05 بهمن 1395 - 13:42

الزامات و چالش های اصلاح نظام بانکی بررسی شد

الزامات و چالش های اصلاح نظام بانکی در پنل «اصلاح نظام بانکی؛ چالش ها و الزامات» ششمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری تولید بررسی شد.
کد خبر : ۱۵۶۸۳
الزامات و چالش های اصلاح نظام بانکی بررسی شد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پنل «اصلاح نظام بانکی؛ چالش ها و الزامات» ششمین همایش سیاست های پولی با حضور علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه، ابراهیم مقدم نودهی مدیرعامل بانک تجارت، حمید تهرانفر عضو هیات مدیره بانک صادرات و علی سنگینیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران برگزار شد.


نجات سیستم بانکی از شرایط فعلی با راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط


ابراهیم مقدم نودهی مدیر عامل بانک تجارت در این پنل گفت: متاسفانه در حال حاضر در شرایط خوبی قرار نداریم و باید به جای بررسی چالش ها و مشکلات بدنبال راه حل آنها باشیم.


وی برای نمونه تصریح کرد: ما نمی توانیم با افزایش دارایی ها، سرمایه خود را بیشتر کنیم بلکه تمام افزایش دارایی های ما از طریق تجدید ارزیابی دارایی هاست. از طرفی افزایش سپرده بانک ها که یکی از منابع افزایش سرمایه است کاهش یافته که این موضوع یکی از دلایل ضعف بانک ها در ارائه تسهیلات است.


مدیرعامل بانک تجارت ادامه داد: به دلیل وصول نشدن مطالبات دولتی و خرد، بانک ها منابع لازم را ندارند و برای پرداخت تسهیلات مجبور به استفاده از ذخایر خود در بانک مرکزی هستند که در صورت تخلف ۳۴ درصد جریمه می شوند.


مقدم نودهی خاطرنشان کرد: تمامی این مشکلات ما را مجبور به افزایش نرخ سود می کند که یکی از راه حل های حل این مشکلات ارتباطات بین المللی است.


مدیر عامل بانک تجارت با اشاره به اینکه با حجم نقدینگی فعلی امکان پرداخت تسهیلات وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی نیازمند همکاری بانک مرکزی، دولت و مجلس هستیم تا از این شرایط رهایی یابیم که یکی از راه حل های این موضوع ارتباط با سیستم مالی بین المللی است که متاسفانه به دلیل وجود برخی محدودیت ها، نظام بانکی کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و نمی توانند این ارتباط را برقرار کنند.


وی راه حل بعدی برای نجات سیستم بانکی از شرایط فعلی را راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط عنوان کرد و افزود: اگر ما برای راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط اقدام کنیم، هم به اقتصاد کشور کمک خواهد شد و هم در جهت جذب کارگر و اشتغال موثر خواهد بود.


مقدم نودهی اضافه کرد: باید بنگاه های کوچک و متوسط را تقویت کرد تا به سمت بنگاه های بزرگ حرکت کنند.


 


** افزایش سرمایه بانک ها  از محل تجدید ارزیابی درست نیست


پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز در سخنانی در این پنل گفت: به نظر من دولت باید برای اصلاح شرایط فعلی ورود کند و مشکلات و راه حل آنها باید توسط بازار بررسی شود زیرا دانشگاه نمی تواند راه حل کارآمد و مثبتی را ارائه کند زیرا براساس تجربه راه حل سریع و کارآمد توسط بازار ارائه می شود.


وی درباره افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی گفت: این اقدام راه حل غلطی بوده که تاکنون تداوم یافته است زیرا برای افزایش ارزیابی دارایی بانک ها تنها راه حل مناسب افزایش و خلق پول جدید است.


مدیرعامل بانک خاورمیانه درباره موسسات مالی و اعتباری که در ماه های اخیر دچار مشکل شده اند، گفت: موسساتی که نمی توانند فعالیت درست داشته باشند نباید امکان فعالیت به آنها داده شود زیرا هر موسسه ای که با مشکل مواجه می شود از ثروت ملی برای حفظ آنها استفاده می شود.


عقیلی ادامه داد: به نظر من باید درباره فعالیت موسسات مالی و اعتباری واقع بینانه تر عمل کنیم.


 


** مهم ترین هدف بانک مرکزی، کاهش نرخ سود بانکی و برخورد با بدهکاران باشد


حمید تهرانفر عضو هیات مدیره بانک صادرات نیز در سخنانی در این پنل اظهار داشت: متاسفانه برخی استاندارها و ائمه جمعه در برخی از استانها به مردم اعلام کرده اند که مطالبات بانک ها را پرداخت نکنند.


وی افزود: در فضای فعلی که اقتصاد کشور بانک محور است و بانک ها نقش مهمی دارند نباید این گونه برخورد شود و بانک ها باید اصول و قواعد خود را رعایت کنند تا مدیران بانکی در هر شرایطی بهترین تصمیم را بگیرند و براساس شرایط روز اقتصاد و سیستم بانکی تصمیم گیری کنند.


عضو هیات مدیره بانک صادرات گفت: به نظر من در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی و برخورد با متخلفان و بدهکاران سیستم بانکی باید مهمترین هدف بانک مرکزی باشد زیرا به سادگی نمی‌توان مشکلات نظام بانکی را حل کرد.


تهرانفر اظهارداشت: منابع نظام بانکی در حوادث مختلف طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، همانند فاجعه پلاسکو که از منابع بانکی به منظور جبران لطمات این حادثه استفاده شد.


وی افزود: در قوانین برنامه ۵ ساله توسعه اگر تامین مالی از سوی بانک ها حذف شود، دیگر چیزی در این برنامه نمی ماند.


عضو هیات مدیره بانک صادرات خاطرنشان کرد: در کشور همواره تبلیغات درباره عقد سپرده گذاری انجام می شود تا پرداخت تسهیلات، در صورتیکه در کشورهای دیگر این رویه معکوس است زیرا در ایران بار تامین مالی اقتصاد بر دوش بانک ها قرار دارد.


تهرانفر ادامه داد: پرداخت وام ازدواج یکی دیگر از تسهیلاتی است که در این بخش توقع آحاد مردم از شبکه بانکی برای پرداخت آن بسیار بالاست و در نظام بانکی ایران تسهیلات طبقه بندی شده و از این رو مصرف آن نیز مشخص شده است.


وی درخصوص وصول مطالبات معوق یادآور شد: تمامی مسئولان به این موضوع ورود پیدا کرده اند، اما به دلیل شرایط اقتصادی وصول مطالبات معوق با مشکلات فراوانی مواجه شده است و بخشی از منابع از این مسیر به شبکه بانکی باز نمی گردد.


تهرانفر گفت: بیشتر کسانی که میزان مطالبات معوق بانکی دارند به جای مراجعه به بانک به نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی برای استمهال تسهیلات مراجعه می کنند.


وی ادامه داد: بانک ها برای فروش اموال مازاد خود جدی هستند اما فروش این اموال به دلیل رکود بازار مسکن سخت است و روند راحتی ندارد.


** لزوم استفاده از تجارب دنیا برای مقابله با بحران بانکی


علی سنگینیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران دیگر سخنران این پنل بود. وی در سخنانی اظهار داشت: مشکلاتی که منجر به بحران بانکی در کشور شده است دلایلش در تمام دنیا یکسان است و از این رو پیدا کردن راه حل های آن نیز آسان بوده و می توان از تجارب دنیا برای مقابله با این بحران استفاده کرد.


عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: مقاومت هایی از سوی مسئولان دولتی و مدیران عامل بانک ها در خصوص جدی نبودن مشکلات نظام بانکی انجام می شود اما باید با پذیرش بزرگی این مشکل بدنبال راه حل برای آن بود؛ تجربه نشان داده است کمک دولت در بحران های بانکی پیامدهای بدتری برای دوره های آتی دارد و منجر به ایجاد مشکلات بزرگتر در آینده می شود.


سنگینیان اصلاح قوانین و مقررات را یکی دیگر از مواردی دانست که در نظام بانکی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا بانک ها توان اجرایی لازم برای اجرای وثایق خود را ندارند و مدت زمان طولانی باید برای این روند صرف شود.


عضو هیات مدیره بانک گردشگری ادامه داد: بانک مرکزی برای اصلاح قوانین بانکی باید با سرعت بیشتری اقدام کند تا مجلس قوانین خود را به شبکه بانکی تحمیل نکند.


وی افزود: سهم بازار سرمایه در تامین مالی کشور بسیار پایین است و رقمی در حدود ۱۰ الی ۲۵ درصد می شود؛ البته در اقتصاد کشور سال ها بدنبال افزایش این سهم بوده ایم اما مشکلاتی در بازار سرمایه وجود دارد که این کار را سخت می کند.


رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تصریح کرد: ساختار نامناسب اقتصادی کشور موجب شده تا دولت برای تمامی بخش ها تعیین تکلیف کند؛ از این رو توسعه بازار سرمایه مشکل است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها