هنگ کنگ در صدر رتبه بندی رقابت پذیری اقتصادی 2017

هنگ کنگ در جایگاه نخست رتبه بندی رقابت پذیری اقتصادی کشورهای دنیا در سال 2017 قرار گرفت.
کد خبر : ۴۹۷۱۹
هنگ کنگ در صدر رتبه بندی رقابت پذیری اقتصادی 2017

به گزارش ایبِنا، در این رده بندی که توسط مؤسسه بین المللی توسعه مدیریت (IMD) اعلام شده است، آمریکا تحت تأثیر سیاست های دونالد ترامپ با یک پله سقوط در مکان چهارم و بعد از کشورهای سوییس و سنگاپور قرار گرفته است در حالیکه چین توانسته از مکان بیست و پنجم به جایگاه هجدهم صعود کند.


این مؤسسه که مقر آن در سوییس است 63 کشور دنیا را بر اساس چهار عامل رقابت پذیری عملکرد اقتصادی، کارآمدی دولت، بهره وری فضای کسب و کار و زیرساخت ها رتبه بندی کرده که بر اساس آن هنگ کنگ به دلیل دو عامل کارآمدی دولت و بهره وری فضای کسب و کار برای دومین سال متوالی در صدر رقابت پذیر ترین اقتصادهای دنیا قرار گرفته است.


این در حالی است که این شهر از نظر عملکرد اقتصادی بر اساس حجم معاملات، سرمایه گذاری و اشتغال در آن، از رتبه پنجم به یازدهم تنزل یافته است.


هنگ کنگ در شاخص رقابت پذیری جهان نیز دو پله سقوط کرده است اما سنگاپور در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه همچنین صدرنشین است.


رتبه این شهر از نظر زیرساخت که شامل ارزیابی زیرساخت های فن آوری، دانش، آموزش، بهداشت و محیط زیست می شود نیز از رده 21 به 20 صعود کرده است.


هنگ کنگ همچنین در رتبه بندی آزادترین اقتصادهای دنیا، برای بیست و سومین سال متوالی همچنان مکان نخست را به خود اختصاص داده است.


در رده بندی رقابت پذیری اقتصادی IMD ، هنگ کنگ از سال 2013 به جز یک دوره همواره در بین سه کشور نخست بوده است.


در این رده بندی، چین با هفت پله صعود، به دلیل افزایش حضور در تجارت بین المللی و بهبود بهره وری دولت و فضای کسب و کار، بیشترین پیشرفت را در زمینه رقابت پذیری اقتصادی داشته است.


امارات دیگر کشور آسیایی است که با 5 پله صعود از رتبه 15 در سال گذشته توانسته در جمع 10 کشور نخست قرار بگیرد.


IMD در این رتبه بندی، اقتصاد دیجیتال یعنی توانایی کشورها برای سازگاری و ارایه فن آوری دیجیتال و چگونگی انتقال آن به فعالیت های دولت، مدل های کسب و کار و جامعه را هم مورد ارزیابی قرار داده است که بر اساس آن هنگ کنگ از رتبه 11 در سال گذشته به مکان هفتم صعود کرده است.


در قعر این جدول نیز کشورهای اوکراین (60)، برزیل (61) و ونزوئلا (63) قرار دارند که تأثیر مشکلات سیاسی و اقتصادی بر کارآمدی دولت های آنها موجب تنزل رتبه این کشورها شده است.


 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها