27 خرداد 1396 - 16:22

ایجاد ۴ وزارتخانه در دستور کار/ ادغام وزارتخانه‌ها کارشناسی نبود

رییس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه ادغام وزارتخانه‌ها در سال ۹۰ غیرکارشناسی بود،‌ گفت: اصلاح نظام جامع اداری کشور در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد.
کد خبر : ۷۱۱۷۶
ادغام وزارتخانه ها

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جمشید انصاری گفت: بر این اساس قرار است ما به سمت جوان‌تر کردن مدیریت کشور در همه سطوح پیش برویم. رییس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه در سطح ادارات کشور حدود ۹۰ هزار مدیر در سطوح مختلف وجود دارد گفت: اگر ۵ سال سن مدیریت کشور را جوان‌تر کنیم شاهد تحرک، پویایی و ابتکار عمل بیشتری خواهیم بود.


وی افزود: بهره گیری بیشتر از ظرفیت زنان به خصوص در پُست‌های مدیریتی از دیگر محورهای این برنامه است و قرار است ظرفیت مدیران زن در ادارات کشور به ۲۰ درصد و در یک زمان مشخص دیگر به ۳۰ درصد برسد.


رییس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه مقررات زدایی، حذف مقررات زائد، توسعه دولت الکترونیک از محورهای دیگر این طرح است تاکید کرد: افزایش بهره وری و استفاده از حداکثر ظرفیت اداری و انسانی دستگاه های اجرایی از محورهای اجرایی این برنامه خواهد بود.


وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کسانی که معافیت پزشکی دارند برای استخدام شدن در ادارات دولتی و خصوصی دچار مشکل می‌شوند گفت: استفاده از کسانی که دارای معافیت پزشکی هستند و این معافیت مانع انجام وظیفه شغل تخصصی آن‌ها نمی‌شود در دستگاه دولتی منع قانونی ندارد و ما در اعلامیه‌های استخدامی خود یکی از شروط متولدین مرد متقاضی را داشتن کارت پایان خدمت، معافیت پزشکی و یا کفالت اعلام می‌کنیم.


انصاری گفت: البته ممکن است کسی دچار کم بینایی باشد و طبیعی است که برای مشاغلی نظیر تایپ مناسب تشخیص داده نشود و بهتر است از این شخص در مشاغل متناسب با شرایط جسمانی وی استفاده شود که البته این موارد بسیار محدود است.


وی با بیان اینکه بخش خصوصی نیروی خود را با ضوابط خاص خود به کار می‌گیرد و ما نمی‌توانیم به آنها امر و نهی کنیم گفت: اتفاقا یکی از مشکلات ما با بخش خصوصی به کار گیری فراریان از خدمت است.


انصاری افزود: ما همچنین در دولت بر اساس قانون باید سه درصد سهمیه استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهیم که این اتفاق در دولت می‌افتد. رییس سازمان امور اداری و استخدامی با اشاره به تصمیم دولت برای تفکیک دو وزارتخانه گفت: ادغام این وزارتخانه‌ها در سال ۹۰ کارشناسی نبود.


رییس سازمان امور اداری و استخدامی ادامه داد: دولت تصمیم دارد وزارت بازرگانی را از وزارت صنایع و معادن و همچنین وزارت مسکن و شهرسازی را از وزارت راه و ترابری تفکیک کند و به این ترتیب این دو وزارتخانه به چهار وزارتخانه تبدیل شود.


وی افزود: همچنین دولت با توجه به اینکه امور جوانان مربوط به بخش‌ها و وزارت خانه‌های مختلف و فرابخشی است تصمیم دارد امور جوانان را از وزارت امور ورزش و جوانان تفکیک و تحت عنوان یک سازمان زیر نظر رییس جمهور تشکیل دهد.


انصاری گفت: دولت لایحه تفکیک را آماده کرده و با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد تا مجلس با فوریت آن را بررسی و رییس جمهور به هنگام معرفی وزرای کابینه دوازدهم برای این وزارتخانه‌ها در واقع چهار وزیر معرفی کند.


وی با بیان اینکه مجلس با دو فوریت این لایحه مخالفت کرده و رای به یک فوریت آن داد گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس پس از تعطیلات این لایحه را بررسی و مجلس قبل از تیرماه آن را نهایی کند تا بهنگام معرفی کابینه وزیر مستقل برای این وزارتخانه‌ها معرفی شود.


رییس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه خود بنده در هنگام ادغام وزارتخانه‌ها در سال ۹۰ در مجلس حضور داشتم و از نزدیک شاهد جزییات آن بودم گفت: ادغام وزارتخانه‌ها در آن زمان هیچ مبنای کارشناسی نداشت و فقط به دولت اعلام شد که چهار وزارتخانه را در هم ادغام کند که دولت وقت تصمیم گرفت این چهار وزارتخانه را در دو وزارتخانه تبدیل کند.


وی گفت: همان موقع وزیر وقت فناوری اطلاعات تعریف می‌کرد دولت از ما خواسته‌ای داشت که ما مخالف بودیم و در زمان ادغام به ما اعلام کردند اگر خواسته دولت را قبول نکنید وزارتخانه شما را با وزار تخانه راه و ترابری ادغام می‌کنیم و ما از ترس ادغام آن کار دولت را انجام دادیم و از ادغام شدن وزارتخانه خود جلوگیری کردیم.


انصاری با بیان اینکه گفته می‌شود تفکیک وزارتخانه‌ها با کوچک سازی دولت مغایر است افزود: کوچک سازی دولت با ادغام وزارتخانه‌ها اتفاق نمی‌افتد. وزارت جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد و همینطور وزارت معادن در وزارت صنایع سنگین ادغام شد، اما نه تنها کارمندان آنها و سازمان‌های تابعه آنها کاهش نیافت، بلکه در مواردی افزایش نیز داشت.


وی گفت: ما در تفکیک این وزارتخانه‌ها قید کرده ایم که نه ساختار و نه منابع انسانی آن اضافه نشود. دولت مدل جدید ساماندهی وزارتخانه‌ها را در نظر دارد که با این تفکیک این اتفاق نیز خواهد افتاد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر