13 تير 1396 - 18:05

فاینانس ۸ میلیاردیورویی کره‌جنوبی/ فعالیت دوباره بانک ملت در سئول

سفیر ایران در کره جنوبی با اعلام رفع موانع فاینانس ۸ میلیارد یورویی کره در ایران، از برنامه‌ریزی برای فعالیت دوباره بانک ملت در این کشور خبر داد.
کد خبر : ۷۱۹۲۶
پرچم ایران و کره جنوبی

به گزارش ایبِنا، حسن طاهریان در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی اظهارداشت: روابط دو کشور از گذشته خوب بوده و طی این سال‌ها نیز ادامه یافته و مشکل خاصی وجود ندارد و به طور کلی می‌توان گفت به لحاظ سیاسی نگرش خوبی در میان مقامات وجود دارد و هیچ مانعی برای گسترش روابط با کره جنوبی نداریم.


سفیر ایران در کره جنوبی با بیان این مطلب به خبرگزاری خانه ملت گفت: موانع توافق ایران و اگزیم بانک کره جنوبی برای ایجاد خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی برطرف و بانک ملت کره جنوبی نیز دوباره فعال شد.


وی ادامه داد: توافق شده بود تا بانک صادرات و وارادات کره جنوبی یعنی "اگزیم بانک" حدود ۸ میلیارد یورو برای ایران فاینانس تعیین کند که موانع اجرای آن برطرف شد.


سفیر ایران در کره جنوبی با بیان اینکه بخشی از دلایل خوب بودن روابط ایران و کره جنوبی به این بر می‌گردد که ما به صورت کلی نگاه مثبتی نسبت به شرق داریم، بیان داست: در سیاست خارجی وقتی نگاه به شرق داریم می‌توانیم با همین کشورها روابط اقتصادی خوبی ایجاد کرده و با ژاپن، کره جنوبی و چین نیز روابط خوبی داشته باشیم به لحاظ سیاسی مانعی نیست.


طاهریان با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی از  گذشته بوده و ادامه پیدا خواهد کرد، متذکر شد: اوج روابط بین دو کشور سال ۲۰۱۱ بود که حدود ۱۱ میلیارد دلار با کره‌ای‌ها صادرات داشته‌ایم که عمده آن نفت بود و میزان فروش نفت ایران در آن زمان بیشتر بود که قیمت نفت بالا بود.


وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۱ کره جنوبی حدود ۶.۱ دهم میلیارد صادرات داشته‌ایم و مجموع حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید که اوج روابط ما و کره جنوبی بود، افزود: بعد از این مقطع، میزان مبادلات به دلیل وضع تحریم‌ها به افت کرد به طوری که سال ۲۰۱۵ کل صادرات ایران به ۲.۳ دهم میلیارد دلار رسید و صادرات کره‌ای‌ها به ۳.۷ دهم میلیارد کاهش یافت.


سفیر ایران در کره جنوبی با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۶ مقداری از این روابط ترمیم شد، افزود: مقدار صادرات ایران به ۴.۶ دهم میلیارد دلار رسید و صادرات کره‌ای‌ها نیز در همان ۳.۷ دهم میلیارد سابق ماند.


طاهریان با بیان اینکه صادرات نفت ایران در گذشته و قبل از تحریم‌ها حدود ۲۵۰ هزار بشکه نفت بود و بعد از تحریم‌ها افت کرد و به ۱۲۵ هزار بشکه در روز رسید ولی بعد از توافق هسته‌ای ترمیم شد، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۸۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی در روز به کره جنوبی صادر می‌شود و احتمالا امسال صادرات ما به مراتب بیش از ۴.۶ دهم سال گذشته باشد و به ۷ الی ۸ میلیارد دلار برسد و اگر این روند ادامه یابد به این رقم خواهیم رسید.


وی با بیان اینکه در دوران تحریم به کشتیرانی ما اجازه نمی‌داند کشتی‌های ما بارها را از اینجا ببرند و بعد از رفع تحریم دفتر ایران تقریبا تعطیل بود، افزود: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها دفتر کشتیرانی ایران فعال شده و بارهای خود را خودمان می‌بریم و کشتیرانی ما تقریبا فعال شده در این زمینه به مرحله سودآوری رسیده است.


طاهریان با بیان اینکه بانک ملت ایران قبل از تحریم در کره جنوبی شعبه داشت و پیش ار تحریم بسیار فعال بود ولی متاسفانه در تحریم کاملا بسته شد و به حالت تعطیل درآمد، افزود: بعد از تحریم‌ها مذاکره کرده‌ایم تا این بانک بتواند کار خود را شروع کند و خوشبختانه مجوزی که کره‌ای‌ها باید اخذ می‌کردند و هماهنگی‌هایی که لازم بود انجام شده و به سمت دوباره فعال شدن بانک ملت در کره جنوبی می‌رویم.


وی افزود: همچنین اخیرا اولین ال سی را باز کرده‌اند، البته تا اینکه کار در روال عادی قرار گیرد فاصله دارد، ولی در مسیر صحیح قرار گرفته‌ایم. سفیر ایران در کره جنوبی با بیان اینکه در رابطه با پروژه ها و فاینانس قرار بود، کره‌ای‌ها از سوی بانک صادرات و وارادات یعنی "اگزیم بانک" کره جنوبی حدود ۸ میلیارد یورو برای ایران فاینانس تعیین کنند تا شرکت‌های کره‌ای بتوانند در ایران فعالیت کنند، گفت: البته مذاکره آن مقداری به طول انجامید و خوشبختانه به تازگی این مذاکرات نتیجه داد و نهایی شد و متنی که باید موافقت می‌شد را تهیه کردند، آنها نگران بندی بودند که مربوط به بازگشت تحریم‌ها مجدد بود که این موضوع نیز حل شد، اگر این موضوع عملیاتی شود تعداد زیادی از پروژه های ما به سمت اجرایی شدن می‌رود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر