به گزارش ایبِنا، در بیانیه اتاق تهران آمده است: دولت محترم لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت را در تاریخ 17 خرداد 1396 به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. این لایحه به تفکیک وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان، اختصاص یافته است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با توجه به اهمیت تغییرساختار، ازحیث نحوه اثرگذاری بر فعالیتهای بخش خصوصی، از سه منظر ذیل لزوم ممانعت از تعجیل در تصمیمگیری و تامل بیشتر در این خصوص را از دولت و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواستار است:
در مقدمه توجیهی لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت، به اهـدافی ازجمله رعایت اصول ارتباط و همبستگی، ضرورت چابکسازی و افزایش تحرک دستگاههای مسئول در حوزه اقتصادی و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی اشاره شده است، در حالی که به نظر میرسد، تا زمانی که تعریف جامع، شفاف و آیندهنگرانهای از وظایف حاکمیتی دولت با رویکرد تعریف مضیق داده نشود و تصدیگریها معین و از وظایف حاکمیتی جدا نشود، تفکیک یا ادغام به اهداف اعلامی منتهی نخواهد شد.
بعد از بارها تغییر ساختار، در نهایت در سال 1390 موضوع ادغام وزارتخانهها، تصویب و مجدداً در خرداد سال جاری لایحه انتزاع آنها طرح شده است. در بررسی سوابق هر دو لایحه معلوم میگردد که در هر دو مورد بررسی کارشناسی جامع و دقیقی در خصوص لزوم تغییر ساختار، تعریف ماموریتهای دستگاه یا دستگاههای جدید و نحوه اجرا و پایش تحولات و عملکرد آنها انجام نشده است. این کوتاهمدت شدن تصمیمات راهبردی که ماهیت بلندمدت دارند ضمن تداعی نوعی تزلزل و عدمثبات در تصمیمات اقتصادی دولت در ذهن فعالین اقتصادی، موجب تحمیل هزینه، افزایش ناکارآمدیها خواهد شد.
سوابق مطالعات و بررسـیهای اقتصادی متعدد جهانی نشان میدهد که اصلاح ساختار فرایندی ظریف و پیچیده است و آثار جانبی آن بر مجموعه نهادی دولت و ذینفعان بزرگتر از آثار درونی اصلاح ساختار است. در سال 1390 به دلیل عدم توجه به الزامات وشـرایط مورد نیاز، ادغام چند وزارتخانه، محدود به تجمیع صـرف آنها شد و عملاً نتیجهای از اتخاذ سیاست ادغام در زمینه اصلاح و تسـهیل فرآیندها، کاهش بوروکراسی و ایجاد هماهنگی برای تنظیم سیاستهای تجاری و اقتصادی، حاصل نشد. این سابقه مجموعه ضرورت اتخاذ حزم و احتیاط بیشتر و مشورت با ذینفعان را دو چندان میکند.
با توجه به مراتب فوق و ضرورت تنظیم صحیح، ضمن برقراری هماهنگی بین سیاستهای مختلف اقتصادی و اجتماعی و پیشبینی ساختار اداری مناسب برای ایفای وظایف حاکمیتی دولت، همراه با حذف تصدیگریها و رفع دخالتهای زائد، این اتاق ضمن تاکید مجدد بر ضرورت اتخاذ تصـمیمات مهم اقتصادی بر پایه استدلال، تدبیر و مبانی کارشناسی دقیق، از نمایندگان محترم مجلس و دولت تقاضا مینماید تا از هرگونه تصمیم عاجل در این خصوص جداً پرهیز و با دقتنظر و جامعنگری و اولویتدهی به تعریف دقیق ماموریتهای دستگاههای مشمول تغییر و تحول و نحوه تحقق اهداف و وظایف آنها، تصمیم جامع و همهجانبهای جهت دستیابی به اهداف کلان اقتصادی کشور و با رعایت منویات اسناد قانونی موجود، نظیر برنامه ششم توسعه و چشمانداز ایران در افق 1404 و نیز سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی اتخاذ نمایند.