19 تير 1396 - 12:20
یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک مطرح کرد؛

تحمیل سالانه ۴ هزارمیلیارد تومان به بانک‌ها/جراحی جدی نظام پرداخت

معاون توسعه کسب و کار شرکت فناپ پرداخت گفت: سالانه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان در مدل فعلی نظام کارمزد به بانک‌ها تحمیل می‌شود که این رویه باید اصلاح شود.
کد خبر : ۷۲۱۳۷
بانکداری الکترونیک

 فرهنگ فرزان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه هنوز درباره نظام کارمزد قانونی ابلاغ نشده اما گمانه‌زنی هایی وجود دارد، افزود: از منابع مختلف شنیده می‌شود که حتما امسال تغییر و تحولی در این خصوص اتفاق می‌افتد، چراکه ادامه دادن این نظام کارمزد بانک‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.


وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان در مدل فعلی کارمزد هزینه به بانک‌ها تحمیل می‌شود و طبیعی است که این مدل نمی‌تواند ادامه‌دار باشد، افزود: اگر مدلی چیده شود که کارمزدها از کارت هولدر (صاحب کارت) و مرچنت(درگاه پرداخت) اخذ شود بدیهی است که به ویژه در سمت پذیرنده‌ها مقاومت صورت می‌گیرد و تغییر رفتار مشتری هزینه‌ها و تبعات اجتماعی خواهد داشت اما این تغییر اجتناب‌ناپذیر است.


معاون توسعه کسب و کار شرکت فناپ پرداخت با تاکید بر اینکه رگولاتور باید پس از قانون‌گذاری جلوی رقابت‌های ناسالم را بگیرد، گفت: نگرانی جدی در این حوزه این است که اتفاقی مشابه مشکل بانک مرکزی با بانک‌ها بر سر سود بانکی اتفاق افتد.


وی تاکید کرد: چاره‌ای جز تغییر نظام پرداخت فعلی وجود ندارد اما مهم‌تر از آن این است که هر مدلی که در نظر گرفته شد روی آن نظارت شود و شاپرک به عنوان رگولاتور PSP ها نظارت کامل را انجام دهد تا رقابت ناسالم منجر به  بازگشت دوباره شرایط نشود.


فرزان با بیان اینکه موضوع دیگر کارمزدی است که به شاپرک تعلق می‌گیرد، گفت: اگر IMI۵۰۰ را بررسی کنیم شاپرک جزو شرکت‌های برتر است که سوددهی بالای این شرکت به عنوان یک شرکت حاکمیتی غیرمنطقی است، در این زمینه باید برای PSPها مدل‌های مالیاتی در نظر گرفته شود و کارمزد معنایی ندارد.


وی افزود: سودده بودن شرکت های پرداخت(PSP)ها و زیان‌ده بودن بانک‌ها موضوعی قابل تامل است، همچنین در شرایط زیان‌دهی بانک‌ها، شاپرک به عنوان یک شرکت حاکمیتی سودده است که نشان می‌دهد نظام فعلی پرداخت ایراد دارد.


فرزان خاطرنشان کرد: نظام پرداخت کشور احتیاج به جراحی جدی دارد و بدیهی است که باید در این راه هزینه‌هایی را نیز پرداخت کرد تا به مدل قابل قبولی برسیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر