08 تير 1396 - 09:33
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

افزایش اقدامات نظارتی بانک مرکزی برای ایجاد ثبات مالی

یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: یک بخش از وظایف بانک مرکزی برای ایجاد ثبات مالی نظارت است که در این بخش باید اقدامات جدی‌تری انجام شود.
کد خبر : ۷۱۶۳۱
تیمور رحمانی

به گزارش ایبِنا و به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، تیمور رحمانی در آستانه برگزاری بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی ،  با اشاره به اهمیت حفظ ثبات مالی در نظام اقتصادی افزود: ثبات مالی مانع ایجاد نوسانات شدید اقتصادی همچون تورم ، رونق و یا رکودهای شدید می‌شود و زمینه دستیابی به رشد بلندمدت را فراهم می‌کند.


وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ایران بانک محور است، یعنی فاینانس بنگاه‌ها عمدتا از طریق نظام بانکی انجام می‌شود، بنابراین ثبات مالی در کشور ما مترادف با ثبات بانکی است و برای دستیابی به ثبات مالی باید نظام بانکی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


این کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر ثبات مالی کشور، گفت: مشکلات مربوط به بیماری هلندی و به تبع آن تحریم‌ها باعث شد نشانه‌های بی‌ثباتی بخش بانکی و مالی در اقتصاد مشهود شود.


رحمانی اقدامات بانک مرکزی را در دولت یازدهم برای مقابله با این بی‌ثباتی مثبت ارزیابی و تصریح کرد: اقدامات بانک مرکزی در این زمینه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ در یک قسمت بانک مرکزی باید یک قاعده سیاست‌گذاری پولی داشته باشد و بخش دوم نظارت است که بانک مرکزی باید با رصد اقدامات بانک‌ها و جلوگیری از فعالیت‌هایی که ممکن است برای اقتصاد مشکل‌آفرین باشد، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.


وی تصریح کرد: بانک مرکزی در زمینه سیاست‌گذاری و کنترل تورم موفق بوده و عملا زمینه ایجاد ثبات اقتصادی را در این بخش فراهم کرده است اما در زمینه نظارت به نظر می‌رسد هنوز باید اقدامات بیشتری برای ایجاد ثبات اقتصادی در این بخش انجام شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر