08 مرداد 1396 - 12:49
نهاوندیان مطرح کرد؛

بهره وری کلید گمشده اقتصاد/ارتقای نقش شورای گفت وگو در دولت آینده

رئیس دفتر رئیس جمهوری جشن ملی تولید شکر را تجلی همکاری و تعامل سازنده بین دولت و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: بهره وری کلید گمشده اقتصاد است.
کد خبر : ۷۲۹۶۹
محمد نهاوندیان

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمد نهاوندیان در مراسم جشن ملی تولید شکر اظهار داشت: مراسم امروز نماد بسیار خوبی از یک همت بارور شده، عزم خردمندانه و حرکت جدی همدلانه است که در چند سال قبل شکل گرفت و با فضای مساعد توانست به بار نشیند.


رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: آنچه در بخش های دیگر در برنامه نتوانستیم شاهد آن باشیم بهره وری است که آمارهای این بخش نشان می‌دهد این کار شدنی است.


نهاوندیان ادامه داد: بهره وری کلید گمشده اقتصاد ایران است که می توانیم با تکیه بر منابع موجود محصول بیشتری داشته باشیم.


وی ادامه داد: تاسیس مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق بازرگانی حرکتی کلان نگرانه بود و برخلاف تصور آن که بخش خصوصی به مسائل خُرد توجه دارد، اتاق این کار را در سالهایی که بی توجهی به بحران آب بود، انجام داد.


رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطرنشان کرد:در حالی که کسی به اتاق بازرگانی اهمیت نمی‌داد، اتاق کارهای مهمی انجام داد و با هشدارهایش از بسیاری فجایع جلوگیری کرد.


نهاوندیان ادامه داد: چالش شماره یک ایران بحران آب است که بخش خصوصی با دستیابی به این رکورد تولید بدون افزایش مصرف آب عملکرد موفقی را به نمایش گذاشت  و الگویی برای بخش های دیگر شد.


وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این تصور که دولت می تواند شغل ایجاد کند اشتباه است چرا که دولت منابعی برای این کار ندارد. قدرت خرید سرانه درآمد نفتی اکنون بسیار کمتر از سال ۵۸ است در حالی که جمعیت دو برابر شده است. لذا توقع ایجاد شغل از درآمدهای دولت نابجا است.
وی ادامه داد: دولت باید در این زمینه وظیفه اصلی خود را انجام دهد که ایجاد، ارتقاء و حراست از محیط کسب و کار است تا بخش خصوصی با اعتماد و خیال راحت کارآفرینی کند. وی با بیان اینکه اشتغال زایی باید توسط کارآفرینان و بخش خصوصی فراهم شود گفت: نگاه دکتر روحانی از آغاز کار ایجاد فضای کسب و کار و همچنین تسهیل مراودات بین المللی بوده که امیدواریم در دولت دوازدهم با قدرت ادامه یابد.


نهاوندیان تاکید کرد: تولید تنها کافی نیست و باید به بازار توجه کنیم و برجام دیوارهای بلندی که در مقابل کالاهای ایرانی بود را شکست.


وی ادامه داد: بخش زیادی از افزایش بهره وری در تولید شکر نیز به دلیل استفاده از بذر اصلاح شده و امکانات و تکنولوژی های جدیدی بود که استفاده از آنها مستلزم تعاملات بین‌المللی و مناسبات خارجی بود که ایجاد این شرایط از وظایف دولت است.


وی تاکید کرد: عامل دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که اصلاح در بهره وری صورت نمی‌گیرد مگر با اصلاح در بهره‌مندی؛ بحث عدالت اجتماعی بسیار مهم است کشاورز باید احساس بهره‌مندی کنند و وظیفه دولت است که به معیشت کشاورزان توجه داشته باشد.


نهاوندیان افزود: نگاه عدالت اجتماعی در اقتصاد می‌توانند رشد ما را تضمین کند که دولت دوازدهم باید به طور جدی به این موضوع توجه داشته باشد.


رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم بنا داریم نقش آفرینی بیشتری برای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در نظر بگیریم و اصلاح قوانین باید از این شورا آغاز شود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها