30 خرداد 1396 - 13:51
نوبخت اعلام کرد؛

طراحی بسته۲۰هزارمیلیاردی برای تولید/سپرده‌گذاران به‌حق خودمی‌رسند

سخنگوی دولت با اعلام اینکه سپرده‌گذاران موسسات مالی نگران نباشند، از پیش‌بینی پرداخت ۲۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌ها در سال‌جاری خبر داد.
کد خبر : ۷۱۳۳۵
محمدباقر نوبخت

به گزارش ایبِنا، محمدباقر نوبخت امروز در نشست با خبرنگاران رسانه ها درباره حل مشکل تعاونی اعتبار ثامن گفت: در این خصوص با توجه به اطلاع رسانی بانک مرکزی، دو تعهد در دولت یازدهم در کنار سایر تعهدات، برجسته شده است. یکی اینکه بازار غیرمتشکل پولی، نهادها و سازمان هایی که از مجوز لازم و کافی برای این فعالیت ها برخوردار نیستند را ساماندهی کند و حتی در شورای عالی امنیت ملی برنامه خود را اعلام کرده و شورا جهت پشتیبانی از این اقدام، تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. این صندوق ها باید مجوزهای لازم را داشته باشند و مجوزهای کافی نشان می دهد تا چه سطح، فعالیت مالی و تعاونی قابل ارتقا است. از بانک مرکزی انتظار است با دقت این مسایل را دنبال کند و اقدامی که در این راستا صورت گرفته، در راستای تقویت نظام بانکی و ساماندهی موسسات، قدرت عملیاتی آنها را افزایش می دهد. منتهی این اقدام با مقاومت هایی همراه بوده که آثار خود را روی سپرده گذاران و القائاتی که انجام می شود، نشان خواهد داد. طبیعی است کسانی که همه زندگی شان را در این موسسات سرمایه گذاری کرده اند، به حق خود خواهند رسید.


نوبخت ادامه داد: منتهی تحریک کردن این افراد برای اینکه جلوی اقدامات اصلاحی بانک مرکزی گرفته شود، ایجاب می کند اطلاع رسانی دقیق تری در بانک مرکزی صورت گیرد تا متشکل کردن بازارهای پولی و ساماندهی مجوزهای بانک ها و تقویت آنها با اهرم تمرکز، صورت گیرد. به جای داشتن صدها موسسه نصفه نیمه، بهتر است چندین موسسه قدرتمند با بنیه مالی قوی داشته باشیم. از این فرصت استفاده می کنم و به همه افرادی که سپرده در این موسسات دارند اطمینان می دهم نگران نباشند و بانک مرکزی جهت استیفای حقوق آنها اقدام خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید در هر جای دنیا، اگر همه بخواهند با همدیگر به بانک ها مراجعه کنند و پول خود را مطالبه کنند، هیچ بانکی قادر نیست پول ها را بدهد چون بخش زیادی از این وجوه به تسهیل گیرندگان داده می شود. این پول ها توزیع شده و از این جهت باید قواعد نظام منطقی بانکداری را ملاک عمل قرار دهیم. بار دیگر تاکید می کنم نگران نباشند، بانک مرکزی از حقوق آنها دفاع خواهد کرد.


سخنگوی دولت درباره آخرین اقدامات دولت درباره رونق اقتصادی بیان داشت: سال گذشته در یک اقدام مقدماتی، برای فعال کردن بنگاه های راکد یا نیمه فعال، طرح تسهیلات‌دهی انتخاب شد و هر جلسه هم گزارش واحدها را می دادیم. امروز هم عملکرد واگذاری تسهیلات نشان می دهد برای ۲۵ هزار و ۲۹۸ واحد تولیدی ۱۷ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده است. این اقدام برای سال جاری افزون بر ۱۶ هزار میلیارد تومانی است که قبلا گفته ایم. قطعا امسال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این منظور پرداخت خواهد شد و در کنار سایر اقدامات برای فعال کردن تولید و اشتغال، این طرح را نیز به انجام خواهیم رساند.


وی همچنین درباره طرح برخی مسائل پیرامون بانک ها گفت: تا زمانی که مرجع نظارتی مانند بانک مرکزی اطمینان می دهد بانک ها قابل سپرده گذاری هستند، طبعا بانک ها قابل اطمینان هستند. اگر موسساتی مشکل دارند باید جهت رفع مشکل اقدام کنند. فرضا بانک مرکزی بگوید آن موسسه اعتباری، وضع خوبی ندارد، بلافاصله همه سپرده گذاران برای دریافت وجوه خود هجوم می آورند و باعث مشکل می شوند. طبیعتا کار بانک مرکزی دامن زدن به دلهره عمومی نیست و باید عامل ایجاد دلهره که نابسامانی شرکت ها و موسسات است را برطرف کند. به همین جهت، ادغام این موسسات، گامی برای رفع دلهره مردم تلقی می شود.


نوبخت درباره مشکلات موجود توضیح داد: بانک مرکزی که فقط نمی تواند رهنمود دهد، بلکه باید وارد عمل شود. انتظار این که فقط اعلام کند کدام موسسه مشکل دارد، منطقی نیست، بلکه باید مشکلات را حل کند. حل کردن مشکلات با سیاست های فعلی اینطور است. اگر بانک مرکزی با شاخص هایی که در اختیار دارد، پیش بینی کند یک موسسه مشکل دارد، باید کار این موسسه را اصلاح کند. ما که قصد به زندان انداختن مسئولان موسسات و تعطیل کردن آنها را نداریم، بلکه می خواهیم کارها اصلاح شود.


وی توضیح داد: بانک مرکزی قبل از متوجه شدن مردم، متوجه بروز مشکل در کار این موسسات می شود و سیاست بانک مرکزی در این مورد قابل دفاع است. اگر همه مردم برای گرفتن پول خود به بانک ها مراجعه کنند، هیچ بانکی قادر به پاسخگویی به همه مردم نیست. در هیچ بانکی، همه منابع سپرده گذاری افراد وجود ندارد؛ نباید احساس عدم اطمینان در سپرده گذاران به وجود بیاید. اگر ما بتوانیم احساس آرامش را در جامعه ایجاد کنیم و اطمینان دهیم بانک مرکزی مسئولانه برخورد کرده، می توان انتظار داشت مشکلات هم رفع شود.


سخنگوی دولت در ارتباط با توزیع سهام عدالت نیز گفت: رویکرد جدید دولت در ماه گذشته تصمیم گیری شد. بر پایه همان تصمیمات، مسائل اجرایی و عملیاتی می شود و از همکاران خود در وزارت اقتصاد و دارایی درخواست می کنم سریعتر گزارش به روز اقدامات را به مردم ارائه دهند.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر