05 تير 1396 - 10:10

رفع ضعف نظارتی با اصلاح قوانین سیستم بانکی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ضعف در قوانین و مدیریت بانکی نیازمند اصلاح قوانین بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی است.
کد خبر : ۷۱۵۷۱
بانک

به گزارش ایبِنا، حسن حسینی شاهرودی در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه اگر سود بانکی کاهش یابد تولید و اشتغال جان دوباره ای خواهد گرفت، افزود: با ابلاغ نرخ ۱۸ درصد سود بانکی هیچ یک از بانک ها در عمل این مصوبه را اجرا و تمکین نکردند.


وی گفت: سپرده گذاری مردم رابطه مستقیمی با نرخ تورم دارد و نباید سود بانکی کمتر از نرخ تورم باشد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم نظارت صحیح بر نرخ سود بالای موسسات خصوصی باعث ایجاد بحران مالی برای کشور شد و برهمین اساس ضعف در قوانین و مدیریت بانکی در مجلس باید اصلاح شود.


همچنین در ادامه این برنامه، وحید شقاقی، کارشناس حوزه اقتصاد نیز در ادامه برنامه درباره نرخ سود بانکی گفت: اگر شکاف بین تورم و نرخ سود کمتر از ۳ درصد باشد، شرایط اقتصادی مطلوب است و اگر شکاف بین تورم و سود بیش از ۳ درصد باشد، شرایط اقتصادی در شرایط متوسط است اما اگر شکاف بین تورم و سود بیش از ۱۰ درصد باشد، اوضاع بحرانی است.


وی ادامه داد: اکنون در کشور ما شکاف بین تورم و سود ۱۰.۲ درصد است که این شکاف زیاد است و تمام اقتصاد ایران را گرفتار کرده و در کنار نرخ سود، نرخ ارز و نرخ تعرفه هم کل اقتصاد را درگیر می کند.


این کارشناس اقتصادی گفت: تداوم آن در سالهای آینده کشور را به یک بحران مالی و اقتصادی دچار میکنند و ادامه آن دولت را با مشکل شدیدی مواجه خواهد کرد.


شقاقی افزود: بیش از ۹۰ درصد نقدینگی کشور نزد بانکها بعنوان سپرده است و این به دلیل سود بانکی بالا در کشور ماست.


وی اظهار داشت: در یک اقتصاد ناکارآمد، نظام بانکی معلول این ناکارآمدی است. از سوی برخی بانکهای کوچک هم یک مکش سپرده صورت میگیرد و نرخ های سود بالاتری اعلام و سپرده های بیشتری از بانکهای بزرگتر جذب میکنند و این بازی خطرناکی است.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بخش عظیمی از این نقدینگی هم به سمت مسکن جذب شده است و ۴۰ تا ۵۰ درصد منابع بانک ها بلوکه شده و بازار پولی باید سریع سازماندهی شود.


شقاقی با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی ، گفت: باید هرچه سریعتر این اصلاح انجام شود تا شرایط بحرانی نشود.


وی افزود: رقابت ناسالم در سیستم بانکی گسترش یافته و دولت باید بدهی های خود را به سیستم بانکی بپردازد تا سیستم بانکی ساماندهی شود.


این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد اقتصاد ایران بانک محور است و ساماندهی این شرایط بسیار مشکل است و اگر همه این شرایط فراهم شود، نیازمند یک تیم مدیریت قوی در دولت هستیم تا بتوانیم مشکلات ساختاری نظام بانکی را حل کنیم و این امر نیازمند همراهی سه قوه و مردم است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها