بیمه گران خصوصی؛ مالک بیش از ۶۰ درصد بازار بیمه ایران

۲۴ شرکت خصوصی بیمه، ۶۲.۲ درصد از کل درآمد حق بیمه را به خود اختصاص داده اند و شرکت دولتی سهامی بیمه ایران تنها شرکت دولتی در این صنعت نیز مابقی سهم بازار را در اختیار دارد.
کد خبر : ۷۱۶۵۵
بیمه

به گزارش ایبِنا، پایگاه خبری «ایشیا اینشورنس نیوز» در گزارشی نوشت براساس آخرین داده های منتشر شده توسط بیمه مرکزی ایران، در سال گذشته مالی، صنعت بیمه ایران ۲۷۷.۲ تریلیون ریال (۷.۴ میلیارد دلار) حق بیمه کسب کرده که حاکی از رشد ۲۲.۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن است.


شرکت های بیمه آسیا، دانا، البرز، پارسیان، پاسارگاد، معلم (شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری سابق) و کارآفرین، ۸۲.۸ درصد از کل درآمد حق بیمه اکتساب شده توسط بیمه گران خصوصی را به خود اختصاص داده اند. مابقی این رقم نیز به شرکت های دیگر بیمه خصوصی ایران تعلق دارد.


همچنین این آمار نشان می دهد که شرکت های بیمه خصوصی، ۵۷.۳ درصد از کل خسارت ها را پرداخته کرده اند و مابقی آنها را شرکت بیمه ایران متقبل شده است.


در این مدت نسبت خسارت بیمه گران خصوصی به ۵۹.۵ درصد رسیده که ۱۴.۷ درصد کمتر از بخش دولتی صنعت بیمه بوده است. پیش از این شرکت بیمه ایران تقریبا نیمی از بازار بیمه را در اختیار داشت اما دولت و شرکت بیمه ایران اعلام کرده اند طرح هایی دارند تا فضا را برای بیمه گران خصوصی بازتر کنند تا صنعت بیمه ایران بتواند رشد بیشتری داشته باشد.


حضور شرکت های جدید بیمه خصوصی در کشور به همراه مشتریان جدید و ارائه محصولات با ویژگی های جدید موجب شده سهم بالای شرکت های بزرگ بیمه ای به ویژه شرکت بیمه دولتی ایران کاهش یابد و شاخص تمرکز در بازار در جهت اصلاح حرکت کند.


شاخص های تمرکز در بازار بیمه ایران در وضعیت میانه جهان قرار دارد و بسیاری از کشورهای پیشرفته به مراتب از وضعیت متمرکزتری در بازار برخوردارند. به عبارتی توسعه یافتگی بازار بیمه ارتباط معناداری با شاخص تمرکز در بازار بیمه ندارد و بسیاری بازارهای بیمه توسعه یافته تمرکز بالایی دارند.


نمونه شاهد این فرض، بازار بیمه ژاپن است که در بخش بیمه های مستقیم ساختاری به شدت متمرکز دارد و در عین حال یکی از توسعه یافته ترین بازارهای بیمه دنیا محسوب می شود.


نکته بسیار مهم تر از شاخص تمرکز و درجه تمرکز در یک بازار، رفتار انحصاری بازیگران نظیر قیمت شکنی، ورود به رقابت قیمتی و ارائه کارمزدهای بالاتر به شبکه فروش برای تصاحب سهم بازاری بزرگتر است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که در بازار بیمه ایران، حداقل می توان گفت چنین رفتارهایی به طور مشهود مشاهده نمی شود و بازیگران دارای قدرت انحصاری، از خود رفتاری انحصاری بروز نمی دهند.


از سوی دیگر می توان ادعا کرد که شرایط بازار بیمه ایران از نظر درجه رقابت نسبتا مناسب است زیرا مسیر کلی حرکت صنعت بیمه در سال های گذشته، در جهت کاهش شاخص های تمرکز بوده است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر