10 تير 1396 - 17:24
ثبات مالی؛‌بستر رشد اقتصادی پایدار۱۹/

بازار ارز نیازمند اتخاذ سیاست های خاص

معاون ارزی بانک مرکزی بازار ارز را نیازمند اتخاذ سیاست های خاص دانست.
کد خبر : ۷۱۷۳۲
روز اول همایش

به گزارش ایبِنا ؛ غلامعلی کامیاب عصر امروز  در میزگرد سیاستی سیاست ارزی در ثابت مالی و رشد اقتصادی در بیست وهفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی با بیان اینکه در سال های ۸۹ تا ۹۱ بازار با بی ثباتی مواجه و نرخ ریال تا یک سوم تضعیف شد، اظهار داشت: یکی از علت های اصلی تحریم ها بود که  بر اساس آن  روابط کارگزاری بانک های داخلی به حد بسیار پایین تنزل یافت.
وی گفت:‌۶۰۰ حساب و روابط کارگزاری به 20 تا 25 مورد خاص با سرویس های خاص محدود شد. انتظارات نیز بحث دیگری بود چراکه انتظارات به سمت نامطلوب رفت. مدیریت ارز و کاهش درآمدهای نفتی نیز از دیگر دلایل بود.
معاون سیف بابیان اینکه؛ همه موارد بالا بر بازار اثر می گذاشت،افزود:همچنین در مدیریت بازار از یک نرخ دفاع می شد که این سیاست در بازار ما هیچ وقت جواب نمی دهد اما بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم سیاست ها در بازار تغییر کرد.
کامیاب تصریح کرد:‌ مذاکره با گروه 5+1 و سیاست های دولت و بانک مرکزی اعتماد مردم را نسبت به دولت ایجاد و تقویت کرد در نتیجه ریسک های سیستماتیک در بازار کاهش یافت.
وی با بیان اینکه،  بعد از به ثمر رسیدن مذاکرات و گشایش در محدودیت صادرات نفت و روابط بانکی امید بیشتری به فعالان بازار و مردم داده شد، گفت:‌در کنار این امر مدیریت جدید دیدگاه خود را نسبت به بازار تغییر داد. مجموعه اینها باعث بازگشت ثبات به بازار داخلی شد.
کامیاب ادامه داد:‌البته باید در نظر داشته باشیم که همراهی سیاست های پولی و مالی و البته سیاست های بازرگانی دست به دست هم داده تا این وضعیت ایجاد شود چراکه ثبات بازار بحثی است که نمی شود گفت با اتخاذ سیاست های خاص ادامه خواهد داشت زیرا  باید همواره سیاست ها به روز شود.ما به ثبات رسیدیم مشروط به اینکه سیاست های هماهنگی را در بخش های مختلف اقتصاد ادامه دهیم تا ارز را با ثبات نگه داریم.


کامیاب در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا چرخشی در سیاست ارزی منجر به ثبات بازار ارز طی سالهای اخیر شده است، گفت: قطعا رویکرد در مدیریت بازار ارز با دولت قبل خیلی فرق کرده است.
وی با بیان اینکه در این دولت هیچ وقت از نرخ خاصی دفاع نکردیم، گفت: هر وقت در بازار ارز ورود داشتیم از نرخ خاصی دفاع نکردیم بلکه با نرخ های رایج بازار عرضه و تقاضا را مدیریت کردیم.
معاون ارزی بانک مرکزی گفت: قیمت نفت در منطقه کاهش بسیاری داشت که اکثر کشورها را تحت تاثیر قرار داد ولی در کشور ما کاهش قیمت نفت خیلی احساس نشد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا رابطه برابری قدرت خرید در اقتصاد ایران تاثیر دارد، تصریح کرد: اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده که آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت؛ توجه کنید: یک زمانی ۷۰-۸۰ درصد بازار داخلی را درآمد نفت تامین می کرد ولی الان بخش عمده حاصل از صادرات غیر نفتی است که موفقیت در این بخش قابل توجه بوده و باید تقویت شود.
به گفته کامیاب اینکه رابطه برابری قدرت خرید را مبنای قیمت ارز قرار دهیم پیچیده است و در هیچ جای دنیا این کار انجام نمی شود چرا که اول باید مشخص شود با چه کشوری سبد ارزی را یکسان خواهیم کرد.
معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه برنامه های رایج دنیا را به راحتی نمی توان با سیاست های داخلی تطبیق داد، گفت: از این رابطه نمی توان به نرخ ارز رسید؛ نمی گویم اصلا فایده ای ندارد. قطعا فاید دارد ولی اینکه اعداد نزدیک و دقیق را به ما بدهد درست نیست و نباید خودمان را به این موضوع محدود کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر