01 مرداد 1396 - 09:34
ابلاغ سهمیه‌بندی‌ بانک‌ها؛

آغاز اجرای طرح ضربتی وام ازدواج/ شرایط دریافت تسهیلات اعلام شد

طرح ضربتی اعطای وام ازدواج توسط بانک مرکزی با همکاری ۱۱ بانک با هدف کاهش صف دریافت کنندگان وام ازدواج از امروز اول مرداد آغاز شد و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.
کد خبر : ۷۲۶۴۶
وام ازدواج

به گزارش ایبِنا؛ بانک مرکزی در این طرح می‌کوشد با کمک بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان و با ابلاغ سهمیه‌های مربوط به هر بانک، صف دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به کمتر از ۵۰ هزار نفر برساند.


در این طرح بانک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ بانک‌های عامل مشارکت کننده در طرح که برای این بانک ها سهمیه ای بیش از ۵۰۰ هزار فقره تعیین شده است. دسته دیگر بانک های خصوصی و تخصصی دولتی هستند که بانک مرکزی به این بانک ها ابلاغ کرده حداقل وام پرداختی آنها در طول دو ماه اجرای طرح باید دو برابر حداکثر پرداختی آنها در ماه های اخیر باشد. در واقع این تعداد نیز به سهمیه ۵۰۰ هزار تایی اضافه می‌شود.


سهمیه‌بندی وام ازدواج بانک‌ها 


بر این اساس برخی از بانک‌ها میزان سهمیه‌های خود را در این طرح اعلام کرده‌اند به طوریکه بانک سپه اعلام کرد: برای اجرای طرح ضربتی وام ازدواج بانک مرکزی ۶ هزار میلیارد ریال اختصاص داده است. محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه در این باره گفت:‌ هماهنگی های لازم با تمام شعب بانک سپه برای ارائه وام ازدواج با شرایط ارائه شده از سوی بانک مرکزی انجام شده است.


وی زمان اجرای این طرح را از ابتدای مرداد ماه و مقارن با هفته کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) عنوان کرد و افزود: بانک سپه منابع لازم برای پرداخت این وام را اختصاص داده است.  در این زمینه این بانک تمام امکانات و توانایی‌های خود را بسیج کرده تا نیاز متقاضیان را پاسخگو باشد.


چقازردی افزود: پرداخت وام ازدواج در طرح ضربتی بانک مرکزی تنها از طریق سامانه مربوطه و رعایت اولویت‌های تعیین شده استانی و مدت زمان انتظار در صف دریافت وام قرض الحسنه صورت خواهد گرفت.


همچنین بانک ملی ایران نیز قرار است اعطای۹۰ هزار فقره از این تسهیلات را بر عهده بگیرد که تقریبا ۲۰ درصد کل تسهیلات اعلام شده است. در این زمینه محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج گفت: این طرح با منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک‌ها به میزان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان انجام می‌شود.


بانک کشاورزی نیز اعلام کرده است که طی چهار سال دوران فعالیت دولت تدبیر و امید، بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به واجدان شرایط پرداخت کرده است.  از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۳۵۴ هزار زوج از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج  بانک کشاورزی استفاده کرده‌اند.


با توجه به طرح ضربتی بانک مرکزی مبنی بر تسهیل در روند پرداخت تسهیلات ازدواج که از ابتدای مرداد هم زمان با دهه کرامت آغاز و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت،  تمام شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور پرداخت این تسهیلات را در اولویت اقدامات خود قرار داده‌اند. بر اساس این طرح، استان‌های محروم و کمتر برخوردار و متقاضیانی که از قبل در نوبت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج قرار داشته اند در اولویت هستند.  


بانک قرض الحسنه مهر ایران که یکی دیگر از بانک های مشمول اجرای این طرح است، اعلام کرد: با اجرای  این طرح تعداد افراد درصف از ۵۵۰ هزار نفر به زیر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. این بانک در سال ۹۵ قریب به ۱۹ هزار فقره تسهیلات ازدواج یکصد میلیون ریالی اعطا و از ابتدای سال۹۶ تا کنون نیز بالغ بر ۷ هزار و ۶۰۰ فقره تسهیلات ازدواج پرداخت کرده است.


بر این اساس، بانک مرکزی در راستای اجرای بد «ج» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ موضوع اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تلاش می‌کند تمام متقاضیان وام ازدواج که قبل از سال ۱۳۹۵ در سامانه قرض الحسنه ازدواج ثبت نام کرده اند بتوانند وام خود را دریافت کنند.


بانک صادرات ایران نیز ٧٠ هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج و جهیزیه پرداخت می‌کند. طبق تفاهم بین بانک صادرات ایران و بانک مرکزی طی ٦٠ روز کاری مقرر شده، ٧٠ هزار فقره وام ازدواج و جهیزیه به زوج های جوان پرداخت می‌شود.


بر اساس تازه‌ترین تفاهم‌های انجام شده، پرداخت وام های ازدواج و جهیزیه مذکور در بانک صادرات با اولویت مناطق محروم و به ترتیب اولویت زوج های ثبت نام کننده در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است.


جزییات پرداخت وام ازدواج


سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این باره با تاکید بر اجرای قطعی تفاهم‌نامه بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ، گفت: بانک های عامل این طرح برای هر فقره وام ازدواج صرفا باید یک نفر ضامن معتبر اخذ کنند.


این مقام مسئول بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صف نیم میلیونی برای دریافت وام ازدواج داریم و بانک مرکزی از یک ماه گذشته بررسی کارشناسی را برای از بین بردن این صف آغاز کرده است.  ماهانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در سامانه قرض الحسنه ازدواج ثبت نام می کنند و تعداد وام‌های پرداختی بانک‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ هزار فقره در ماه است.


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره زمان اجرای طرح گفت: این طرح به مدت ۹ هفته ادامه دارد و همچنین برای اجرای این طرح نظارت عالیه در نظر گرفته شده و بانک‌ها باید ابلاغیه خود را به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذی ربط ارسال کنند.


بر اساس این گزارش؛ از ابتدای سال جاری تا تیرماه بیش از ۳۱۰ هزار فقره وام ازدواج اعطا شده است، متقاضیان دریافت وام ازدواج از زمان عقد تا دو سال فرصت دارند برای این موضوع اقدام کنند. همچنین زمان مطلوب ثبت نام تا پرداخت وام ازدواج از نظر بانک مرکزی حدود یک ماه است.


همچنین از زمان آغاز به کار سامانه قرض الحسنه ازدواج از سال ۱۳۸۷ تا ۲۵ تیرماه سال جاری ۸ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر، موفق به دریافت ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج شدند. در این میان، بیشترین تعداد دریافت کنندگان در سال ۱۳۹۰ با بیش از یک میلیون و ۳۴۸ هزار نفر و بیشترین رقم مربوط به سال ۱۳۹۵ با حدود ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.


این طرح با منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها به میزان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان انجام می‌شود و ریالی از منابع بانک مرکزی تزریق نمی‌شود. برای اجرای طرح، بانک هایی انتخاب شدند که علاوه بر اینکه اضافه برداشت ندارند بلکه مازاد منابع دارند.  


بانک های عامل، در طول اجرای طرح، باید آمار عملکرد خود را در پایان هر هفته برای بررسی به بانک مرکزی ارسال کنند. متقاضیان نیز می توانند سوالات و اشکالات خود را با شماره تلفن های ۲۹۹۵۴۲۶۰، ۲۹۹۵۴۲۷۰، ۲۹۹۵۴۲۸۳ و ۲۹۹۵۴۲۵۶ مطرح کنند.


شرایط دریافت وام ازدواج


در عین حال بانک مرکزی مواردی را برای شرایط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج و قبل از ثبت نام در سایت و سامانه مربوطه اعلام کرده است که بر اساس آن ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه از طریق سایت برای هر یک از زوجین بصورت جداگانه انجام می شود.


دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی الزامی است و مراجعه به سایت پس از تعیین شعبه، جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام ازدواج صورت می گیرد. مدت زمانی تعیین شعبه از سوی بانک‌ها با توجه به میزان منابع قرض‌الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت. مراجعه به شعبه معرفی شده نیز ظرف حداکثر  ۱۲ روز کاری، با به همراه داشتن مدارک لازم خواهد بود.


همچنین در صورت مراجعه نکردن به شعبه مربوطه در مدت زمان تعیین شده، اطلاعات ثبت نامی حذف خواهد شد.  تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین مبلغ ۱۰ میلیون تومان است.


حسب مصوبات بیست و پنجمین صورت‌جلسه کمیسیون اعتباری مورخ ۲۹ / ۵ / ۱۳۹۳ مقرر شده است که متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف یک ماه نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کند و در صورت تکمیل نکردن مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می شود تا امکان بهره مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک ها به عمل آید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر