07 مرداد 1396 - 09:57

مزایای حذف صفر از پول ملی/ تصمیم نهایی با مجلس است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان برخی مزایای حذف صفر از پول ملی، هزینه‌های چاپ اسکناس جدید را اجتناب ناپذیر دانست.
کد خبر : ۷۲۸۹۴
پول

به گزارش ایبِنا، سیدتقی کبیری با بیان اینکه تصمیم گیری درباره حذف تعداد صفر از پول ملی نیازمند اتخاذ تدابیر بلندمدت است، به خبرگزاری خانه ملت گفت: از تحمیل هزینه مضاعف تغییر واحد پولی در سال های آتی جلوگیری شود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کلمه تومان در بازار نسبت به ریال رایج تر است، افزود: برنامه ریزی در خصوص تغییر واحد پول ملی باید بر اساس اهداف بلندمدت باشد تا از تحمیل هزینه دوباره به اقتصاد کشور جلوگیری شود.


کبیری در خصوص مصوبه هیات دولت مبنی بر تغییر واحد پول رسمی کشور و تبدیل ریال به تومان، تاکید کرد: لایحه مصوب در خصوص تغییر واحد پول ملی و موضوع حذف صفر از پول ملی به طور طبیعی باید برای تصمیم گیری نهایی و تبدیل به قانون شدن به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.


وی افزود: حذف صفر از پول ملی اقدام خوبی می تواند باشد، اما باید تبعات و تاثیرات این کار به صورت کارشناسی بررسی شود و بر این اساس و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر تصمیم گیری شود.  


کبیری اضافه کرد: حذف صفر از پول ملی می تواند در تسهیل مبادلات تجاری و حتی عملیات حسابداری تاثیرات مثبت به همراه داشته باشد، اما به این معنی نیست که اولویت اساسی در اقتصاد کشور محسوب شود.


این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: باید با بررسی کارشناسی میزان هزینه های تغییر واحد پول رسمی و حذف صفر از پول ملی در مقابل بهره وری و نتایج حاصل از انجام این کار سنجیده شود و بدیهی است با استناد به این موضوعات می توان کار پخته تر انجام داد.


کبیری ادامه داد: اگر قرار است صفر از پول ملی حذف شود، باید تصمیم گیری جامعی از سوی مسئولان اقتصادی صورت گیرد به دلیل اینکه کاملا بدیهی است نمی توان هر چند سال درباره حذف صفر از پول ملی تصمیم گرفت و هزینه مضاعف به کشور تحمیل کرد.


وی با اشاره به اینکه کلمه تومان در بازار و اقتصاد کشور نسبت به ریال رایج تر است، افزود: عنوان می شود هزینه چاپ اسکناس در هر صورت اجتناب ناپذیر است، اما باید توجه داشت تغییر واحد و حذف صفر از پول ملی، هزینه های مخصوص به خود را دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر