17 دی 1395 - 12:08

بهره گیری از USSD با ارایه اطلاعات به بانک ها/استثنا برای دریافت کنندگان پیامک

 شاپرک ابلاغیه ای را به منظور افزایش امنیت پرداخت‌ها در بستر USSD و تسریع در روند اتصال تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک به سامانه پیوند و ورود اطلاعات تمام کاربران از سوی بانک‌ها به این سامانه صادر کرد که بر همین اساس مشتریان بانک ها برای دریافت این خدمت ملزم به ارایه اطلاعات به شعب شده انداما در همین حال مشتریانی که از خدمات پیامکی بانک ها بهره گیری می کنند، نیازی به مراجعه ندارند.
کد خبر : ۱۵۰۴۰
بهره گیری از USSD با ارایه اطلاعات به بانک ها/استثنا برای دریافت کنندگان پیامک

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی به‌منظور انتخاب راهکاری برای اتصال تمام شرکت‌های پرداخت به این سامانه و الزام بانک‌ها برای واردکردن اطلاعات مشتریان در آن  اعلام کرده از 11 دی‌ماه به تراکنش‌های USSD خارج از سامانه پیوند کارمزد پرداخت نمی‌کند ولی انجام این تراکنش‌ها به‌صورت موقت بر اساس اطلاعات محلی هر یک از شرکت‌های پرداخت امکان‌پذیر است.


همچنین بانک مرکزی به‌منظور افزایش امنیت در پرداخت‌های USSD سامانه پیوند را طراحی و عملیاتی کرد ازاین‌رو تمام شرکت‌های پرداخت ملزم به اتصال به این سامانه شدند و از اول دی‌ماه نیز تمام تراکنش‌های خارج از این پیوند قطع شد. ازاین‌رو به‌منظور انجام تراکنش‌ها از طریق سامانه پیوند باید شماره کارت‌بانکی و یا حساب متقاضیان به شماره همراه آنان متصل و در سامانه پیوند وارد می‌شد تا بهره‌برداری از این خدمت برای متقاضیان میسر شود.


بر همین اساس، متقاضیان درخواست این خدمت باید با مراجعه به بانک‌ها و ارائه مدارک هویتی، فرم اتصال شماره همراه به کارت‌بانکی را تکمیل و بانک‌ها موظف شدند این اطلاعات را در سامانه پیوند وارد کنند تا متقاضیان مجاز به استفاده از این خدمت شوند که این روند به دلیل زمان‌بر بودن با توجه به اتصال اغلب شرکت‌های پرداخت الکترونیک به سامانه پیوند از اول دی‌ماه برای بیشتر متقاضیان میسر نشد و انجام تراکنش از کانال USSD برای مردم بسته شد.


با توجه به این مسئله شرکت شاپرک در 11 دی‌ماه به‌منظور جلوگیری از وقفه در ارائه خدمات به کاربران با صدور  ابلاغیه جدید به شرکت‌های پرداخت مجوز داد که تا اطلاع ثانوی در صورت نبود اطلاعات کارت‌بانکی کاربران در سامانه پیوند در پرداخت‌های USSD مجاز با استفاده از اطلاعات نگاشت شده در انبار داده محلی خود هستند البته این روند بعد از تکمیل انبار داده پیوند با اعلام رسمی این روند مجدد متوقف خواهد شد. همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت می‌توانند برای تسریع در تکمیل انبار داده پیوند، اطلاعات ثبت‌شده در انباره‌های محلی خود را برای درج در سامانه پیوند به شاپرک ارسال کنند.


البته این بخشنامه بدین معنی نیست که در حال حاضر تمام افراد قادر به انجام تراکنش در بستر USSD هستند بلکه در حال حاضر تنها افرادی که از قبل از این سامانه استفاده و اطلاعات کارت‌بانکی و شماره همراه آنان در انباره داده‌های شرکت‌های پرداخت موجود است قادر به بهره‌مندی از خدمات در بستر USSD هستند.


بخشی از روند تکمیل داده‌ها در سامانه پیوند در بانک‌ها عملیاتی خواهد شد و برخی بانک‌ها نیز این روند را عملیاتی کرده‌اند و داده‌های تمام کاربرانی که در زمان افتتاح حساب یا بعدازآن خواستار بهره‌مندی از خدمت ارسال پیامک در تراکنش‌های بانکی شده‌اند و شماره همراه آن‌ها مشخص است را در سامانه پیوند وارد کرده‌اند و بانک‌های دیگر نیز در حال تکمیل اطلاعات در این سامانه هستند. البته متقاضیانی که از خدمت ارسال پیامک در تراکنش‌های بانکی استفاده نمی‌کنند به‌منظور بهره‌مندی از خدمات USSD باید به بانک‌ها مراجعه و با تکمیل فرم مربوط شماره‌حساب و یا کارت‌بانکی خود را به شماره همراه متصل تا این داده از سوی بانک‌ها در پیوند ثبت و امکان بهره‌مندی از خدمات در بستر USSD برای آن‌ها فراهم شود.


مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص قطع تراکنش‌های خارج از پیوند در پرداخت‌های USSD از اول دی‌ماه و ابلاغیه جدید شرکت شاپرک، گفت: کانال USSD امن نبود ازاین‌رو اطلاعات کارتیشن ها به‌صورت شفاف و تکس بار در این کانال رد شده امکان ذخیره گیری از آن در مکان‌های دیگر و سوءاستفاده از آن وجود داشت.


سید ابوطالب نجفی افزود: بانک مرکزی به‌منظور جلوگیری از اتفاق‌هایی ازاین‌دست، سامانه‌ای واسط به‌عنوان پیوند را طراحی و از اول مهرماه عملیاتی کرد و بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت را ملزم به ورود اطلاعات کارت‌های بانکی در این سامانه کرد تا داده‌ها در این سامانه به‌صورت رمز شده ذخیره و با امنیت بالا نگهداری شود.


وی تصریح کرد: از آنجایی که از این به بعد پرداخت قبوض یا سایر پرداخت مالی در بستر USSD با واردکردن شماره همراه و رمز میسر است ازاین‌رو در این روند اگر شخصی هم اطلاعات را رصد کند قادر به سوءاستفاده از آن نیست.


نجفی اذعان داشت: با عملیاتی شدن سامانه پیوند از 15 آبان ماه انجام تراکنش از سوی متقاضیان قبلی خارج از کانال پیوند بدون دریافت کارمزد و از اول دی‌ماه هر نوع تراکنش در بستر USSD خارج از سامانه پیوند قطع شد.


وی افزود:  تعداد بسیاری از شرکت‌های پرداخت الکترونیک در حال حاضر بااتصال سامانه پیوند در این مسیر گام برمی‌دارند و از طرف دیگر بانک ها نیز در حال واردکردن اطلاعات مشتریان خود در سامانه پیوند هستند که البته این روند زمان‌بر است.


نجفی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به‌منظور انتخاب راهکاری برای اتصال تمام شرکت‌های پرداخت به این سامانه و الزام بانک‌ها برای واردکردن اطلاعات مشتریان در این سامانه اعلام کرده از 11 دی‌ماه به تراکنش‌های USSD خارج از سامانه پیوند کارمزد پرداخت نمی‌کند ولی انجام این تراکنش‌ها به‌صورت موقت بر اساس اطلاعات محلی هر یک از شرکت‌های پرداخت امکان‌پذیر است.


مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک یادآور شد: این روند منجر به ضرر شرکت‌های پرداخت و انجام اقدامات لازم و فوری به‌منظور اتصال به سامانه پیوند می‌شود ازاین‌رو زودتر تمامی شرکت‌ها و بانک‌ها خود را با این روند تطابق خواهند داد.


نجفی ادامه داد: بانک مرکزی به‌مرور زمان به‌عنوان نهاد ناظر، به شرکت‌های اپراتور اعلام می‌کند که کانال‌ها پرداخت USSD را ببندد تا دیگر شرکت‌های پرداخت قادر به انجام این تراکنش در این بستر نباشند ازاین‌رو ابلاغیه جدید شرکت شاپرک درواقع راهکاری به‌منظور تسهیل این فرایند و انجام سریع‌تر تمام تراکنش از کانال پیوند است.


وی در خصوص اظهارنظر برخی کارشناسان در خصوص عدم تناسب هزینه زیرساخت‌های پرداخت‌های USSD در این بخش به نسبت به حجم گردش مالی در این بخش، گفت: این سامانه درآمدزایی خوبی برای شرکت‌های پرداخت الکترونیک دارد و هر تراکنش در این بستر کارمزدی در حدود 750 ریال دارد.


نجفی افزود: ابزار پرداخت‌های USSD نیز تلفن‌های همراه متقاضیان و بدون هزینه است و کانال این پرداخت‌ها نیز کانال‌های BTS شرکت‌های اپراتور همراه است و شرکت‌های پرداخت نیز درنهایت با ایجاد یک سرور در این بخش از سود سرشاری برخوردار می‌شوند.


مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص روند ثبت اطلاعات در سامانه پیوند برای کاربران گفت: در این روند لازم نیست تمام متقاضیان این خدمت برای ثبت در کانال پیوند به بانک‌ها مراجعه و مدارک هویتی ارائه دهند تا شماره‌حساب یا کارت آن‌ها به شماره موبایل آن‌ها متصل شود.


وی افزود: تمام کاربرانی که از خدمت دریافت پیامک در تراکنش‌های بانکی استفاده می‌کنند، شماره همراه آن‌ها برای حساب شخصی‌شان مشخص و بانک‌ها باید این اطلاعات را در سامانه پیوند وارد کنند.


نجفی یادآور شد: بانک‌ها با ورود اطلاعات کاربران به سامانه پیوند استفاده از خدمات پرداخت در بستر USSD را برای متقاضیان فراهم می‌کنند.


وی افزود: تنها آن دسته از افرادی که تاکنون برای حساب و یا شماره کارت خود، خدمت دریافت پیامک را فعال نکرده‌اند باید به شعب بانک‌ها مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه در این بخش، از ارائه این خدمت بهره‌مند شوند، اما افرادی که این اطلاعات را از قبل تکمیل کرده‌اند تنها بانک باید این داده‌ها در سامانه پیوند وارد کند.


نجفی گفت: چرخش منابع مالی در بستر USSD بیش از 100 میلیارد تومان است ازاین‌رو سود سرشاری را برای شرکت‌های پرداخت الکترونیک دارد و حرکت به سمت استفاده از اپ های موبایلی به‌جای این بستر به دلیل این‌که نیاز به کانال‌های دیتا و اطلاعات دارد برای همه افراد میسر نیست.


به گزارش ایبِنا، باحجم بالای چرخش منابع مالی در بستر USSD و برقراری امنیت در این کانال با طراحی سامانه پیوند و ابلاغیه جدید شاپرک و مهلت داده‌شده به شرکت‌های پرداخت الکترونیک به‌منظور اتصال به این سامانه به‌زودی شاهد انجام تمام تراکنش‌ها از بستر پیوند خواهیم بود که منجر به ارائه خدمات متنوع‌تر از سوی PSP ( شرکت های پرداخت) در این بستر و رشد استفاده از آن در میان جامعه می‌شود و شرکت‌های PSP بزرگ و فعال در این حوزه دیگر نگران از دست دادن بخشی از درآمدشان با حذف یا محدودیت USSD نخواهند بود.


 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر