12 تير 1396 - 09:11
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی:

اعلام سه راهکار برای فروکش تب نرخ سود بالا

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی باید فعالیتش را در بازار بین بانکی بیشتر و دولت نیز بدهی خود را به بانک‌ها بپردازد و برای بازارهای رقیب نیز فکری شود تا به تدریج تب سود بالا فروکش کند.
کد خبر : ۷۱۸۰۶
دیواندری تیتر امشب 2

به گزارش ایبِنا، علی دیواندری در برنامه تیتر امشب در پاسخ به اینکه آیا نرخ بالای سود تسهیلات بانک ها به علت سود ۳۴ درصدی بدهی آنها به بانک مرکزی است٬ گفت: ۳۴ درصد سود بدهی جریمه ای برای بانک هاست، چرا که یکی از مواردی که پایه پول را افزایش میدهد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است و برای جلوگیری از ایجاد بدهی این جریمه لحاظ شده است.
وی افزود: منابعی که بانکها از بانک مرکزی قرض می‌گیرند از لحاظ عددی مهم نیست و بانک مرکزی کار اقتصادی انجام نمی‌دهد که بخواهد سود بگیرد و این جریمه به این دلیل لحاظ شده  که استقراض بانکها از بانک مرکزی آثار تورمی دارد.
دیواندری ادامه داد: چنین کاری اقتصادی نیست که ۳۴ درصد جریمه بدهیم و از مشتری ۲۱ تا ۲۲ درصد سود بگیریم در نتیجه جریمه بدهی نمی‌تواند دلیلی برای سود بالا باشد.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: بالا بودن نرخ سود نه از نظر بانک مرکزی و نه از نظر بانک ها قابل قبول نیست، در همایش سیاست‌های پولی و ارزی نیز معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی تاکید کردند که نرخ سود باید کاهش یابد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در شرایط اقتصاد نرمال وقتی تورم پایین می آید باید نرخ سود هم پایین بیاید، شورای پول و اعتبار نرخ ۱۵ درصد را تعیین کرده اما عملاً اتفاق نیفتاده است که در این زمینه باید دلایل آن را بررسی کرد.
وی با اشاره به دلایل عدم تحقق کاهش نرخ سود افزود: بانک ها با تنگنای اعتباری مواجه اند و یکی از دلایل دیگر بازارهای رقیب است؛ زمانی که سایر موارد هماهنگ نباشد نمیتوان به صورت دستوری نرخ سود را پایین آورد.
دیواندری ادامه داد: زمانی که اوراق بدهی با سود بالای ۲۰ درصد عرضه می‌شود و خودروسازها بانکداری می‌کنند و سود ۲۵ درصدی به مشتریان می‌دهند، اگر بخواهیم برای بانک‌ها به صورت دستوری سود ۱۵ درصدی در نظر بگیریم، شاهد فرار سپرده‌ها از بانک ها خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات نظارتی بانک مرکزی گفت: بخش نظارتی بانک مرکزی قوی عمل می‌کند و برای اغلب بانک های متخلف پرونده تشکیل شده است، اما بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند مشکل سود بانکی را حل کند، چراکه اقتصاد ما سیستمی است و نمی‌توان در این زمینه جزیره‌ای عمل کرد؛ ما در گذشته تجربه سود ۱۲ درصدی نیز داشته ایم اما مشکلات اقتصادی نه تنها حل نشد بلکه بیشتر نیز شد.
دیواندری با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای کاهش سود بانکی گفت: بانک مرکزی طی چند سال گذشته برنامه جدی برای کاهش نرخ سود را در دستور کار داشته است که مهمترین اقدام ورود به بازار بین بانکی بود که در اثر آن سود بین بانکی از حدود ۲۹ به ۱۷ درصد رسید.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: اما پس از آن اتفاقاتی افتاد که بخشی از آن مربوط به اقتصاد کلان و بخشی دیگر مربوط به بانک‌ها بود؛ در اقتصاد کلان دولت با کسری بودجه مواجه است که نتیجه آن انتشار اوراق بدهی با سود ۲۳ تا ۲۴ درصد است که تبدیل به بازار رقیب برای سپرده بانکی شده است.
وی با بیان اینکه هر زمانی در بحث اقتصادی کارشناسی عمل نکرده ایم و برای کسب رضایت کوتاه مدت احساسی عمل شده ضربه خورده ایم، افزود: زمانی با فشار تسهیلات ۱۲ درصدی پرداخت شد که این امر باعث شد بانک‌ها به سوی بنگاه‌داری بروند.
دیواندری با اشاره به راهکارهای کاهش سود تسهیلات گفت: بانک مرکزی باید فعالیتش را در بازار بین بانکی بیشتر کند، همچنین دولت باید بدهی خود را به بانک‌ها بپردازد و برای بازارهای رقیب نیز باید فکری شود تا به تدریج تب سود بالا در اقتصاد فروکش کند.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: برنامه ویژه و بسیار مهمی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داد برخورد با موسسات غیرمجاز بود که تحت نظر بانک مرکزی نبودند و سود بالا پرداخت می کردند؛ در این زمینه بانک مرکزی به هیچ عنوان چشم پوشی نکرد و تعیین تکلیف این موسسات یکی پس از دیگری در دستور کار بانک مرکزی است.
وی در پایان گفت: برای بازارهای رقیب نیز پیشنهادی مطرح شده که تشکیل شورای ثبات مالی است تا بانک مرکزی سایر بازارها را نیز کنترل کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر