07 مرداد 1396 - 13:25
جهانگیری مطرح کرد؛

عکس‌العمل ایران به اقدامات خلاف برجام/ تدوین طرح‌های سرمایه‌گذاری

معاون اول رییس‌جمهوری از علاقه اروپایی‌ها و آسیایی‌ها برای انجام کار اقتصادی با ایران خبر داد و افزود: در صورت نیاز، عکس العمل تندی درباره اقدامات خلاف برجام نشان می‌دهیم.
کد خبر : ۷۲۹۳۱
اسحاق جهانگیری

به گزارش ایبِنا از صدا و سیما، اسحاق جهانگیری که صبح امروز (شنبه) و در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی صبحت می کرد، با اشاره به تلاش های آمریکا برای افزایش ریسک سرمایه گذاری در ایران تاکید کرد: اگر هیات نظارت بر برجام تشخیص دهد که اقدام طرف مقابل خلاف برجام است، ایران عکس العمل تندی نشان می دهد.


وی دولت جدید آمریکا را جریان جدیدی با رویکرد تُندتر از دولت پیشین این کشور خواند و افزود: دولت آمریکا با اقداماتی در صدد ایجاد شرایط مخاطره آمیزی علیه جمهوری اسلامی ایران است.


جهانگیری گفت: ایران تاکنون نیز نشان داده که در مقابل اینگونه حرکات تهدیدآمیز نه تنها عقب نشینی نمی‌کند، بلکه اقدامی تندتر یا متناسب انجام می‌دهد. وی افزود: در خصوص برجام باید بگذاریم روال قانونی طی شود.


فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی ادامه داد: آنها با اهدافی جدید به دنبال این هستند که در فضای بین المللی ایران را ناقض برجام جا بیاندازند و اجماعی میان کشورهای ۱ + ۵ و سایر کشورها علیه ایران به وجود آورند که البته تاکنون موفق نشده اند.


معاون اول رییس جمهوری گفت: آمریکا به دنبال این است که فضای کشورمان را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری نامطمئن و ریسک پذیر نشان دهد. وی تصریح کرد: ما درباره برجام در داخل کشور و در شورای‌ عالی امنیت ملی تصمیمی اجماعی گرفتیم.


جهانگیری با اشاره به ترکیب شورای عالی امنیت ملی و حضور سران قوا و نیروهای مسلح در این شورا، افزود: مصوبات این شورا پس از تایید مقام معظم رهبری اجرا می‌شود. وی ادامه داد: در شورای عالی امنیت ملی تصمیم بر این شد که هیات نظارت بر اجرای برجام تشکیل شود که ترکیب آن نیز مشخص است.


معاون اول رییس جمهوری در خصوص فضای برجام نیز گفت: آنها کُری می‌خوانند که ایران برای سرمایه گذاری فضایی پُرریسک دارد لذا ما هم می‌خواهیم که عکس العمل نشان دهیم. وی خاطرنشان کرد: ما باید این طراحی دشمن را شکست دهیم نه اینکه در جایی با آنها هم صدا شویم، بلکه باید به طرف مقابل اطمینان دهیم که کشور ما برای سرمایه‌گذاری مطمئن است.


جهانگیری با تاکید بر موضوع توافق بر سر مسایل محوری کشور میان تمامی مسئولان، گفت: پس از حصول توافق و تفاهم، موضوع اصلی دیگر مسئولیت پذیری برای ورود به این حوزه است.


گفت و گوی دولت و بخش خصوصی باید نتیجه بخش باشد


معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر نیاز دولت به بخش خصوصی در حل مشکلات اقتصادی، افزود: گفت و گوهای بخش خصوصی و دولت باید نتیجه داشته باشد و نتایج آن را مشاهده کنیم.
جهانگیری افزود: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به معنای آن است که دولت به تنهایی قادر نیست مسایل را حل کند و بخش خصوصی باید میدان دار کشور و اقتصاد کشور شود.


وی ادامه داد: برای اینکه ما به رشد اقتصادی اشتغالزا و همراه با عدالت اجتماعی برسیم نیازمند آن هستیم که همه توان کشور به صحنه بیاید. جهانگیری افزود: اتاق‌های بازرگانی در اعلام نظرات بخش خصوصی نقش محوری دارند و باید نظرات بخش خصوصی را در جلسات با دولت مطرح کنند.


معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: یک سری مسایل در اقتصاد کشور خیلی جا خوش کرده و به موضوعات جدی تبدیل شده که یکی از اصلی‌ترین آن کاهش بهره وری است، در بنگاه اقتصادی موضوع بهره وری مغفول مانده که باید به این موضوع توجه شود.


رییس ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به تلاش آمریکا برای نامطمئن جلوه دادن فضای ایران برای سرمایه گذاری خارجی، خاطرنشان کرد: اگر فضا اطمینان بخش باشد همه در ایران سرمایه گذاری می‌کنند لذا باید از این فضا حفاظت و حراست شود و هیچ کس نباید در میدان و زمینی که آمریکایی‌ها طراحی کردند بازی کند.


جهانگیری افزود: ما مسایل، چالش‌ها و ابرچالش هایی پیش رو داریم که باید به صورت جدی به آنها پرداخته شود، البته در بعضی موارد به دلیل تراکم بعضی از مسایل چالش‌ها به ابرچالش هایی تبدیل شده که نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد که معضل بیکاری، نظام بانکی و محیط زیست از جمله این مسایل است.


وی افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک نسخه اجمالی است که هم بخش خصوصی، هم دولت، هم قوه قضاییه و هم تریبون دارهای مختلف آن را قبول دارند، اما اینکه چقدر همراهی می‌کنند بحث دیگری است.


جهانگیری گفت: گاهی اوقات گفته می‌شود ما قبول داریم، اما در عمل همراهی نمی‌کنند، آقایان بیشتر به دنبال یقه گیری دولت هستند و اگر اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند می‌خواهند ببینند می‌شود از این منظر یقه دولت را گرفت یا خیر؟


معاون اول رییس جمهوری گفت: طرح‌های بسیار خوب و جذابی برای طرف‌های داخلی و خارجی تهیه شده و ایران در دنیا جزو کشورهای منحصر به فرد است، ایران در بخش حمل و نقل، صنعت، آب، برق و غیره چند صد میلیارد طرح آماده دارد تا به دنیا عرضه کند و دنیا مشتاق است به سمت این طرح‌ها حرکت کند.


جهانگیری افزود: به غیر از آمریکایی‌ها که ما هیچ وقت با آنها کار اقتصادی نداشتیم، در شرایط امروز دنیا، اروپا و آسیا مشتاق کار با ایران هستند. وی نقطه عزیمت کشور به سمت بهبود و اصلاح فرآیندها را توافق بر سر مسایل محوری کشور دانست و گفت: همه قبول داریم برای عبور از چالش‌ها باید دولت قوی شکل بگیرد که میدان دار اصلی حل مسایل است، اما وقتی می‌خواهیم دولت قوی شکل بگیرد همه باید در این مسیر دولت را همراهی کنیم.


معاون اول رییس جمهور افزود: بخش خصوصی قوی حتما یکی از موضوعاتی است که همه روی آن توافق دارند. وی ادامه داد: همه قبول دارند بیکاری یک مساله اصلی برای کشور است و حل این مساله تنها با تولید و سرمایه گذاری امکانپذیر است، اما به محض اینکه سرمایه گذار خارجی جذب می‌کنیم، فوری یک عده صدایشان در می‌آید.


وی گفت: اینکه عده‌ای انتقاد کنند مشکلی ندارد، اما گاهی دستگاه‌های رسمی کشور که به خاطر تعهدی که به ملت دادند و بودجه‌ای که از ملت می‌گیرند موظف و مکلفند، منتقد و مخالف می‌شوند و فکر می‌کنند این مخالفت در همین اتاق‌ها می‌ماند در حالی که بلافاصله علامت داده می‌شود که در این کشور نیایید.


جهانگیری تصریح کرد: ما برای حل مسایل مردم باید با همدیگر به صورت جدی همکاری کنیم و در بسیاری از مسایل می‌توانیم با توافق و تفاهم حرکت کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر