای نوظهور به خصوص در نیمه نخست سال جدید میلادی است.


بر اساس این گزارش، از مجموع خروج سرمایه از بازارهای نوظهور سهم چین با 96 میلیارد دلار بیشتر از دیگر کشورها است. بیشترین ورود هم با 37 میلیارد دلار مربوط به ترکیه بوده و کشورهای هند و مکزیک نیز به ترتیب با 33 میلیارد و 30 میلیارد دلار ورود سرمایه، در مکان های بعدی قرار دارند.


ورود سرمایه به کشورهای برزیل و هند نیز در مقایسه با سال 2015 تقریبا به نصف رسیده است. مؤسسه بین المللی مالی در این تحقیق هشت کشور اندونزی، هند، کره، تایلند، فیلیپین، آفریقای جنوبی، برزیل و مجارستان را مورد بررسی قرار داده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها