19 تير 1396 - 09:31
در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

ریسک بالای سپرده‌گذاری درغیرمجازها/ایجاد رقابت ناسالم دربازار پول

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به ریسک بالای سپرده‌گذاری در موسسات بدون مجوز، فعالیت این موسسات را باعث ایجاد رقابت ناسالم در بازار پولی کشور دانست.
کد خبر : ۷۲۱۱۲
کامران ندری

کامران ندری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات و معضلاتی که نظام بانکی در حال حاضر با آن مواجه است، موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز است، گفت: اینگونه موسسات بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی در حال فعالیت هستند.


مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: این موسسات دو مشکل اساسی را برای نظام پولی کشور ایجاد کردند. یکی این است که چون تحت نظارت نیستند و مقررات احتیاطی بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند باعث شده تا ریسک سپرده گذاری در این موسسات افزایش پیدا کند.


ندری ادامه داد: در مواردی اتفاق افتاده هموطنانی که در این موسسات سپرده گذاری کرده اند با مشکل مواجه شده و نتوانند منابع خودشان را که نزد این موسسات گذاشته اند دریافت کنند.


وی تاکید کرد:‌ مشکل دومی که این موسسات ایجاد کرده اند رقابت ناسالم در سود سپرده ها است و رقابتی که برای جذب منابع مردم داشته اند باعث شده که نرخ سود سپرده در نظام پولی کشور افزایش یابد و این رشد نرخ سود سپرده ها سبب شده که تقاضای کل در اقتصاد لطمه ببیند و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شود.


این مقام مسئول در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین این مشکلات سبب شده تا بنگاه ها و تولیدکنندگان نتوانند با وجود نرخ های سود بالا سرمایه گذاری داشته باشند و خانواده ها نیز برای خرید کالاهای بادوام مورد نیاز به سختی می توانند از منابع بانکی استفاده کنند.


ندری افزود:‌ اساسا امکان استفاده از تسهیلات بلندمدت با این نرخ‌های سود تقریبا در اقتصاد ایران از بین رفته و این مشکل سبب شده که اقتصاد ایران که در سال های گذشته در رکود قرار داشته نتواند با سرعت قابل توجهی وضعیت خود را بهبود ببخشد و از رکود خارج شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر