برنامه‌های اقتصادی ترامپ سرآغاز بحران مالی جدید

وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا با انتقاد از برنامه‌های اقتصادی دونالد ترامپ رییس جمهوری جدید این کشور، نسبت به وقوع یک بحران مالی دیگر هشدار داد.
کد خبر : ۱۵۱۴۲
برنامه‌های اقتصادی ترامپ سرآغاز بحران مالی جدید

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، لاورنس سامرز گفت: مقررات زدایی در برخی از حوزه ها مثل امور مالی بسیار خطرناک است.


اعضای تیم انتقالی ترامپ وعده لغو قانون 2010 "داد - فرانک" را داده اند که در واکنش به بحران مالی جهانی 2008-09 وضع شد. این در حالیست که خود ترامپ هم اشاره های متفاوتی به مقررات وال استریت کرده است. وی در مبارزات انتخاباتی خود با وجود مخالفت با قانون داد - فرانک که موجب افزایش محدودیت فعالیت بانک ها در آمریکا شد، اعلام کرده بود که جدایی بین وام های بانکی و اوراق بهادار که در سال 1999 لغو شد را دوباره برقرار خواهد کرد.


سامرز به عنوان مشاور ارشد اقتصادی سابق باراک اوباما و وزیر خزانه داری بیل کلینتون از شعارهای تبلیغاتی ترامپ نیز انتقاد کرده است که موجب کاهش ارزش پزو مکزیک و به تبع آن امتیاز افزوده برای تولیدات این کشور نسبت به رقبای آمریکایی شد.


پزو از 8 نوامبر که انتخابات آمریکا برگزار شد تا کنون 14 درصد نسبت به دلار ارزان تر شده است.


سامرز همچنین در خصوص برنامه ترامپ برای کاهش مالیات شرکت های بزرگ نیز خاطرنشان کرد: این امر موجب افزایش شدید نابرابری می شود و می تواند به تقویت دلار، آسیب بیشتر به صادرکنندگان و افراد شاغل در این بخش کمک کند.


این استاد دانشگاه هاروارد با وجود اینکه به شدت طرفدار افزایش هزینه های زیرساختی در آمریکا به عنوان راهی برای افزایش بهره وری و رشد است، برنامه های ترامپ را پوچ توصیف کرده است.


بنابراین گزارش ترامپ پیشنهاد کرده است برای پر کردن شکاف ده ساله بودجه برای ساخت پل ها، بزرگ راه ها و فرودگاه ها از طریق سرمایه گذاری خصوصی و اعتبارات مالیاتی، یک تریلیون دلار اختصاص داده شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها