02 مرداد 1396 - 09:42
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

گشایش‌های برجام برای نظام بانکی/ اصلاح فوری نرخ سود بانکی

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم اصلاح فوری نرخ سود بانکی، از انجام مذاکرات طولانی و پیچیده با بانک‌های بزرگ دنیا برای برقراری روابط سخن گفت.
کد خبر : ۷۲۴۸۳
حسین عبده تبریزی

حسین عبده تبریزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر مهار نوسانات نرخ ارز در ثبات مالی اقتصاد گفت: به هر حال دولت به میزانی منابع ارزی دارد و حداقل تا به امروز توانسته نرخ‌ها را کنترل کند و نرخ ارز تحت تاثیر فشارهای تورمی قرار نگرفت، ولی اگر روزی نرخ سود بانکی پایین بیاید که امروز ضربه گیر تورم شده، طبعا در این بخش نرخ ارز بالا خواهد رفت.


رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: بانک مرکزی با شجاعت بسیاری باید وارد فرایند اصلاح نرخ سود بانکی شود و هر روز و هر ساعت که می‌گذرد، شرایط فعلی نرخ سود بانکی صدمات بیشتری را به اقتصاد ایران وارد می‌کند.


عبده تبریزی در مورد برجام و دستاوردهای اقتصادی آن برای کشور بیان کرد: به هر حال برجام زمینه‌هایی را باز کرده و آن زمینه‌ها امکاناتی را برای بانک مرکزی ایجاد کرده و عملکردها در بازارهای دنیا پیشرفت داشته، ولی همه می‌دانند که برجام در کلیت اجرا نشد و آن بخشی هم که اجرا نشده مربوط به بانک‌های بزرگ است و ما هنوز نتوانسته‌ایم آنها را قانع کنیم که شرایط برجام را رعایت کنند، در حالی که ایران برجام را رعایت کرده است.


مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: بانک‌های بزرگ در آمریکا منافعی داشته و نگرانی‌های بیشتری دارند و اخیرا مقامات آمریکایی در عربستان تهدیداتی را بر علیه ایران مطرح کردند و طبعا این مسایل بانک‌های بزرگ را نگران می‌کند و این بانک ها مجبور هستند هر روز به بازار تسویه آمریکا مراجعه کرده و بازگردند، چون تسویه دلار در داخل آمریکا انجام می‌شود و آنها گرفتار این کشور هستند ولی این به آن معنا نیست که خودشان بخواهند، بلکه منافع نهادهای آنها ایجاب می‌کند که در ارتباط با ایران خیلی آرام حرکت کنند و از این نظر ما باید با مذاکره کننده های قوی تری در بانک مرکزی برای حل مشکلات اقدام کنیم.


وی ادامه داد: همان توانی که وزیر امور خارجه در مذاکرات سیاسی دارد بانک مرکزی نیز نیاز دارد تا افرادی در آن سطح داشته باشد که وارد مذاکره با دنیا شوند که بتوانند پوشش های حقوقی در این زمینه برای نگرانی های بانک های بزرگ بدهند و همچنین بانک هایی را ایجاد کنند که با خارج از کشور کار کنند.


رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: من فکر می‌کنم در حوزه بین الملل و ارتباط با دنیا، بانک مرکزی تحرک جدیدی نیاز دارد و این بانک در تمامی جبهه‌ها با مشکلات گسترده و مسایلی مواجه است که باید با آنها شجاعانه و با آگاهی کامل برخورد کند.


عبده تبریزی اظهارداشت: در عرصه داخلی مشکلات نظام بانکی فعلی یک مسئله ملی است که باید حل شود و همه قوا باید کمک کنند که بانک مرکزی بتواند مسایل فعلی نظام بانکی ایران را حل کرده و نرخ سود بانکی را اصلاح کند و در صحنه بین المللی نیز بانک مرکزی بتواند با این بانک ها مذاکرات طولانی و پیچیده ای داشته باشد که بتوان نتیجه نهایی را گرفت.


وی تاکید کرد: در کنار این، بخشی هم خلاء در سیستم بانکی در روابط با دنیا داریم و از سویی قوانینی که در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر در بانکداری بین الملل حاکم شده نیز باید حل شود؛ بنابراین من فکر می کنم حجم کار بانک مرکزی بالا است و من برای آنها آرزوی توفیق دارم که بتوانند این مشکلات اساسی را حل کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر