گسترش حمله سایبری به سراسر دنیا

حمله قدرتمند سایبری که از اوکراین آغاز شده، به بانک‌ها، سیستم‌های آی تی و شرکت‌های انرژی در سراسر جهان گسترش یافته است.
کد خبر : ۷۱۶۰۳
حمله سایبری

به گزارش ایبِنا به نقل از اسکای نیوز، گروه تبلیغاتی WPP بریتانیا اعلام کرده است که شبکه های کامپیوتری این گروه در چندین منطقه مورد حمله قرار گرفته است.


مرکز امنیت ملی سایبری انگلیس هم اکنون در حال انجام تحقیقات در مورد چگونگی حملات بیشتر به شرکت های این کشور است.


بعد از اینکه اوکراین اعلام کرد این کشور مورد بزرگترین حمله سایبری تاریخ خود قرار گرفته است، چندین شرکت در شش کشور دیگر هم مورد حمله قرار گرفتند.


سیستم کنترل تشعشع چرنوبیل یکی از مهمترین شبکه های دیجیتالی است که هدف این حمله قرار گرفته است. این سیستم هم اکنون تعطیل شده است و کارمندان آن محل را ترک کرده اند تا سطح تشعشعات به صورت دستی اندازه گیری شود.


وزیر کشور اوکراین اعلام کرده است که این حمله توسط نسخه اصلاح شده باج افزار "واناکرای" صورت گرفته که چندی پیش سیستم های کامپیوتری خدمات ملی بهداشت انگلیس (NHS) را از کار انداخت.


کاستین رایو رییس مرکز تحقیقات جهانی "کاسپراسکای لب"، به عنوان بزرگترین شرکت تحلیل امنیت سایبری دنیا، این ویروس را به عنوان " Petrwrap" شناسایی کرده است.


این بدافزار cryptolocker، برای باز کردن قفل دسترسی کاربران به اطلاعاتشان، درخواست ۳۰۰ دلار به صورت بیت کوین کرده است و نامی از برنامه رمزگذاری نبرده که همین امر یافتن راه حل را دشوار کرده است.


تا کنون حمله به شرکت های مختلف در کشورهای انگلیس، آمریکا، اوکراین، روسیه، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ و هلند گزارش شده است.


اخبار مربوط به این حمله نخستین بار پس از اعلام اوکراین مبنی بر آلوده شدن شبکه آی تی دولتی این کشور به یک ویروس ناشناخته، منتشر شد.


این حمله سپس با آلوده ساختن تعدادی از بانک های اوکراین، شبکه برق دولتی، شرکت خدمات پست و بزرگترین شرکت تلفن این کشور گسترش یافت. فرودگاه کی یف هم مورد حمله قرار گرفته است.


سپس گزارش هایی از آلوده شدن شرکت نفت "روس نفت" و کارخانه فولاد "اوراز" به این ویروس روسیه منتشر شد.


سخنگوی آژانس مبارزه با جرایم بین المللی "یورو پل" در این باره گفت: ما هم اکنون برای شناسایی ماهیت کامل این حمله، با یگان های سایبری کشورها و شرکت های بزرگ صنعتی در ارتباط هستیم.


بنابراین گزارش، این حمله در پی تلاش برای اختلال در وب سایت های دولتی اوکراین در اواخر سال ۲۰۱۶ و حملات مکرر به شبکه برق این کشور صورت گرفته است که موجب شد سران امنیتی اوکراین خواستار بهبود سطح دفاع سایبری این کشور شوند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر