11 تير 1396 - 10:26
ثبات مالی؛بستر رشد اقتصادی پایدار/۲۴

فرهنگ ریسک در بانک ها هیچ گاه به پایان نمی رسد

یک کارشناس ارشد نظام بانکی تدوین فرهنگ ریسک در بانک ها را موضوعی مداوم دانست که هیچ گاه به پایان نمی رسد و گفت: فرهنگ ریسک در کشورها با توجه به شرایط مختلف اقتصادی و فرهنگی کشورها متفاوت است.
کد خبر : ۷۱۷۴۴
روز دوم همایش

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پروفسور آنجلو تنتازی بنیانگذار و رئیس موسسه پرومتیای ایتالیا صبح امروز (یکشنبه) و در دومین روز از بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی در سخنانی در خصوص اجرایی کردن استاندارد بازل برای نظام بانکی ایران، افزود: بعد از بروز بحران مالی بزرگ در سال ۲۰۰۸ میلادی کمیته بازل چارچوب رگولاتوری را با توجه به ریسک هایی که وارد شده بود، تنظیم کرد.


وی با بیان اینکه دراستاندارد بازل-۲ پایه های قوانین مربوط به ریسک اعتبار تدوین شد، خاطرنشان کرد: در بازل-۲ نه تنها نیازهای سرمایه ای مهم بود بلکه از بانک ها می خواست تا حاکمیت ریسک را به طور مفصل تری انجام دهند؛ در حقیقت ارزیابی و گزارش دهی بانک ها از ریسک از بازل-۲ شروع شد.


رئیس موسسه پرومتیای ایتالیا ادامه داد که در بازل-۲ علاوه بر برنامه ریزی بهتر برای جذب سرمایه، ؛ مقامات ناظر و ارزیابان رگولاتوری به طور سالیانه فرایند جذب سرمایه را بررسی و ارزیابی می کنند.


این کارشناس مسائل بانکی، بازل-۳ را تحولی برای تقویت پوشش ریسک های جدید توصیف کرد و افزود: علاوه بر موارد قبلی، کفایت سرمایه و کیفیت سرمایه به دیگر موارد قبلی مطرح در بازل-۲ اضافه شد و ما انتظار حاکمیت ریسک بالاتری را داشتیم.


وی با بیان اینکه باید راهکارهای عملی تری برای مقابله با ریسک داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مسئول ریسک بانک ها نقش مهمی در حمایت از بخش های بازرگانی و عملیاتی بانک ها با تحلیل ریسک خود از بازارها ، نقدینگی و ... ایفا می کند.


تنتازی، ریسک اعتبار را بسیار مهم تر از سایر ریسک ها عنوان کرد و افزود: رتبه بندی های بین المللی ابزار تحلیلی درست و دقیقی برای بانک هاست زیرا از بیرون و توسط شخص ثالث انجام می شود و تمامی ریسک های شرکای داخلی و خارجی بانک ها را در نظر می گیرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر