هشدار تجاری سران اتحادیه اروپا به آمریکا و چین

سران اتحادیه اروپا روز جمعه با امضای توافقنامه‌هایی در مورد روابط تجاری خود با کشورهای آمریکا و چین هشدار دادند.
کد خبر : ۷۱۴۷۵
اتحادیه اروپا

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در همین راستا به آمریکا اخطار داده است که اگر در تجارت با اروپایی ها منصفانه بازی نکند، مقابله به مثل خواهند کرد.


سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد چین هم برای غربالگری سرمایه گذاری های شرکت های دولتی این کشور در سراسر اروپا به توافق رسیدند.


مرکل در این باره گفت: مقابله به مثل بهترین کار است. برای مثال اگر ما به قراردادهای دولتی آمریکا دسترسی داشته باشیم، به آنها هم امکان دسترسی به قراردادهای دولتی در اروپا داده خواهد شد و در غیر این صورت، خیر.


در بیانیه اختتامیه نشست اتحادیه اروپا که روز جمعه به پایان رسید به طور مستقیم هیچ اشاره ای به دو شریک تجاری بزرگ این قاره یعنی آمریکا و چین نشده اما بر تجارت آزاد و منصفانه تأکید شده است.


بنابراین گزارش، اتحادیه اروپا پس از سه سال تلاش برای ایجاد اتحاد تجاری با آمریکا اکنون خود را در مقابل کشوری می بیند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آنها به دنبال محدود کردن واردات فولاد و آلومینیوم است.


در این نشست امانوئل ماکرون رییس جمهوری جدید فرانسه نیز از پکن به عنوان مهد تجارت آزاد یاد کرد که به دلیل تلاشش برای کسب اطلاعات فنی از اروپا، باید ورود شرکت های این کشور به صنایع انرژی، بانکداری و فن آوری را محدود کرد.


وی که به همراه مرکل در کنفرانس خبری شرکت کرده بود، گفت: رقابت منصفانه بهتر از قانون جنگل است.


فرانسه، آلمان و ایتالیا همچنین از مسدود کردن سرمایه گذاری چینی ها در اروپا حمایت و دلیل آن را هم جلوگیری از دسترسی مشابه شرکت های اروپایی در چین اعلام کردند.


کشورهای طرفدار تجارت مثل سوئد اعلام کرده اند که این اقدام گامی به سوی حمایت گرایی است در حالیکه کشورهای اروپای شرقی و جنوبی که وابسته به سرمایه گذاری های چین هستند با اقدام علیه پکن موافقت نکردند.


سران اتحادیه اروپا همچنین با توجه به اینکه تجارت موجب رشد اقتصادی و اشتغال می شود، بر حمایت از مذاکرات تجاری با کشورهای آمریکایی و آسیایی تأکید کرده اند.


مرکل در این باره گفت: با توجه به رشد حمایت گرایی، تعهد اتحادیه اروپایی بر سیستم تجارت آزاد و قانون محور از اهمیت فراوانی برخوردار است.


در همین راستا کشورهای اروپایی بیشترین مذاکرات را با ژاپن انجام خواهند داد به طوریکه هم اکنون مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا برای امضای قرارداد در توکیو به سر می برد. اتحادیه اروپا به دنبال کاهش تعرفه های گمرکی ژاپن در خصوص اقلامی همچون پنیر است در حالیکه توکیو سعی می کند دسترسی خود را به بازار خودرو و قطعات یدکی خودرو در اروپا افزایش دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها