09 تير 1396 - 12:02

آغاز فصل نوین در صنعت پرداخت کشور

رئیس هیئت‌مدیره شرکت آسان پرداخت گفت: از ابلاغیه ضوابط انتقال کارت به کارت چنین برداشت می شود که فعالیت استارت آپ ها و فین تک‌ها را نیز در برمی‌گیرد که منجر به تحولی بزرگ در صنعت پرداخت کشور می شود.
کد خبر : ۷۱۶۶۵
پرداخت موبایلی

به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی در تاریخ ۲۵ خردادماه ابلاغیه‌ای را در خصوص "انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت " به شبکه بانکی ابلاغ کرد و بلافاصله بعدازآن در اپلیکیشن یکی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک انتقال کارت به کارت که چندی پیش به دلیل مغایرت با قوانین شرکت شاپرک متوقف‌شده بود فعال و به‌تدریج این خدمت در این نرم‌افزار از مبدأ بانک‌های ملی، کشاورزی، دی، اقتصاد نوین و بانک شهر به تمام کارت‌های عضو شتاب میسر شد.


ابلاغ ضوابط "انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت " از سوی بانک مرکزی نشانگر فصل نوینی در فعالیت شرکت‌های پرداخت الکترونیک و شبکه پرداخت کشور است زیرا آن‌چنان‌که از ظواهر امر برمی آید از این به بعد پرداخت کارت به کارت در تمام نرم‌افزارهای شرکت‌های پی اس پی با درخواست این شرکت‌ها، اجازه بانک مرکزی و پذیرفتن مسئولیت آن از سوی بانک‌ها ارائه‌کننده این خدمت به شرکت‌های پی اس پی مجاز شده است.


رئیس هیئت‌مدیره شرکت آسان پرداخت در خصوص ابلاغیه بانک مرکزی ناظر بر ضوابط خدمت "انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت " در گفت و گو ایبِنا، گفت: پرداخت کارت به کارت در اپلیکیشن‌های پرداخت و مالی جزو نیازهای روزمره مردم است و هر نوع محدودیتی که درگذشته در این زمینه ایجادشده بود، موقتی و برخاسته از شرایط آن زمان بوده است.


مهدی شهیدی ادامه داد: طی این سه سال که از توقف سرویس کارت به کارت گذشت، امکانات و سامانه‌هایی مانند پیوندی به وجود آمد احراز هویت مضاعف را ممکن ساخته‌اند، مردم به پیامک‌های تراکنش‌ بانکی عادت کرده‌اند و با دقت شماره تلفن همراه خود را در بانک‌ها ثبت می‌کنند.


شهیدی یادآور شد: تمام این اتفاقات دست‌به‌دست هم دادند و به یک پارامتر احراز هویت منجر شدند، ازاین‌رو تنها دغدغه بانک مرکزی و رگلاتور برای خدمت کارت به کارت که احراز هویت بود، حل‌شده بنابراین نهاد ناظر مجوز ارائه دوباره این خدمت را صادر کرده است.


وی در خصوص اثرات ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص ضوابط خدمت "انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت " بر روی فعالیت شرکت‌های پی اس پی گفت: این ابلاغیه اثر خاصی بر فعالیت شرکت‌های پرداخت الکترونیک ندارد و درواقع تکمیل سبد ارائه خدمات آن‌ها به‌حساب می‌آید و از منظر درآمدی تأثیری زیادی در این بخش به وجود نمی‌آید.


شهیدی افزود: نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد این است که کارمزد خدمت کارت به کارت برای تمام بازیگران چرخه پرداخت به‌درستی تعریف‌شده و شاید مناسب‌ترین شیوه کارمزد در نظام فعلی کارمزد انتقال وجه است چراکه تمام عوامل دخیل در این چرخه، کارمزدی متناسب با خدمتی که ارائه می‌دهند، دریافت می‌کنند.


وی ادامه داد: این سرویس برای بانک‌ها درآمد خوبی دارد به حدی که شاید بیراه نباشد اگر بگوییم کارمزدی که از این بخش حاصل می‌شود، کارمزدهای مختلفی را که بانک‌ها به شبکه پرداخت تحت ‌عناوین مختلف پرداخت می‌کنند، جبران می‌کند. ازاین‌رو سرویس‌دهی در این بخش به بانک‌های بزرگ، موجب افزایش درآمدهای آن‌ها می‌شود.


رئیس هیئت‌مدیره شرکت آسان پرداخت با اشاره به حدود ۶ میلیون کاربر اپلیکیشن آپ گفت: ارائه این خدمت بر روی این اپلیکیشن منجر به افزایش درآمد بانک‌ها می‌شود و همانند نصب یک دستگاه عابر بانک در محلی است که شش میلیون نفر در آن تردد دارند. به همین ترتیب سایر اپلیکیشن‌های شرکت‌های پی‌اس‌پی هم می‌توانند به فراخور تعداد کاربران خود مانند خودپرداز عمل کنند.


وی در خصوص به کار بردن عبارت پرداخت سازان در ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص "انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت " بیان کرد: از این ابلاغیه برداشت می‌شود که ارائه خدمت پرداخت کارت به کارت، فعالیت استارت آپ ها و فین تک‌ها را نیز در برمی‌گیرد که با این فرض، تحول بزرگی در صنعت پرداخت کشور ایجاد می‌شود و ممکن است ظرف چند ماه آینده شاهد تحولات نوین در صنعت پرداخت در بخش سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و همچنین فناوری‌های نوین باشیم.


شهیدی یادآور شد: با چنین برداشتی از این ابلاغیه فضا برای فعالیت استارت‌آپ‌ها باز می‌شود ازاین‌رو استارت آپ های زیادی به این بخش ورود می‌کنند که البته یک عده از آن‌ها ممکن است به‌طور طبیعی در این راه شکست بخورند.


 وی با اشاره به ورود فناوری‌های نوین به صنعت پرداخت در چند سال اخیر، گفت: ازاین‌ پس در صنعت پرداخت کشور فصل نوینی در پرداخت‌های حضوری و غیرحضوری آغاز می‌شود. ازاین‌رو با ورود پوزهای اندروید بِیس، فضا برای فعالیت شرکت‌های پرداخت الکترونیک باز می‌شود.


شهیدی در پایان تأکید کرد: شرکت‌های پی اس پی یا نهادی که متولی پرداخت است در پوزهای اندرویدی با قرار دادن ماژول پرداخت خود بر روی این پوزها، این امکان را به برنامه نویسان می‌دهند که خدمات متنوعی را به‌صورت مکانیزه باقیمت صفر در اختیار پذیرندگان قرار دهد زیرا پوزهای جدید قابلیت اخذ سفارش، دریافت وجه و دادن نوبت به مشتریان را دارد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر