بیشترین رشد شاخص اطمینان تجاری آسیا در سه سال گذشته

شاخص اطمینان تجاری در آسیا به بالاترین سطح خود در سه سال گذشته رسید.
کد خبر : ۷۱۳۸۲
شاخص اطمینان تجاری

به گزارش ایبِنا، در مطالعه ای که رویترز به طور مشترک با مدرسه جهانی کسب و کار اینسید (INSEAD) انجام داده است، مشخص شد که شاخص اطمینان تجاری در آسیا به دلیل داده های اقتصادی مطلوب این منطقه و همچنین کاهش نگرانی ها از سلامت اقتصاد چین، برای دومین سال متوالی افزایش یافته است.


این شاخص بر اساس چشم انداز شش ماهه 101 شرکت، در ماه آوریل تا ژوئن نسبت به سه ماه قبل از آن از عدد 70 به 74 افزایش یافته است.


پروفسور آنتونیو فاتاس اقتصاددان سنگاپوری مدرسه اینسید با بیان اینکه اوضاع اقتصاد دنیا در حال بهبود است، در این باره گفت: تولید ناخالص داخلی و اشتغال آمریکا به سطح مطلوبی رسیده است، اقتصاد اروپا نیز بالاخره شروع به رشد کرده و آسیا با خطرات کمتری مواجه است. چین هم پس از فراز و نشیب های فراوان به دلیل خروج سرمایه در دو سال گذشته و خطرات ناشی از بحران بدهی، اکنون در شرایط با ثبات تری قرار گرفته است.


بنابراین گزارش، انتظار می رود چین امسال به دلیل افزایش صادرات و افزایش تولید کارخانجات و رونق خرده فروشی های این کشور، به رشد اقتصادی 6.5 درصد برسد. دولت چین هم درصدد کاهش بدهی های خود است.


بدین ترتیب شاخص اطمینان تجاری چین که تأثیر بسیاری بر شاخص کل آسیا دارد، از 72 به 75 افزایش یافته است.


همچنین شاخص اطمینان تجاری ژاپن نیز از عدد 61 در سه ماه گذشته و میانگین عدد 58 در هشت سال گذشته به 83 افزایش یافته است. بانک مرکزی این کشور در ماه آوریل خوشبینانه ترین ارزیابی خود را از اقتصاد ژاپن در 9 سال آینده اعلام کرد.


افزایش اعتماد مصرف کنندگان و رشد بالاتر صادرات اندونزی نسبت به پیش بینی های اولیه نیز موجب افزایش 8 امتیازی شاخص اطمینان تجاری این کشور و رسیدن آن به عدد 83 شده است که بالاترین رقم در یک سال گذشته است.


اما شاخص اطمینان تجاری با 50 امتیاز افزایش، بیشترین جهش را در کره جنوبی داشته و برای این کشور روی عدد 75 قرار گرفته است. این امر به دلیل وعده رییس جمهوری جدید کره جنوبی برای تجدید نظر در مورد استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا است که موجب عصبانیت چین و در نتیجه تحریم کالاهای کره ای توسط این کشور شده است.


فاتاس افزود: تهدیدات سیاسی از بین رفته اند. آمار سه ماهه گذشته کره جنوبی به دلیل بحران بالقوه ای که با برخی از شرکای تجاری این کشور به خصوص چین به وجود آمده بود، ضعیف تر بود.


شاخص اطمینان تجاری در کشورهای هند و تایلند نیز افزایش یافته اما در استرالیا، تایوان و فیلیپین کاهش یافته است. در سنگاپور نیز به پایین ترین سطح خود از سال 2009 یعنی عدد 62 رسیده است.


از 101 شرکتی که رویترز و مدرسه اینسید در این تحقیق مورد ارزیابی قرار دادند، 56 درصد چشم انداز مثبتی نسبت به شش ماه آینده داشتند که بالاترین میزان در شش سال گذشته است. 37 درصد نظری نداشتند و نظر 7 درصد هم منفی بود.


خوشبینانه ترین نظرها در  بخش های ساخت و ساز و مهندسی و همچنین حمل و نقل و صنایع لجستیکی بود به طوریکه نیمی از این شرکت ها اعلام کردند حجم کسب کار آنها در سه ماه گذشته رشد کرده است. وعده چین برای اختصاص 56 میلیارد دلار به منظور اجرای پروژه "یک کمربند، یک جاده" به شرکت های آسیایی، اروپایی و آفریقایی از عمده دلایل این امر است.


صنایج فلزی و شیمیایی هم با جهش 41 امتیازی به عدد 81 رسیده اند در حالیکه شاخص اطمینان تجاری در شرکت های بهداشتی، مالی و خرده فروشی ها نیز افزایش یافته است.


اما بخش مسکن، مواد غذایی و نوشیدنی کمترین شاخص را دارند. همچنین شاخص فن آوری و صنعت مخابرات با 7 امتیاز کاهش روی عدد 67 قرار گرفته است.



برچسب ها: رشداقتصادی چین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر