19 تير 1396 - 09:33

منتقدان دولت هم بانک صادرات را تحسین کردند

واقعیت آن است که هیچ کس تصور نمی کرد با انتخاب فرد جدید خللی در برنامه ریزی بانک در خصوص موسسه میزان پیش نیاید.
کد خبر : ۷۲۱۱۰
بانک صادرات ایران

 به گزارش ایبِنا، واقعیت آن است که هیچ کس تصور نمی کرد با انتخاب فرد جدید خللی در برنامه ریزی بانک در خصوص موسسه میزان پیش نیاید. با این حال نه تنها چنین نشد بلکه آنچه پس از انتخاب سیاوش زراعتی به مدیرعاملی بانک صادرات مشاهده شد این بود که بانک به صورت جدی تر و با عزم بیشتر به رفع مشکل سپرده گذاران موسسه میزان ادامه داد و آن را به سرانجام رساند.


رفع مشکل نزدیک به یک میلیون سپرده گذار موسسه منحل شده میزان، با یک برنامه ریزی مدون و دقیق، تحسین بسیاری از اقتصادیون کشور را برانگیخته است.


به گزارش انتخاب به نقل از شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ موسسه مذکور در سال ۹۲ و در اولین سال فعالیت دولت تدبیر و امید، ورشکسته شد و پس از حکم قضایی مبنی بر انحلال و بازداشت مدیران آن، به عنوان ارثیه ای شوم به دولت یازدهم رسید.


در آن مقطع، بانک صادرات ایران مسئول تعیین تکلیف سپرده گذاران این موسسه شد. چنین مسئولیتی به دلیل ارتباط نزدیک به یک میلیون نفر از مردم با این مشکل؛ پتانسیل بالای نارضایتی و کم تحملی، به خودی خود بحران زا بود. با این حال بانک صادرات تعیین تکلیف سپرده گذاران و پرداخت دیون را آغاز کرد و به تدریج تا پایان سال ۹۵ توانست در ٧ مرحله مبلغی در حدود ۲۱ هزار میلیارد ریال از سپرده‌های مردم و سایر دیون این مؤسسه را پرداخت کند که شامل تمامی سپرده‌گذارانی بوده که تا ۲ میلیارد ریال سپرده‌گذاری کرده بودند.


از آن پس تنها مبلغی در حدود ٢٩۰٠ میلیارد ریال برای سال ۹۶ باقی ماند که برای دو مرحله برنامه ریزی شد. یکی سپرده‌گذاران بین ۲ تا ۵ میلیارد ریال که ٥٥١ نفر بودند و پرداخت دیون آنها از اردیبهشت اجرایی شد و مرحله آخر نیز که از ۱۶ اردیبهشت آغاز شد سپرده گذاران بالای ۵ میلیارد ریال بود که تعدادشان ۱۲۳ نفر است.


به بیان ساده تر، مشکل  ۹۷۵ هزار سپرده گذار در یک برنامه ریزی دقیق رفع شد. نکته قابل تامل اینکه هرچه برنامه پرداخت دیون به مراحل پایانی نزدیک می شد، برنامه ریزی بانک صادرات به‌روزتر و حساب شده تر پیش رفت. کافی است به یاد آوریم که در سال ۹۵، بانک صادرات با بحران حقوق های نامتعارف مواجه شد که از سوی مخالفان دولت تدبیر و امید بر آتش این بحران روزبه روز بیشتر دمیده می شد.


این موضوع حتی باعث تغییر مدیرعامل بانک نیز شد. واقعیت آن است که هیچ کس تصور نمی کرد با انتخاب فرد جدید خللی در برنامه ریزی بانک در خصوص موسسه میزان پیش نیاید. با این حال نه تنها چنین نشد بلکه آنچه پس از انتخاب سیاوش زراعتی به مدیرعاملی بانک صادرات مشاهده شد این بود که بانک به صورت جدی تر و با عزم بیشتر به رفع مشکل سپرده گذاران موسسه میزان ادامه داد و آن را به سرانجام رساند.


جالب اینجاست که این اقدام بزرگ اما بی سروصدای بانک صادرات حتی تحسین منتقدان دولت را هم به دنبال داشت. چه آنکه به جز وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی، معاون وزیر کشورو استاندار خراسان رضوی، حتی نماینده اصولگرای مشهد نیز پس از سوال از وزیر اقتصاد در این خصوص، هم از پاسخ وزیر قانع شد و هم از بانک صادرات ایران قدردانی کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر