11 مرداد 1396 - 09:18

بسته ماندن نماد بانک ها؛ از توقف جریان نقدینگی تا اصلاح ساختارها

در حالی که بسته بودن نماد برخی از بانکها باعث توقف جریان نقدینگی و عدم اطمینان بازار می‌شود اما بررسی اصلاح ساختارهای بانک ها قبل ازباز شدن نمادها نیز موضوعی مهم برای اطمینان دهی به خریداران سهام است.
کد خبر : ۷۳۰۲۴
تالار شیشه‌ای در یک روز کاری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بسته بودن نماد برخی از بانک ها از سال گذشته باعث شده تا این بانک ها  قادر به افزایش سرمایه یا تغییر در برخی دیگر از شاخص های اصلی خود به منظور رسیدن به استانداردهای تعیین شده نباشند؛ از سوی دیگر بسته بودن نماد بانک ها باعث می شود تا جریان نقدینگی متوقف شود.


علی سنگینیان؛ رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنان اخیر خود در نشست هیات نمایندگان این اتاق با انتقاد از این شرایط، گفت: در حالی که بانک ها باید افزایش سرمایه دهند، ولی نماد آنها بیش از ٦ ماه است که متوقف است.


البته باید توجه داشت تا زمانی که نماد بانک‌ها در بورس بسته باشد، امکان افزایش سرمایه ندارند و به همین دلیل از استانداردهای تدوین شده از سوی بانک مرکزی عقب خواهند ماند. با این حال بورس تاکید دارد که بانک ها برای آنکه افزایش سرمایه دهند، ابتدا لازم است ذخایر کافی گرفته و شفافیت ایجاد کنند تا بعد از بازگشایی نمادشان بتوانند افزایش سرمایه دهند


سیدحسین سلیمی؛ نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این خصوص به ایبِنا گفت:  بررسی ساختاری شرایط بسته شدن نماد بانک‌ها در بورس نشان می‌دهد که در این مورد حق به جانب بورس است زیرا در صورتی ‌که بانک‌ها ساختارهای خود را متناسب به استانداردهای لازم اصلاح نکنند، سیگنال صحیحی به معامله گران در بازار سرمایه نخواهد داد.


وی افزود: در صورتی که بانک ها برای افزایش سرمایه، ذخایر کافی نگرفته و شفافیت ایجاد نکنند، وقتی نماد آنها باز می شود، ممکن است خریداران اعتراض کنند زیرا با مشکلاتی مواجه می شوند و این امکان وجود دارد که متضرر شوند.


عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه می گوید برای توضیح این موضوع باید توجه داشت وقتی نماد یک بانک بعد از مدتی توقف در تابلو معاملاتی قرار بگیرد، ممکن است با ریزش قیمت مواجه شود. به همین دلیل خریداران متضرر خواهند شد و بورس را در این زمینه مقصر خواهند دانست.


با وجودی که از نظر استانداردهای بین المللی، نماد یک شرکت بورسی نباید بیش از چند روز بسته بماند، ولی باز کردن نمادی که باعث متضرر شدن خریداران شود، حتما دارای اشکال است.


با این حال سیدحامد واحدی؛ خزانه دار اتاق بازرگانی تهران نظر دیگری دارد. وی درباره بسته ماندن نماد بانک ها برای یک دوره طولانی و تاثیرات آن به ایبِنا گفت: سرمایه گذاری نکردن در بانک های بورسی، بزرگترین خسارتی است که متوجه این موضوع می شود.


وی بسته ماندن نماد بانک ها را عاملی برای به چالش کشیده شدن نقدینگی می داند و می گوید: اگر سهامی ۱۵۰ تومان خرید و فروش می شد و امروز با ۲۰ تومان امکان باز شدن دارد، باید با ۲۰ تومان باز شود؛ مگر کسی تضمین کرده که سهامی ضرر ندهد؟ یا به عنوان نمونه اگر همان سهام ۱۵۰ تومانی به ۳۰۰ تومان افزایش یابد، کسی سودش را تضمین کرده است؟


عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بسته بودن نماد بانک ها نه تنها مانع گردش نقدینگی می شود، بلکه عدم امنیت فکری را برای سرمایه گذاران خُرد در پی دارد که پایدارترین سرمایه موجود در بازار است.


با این حال سلیمی می گوید در حال حاضر سازمان بورس تصمیم گرفته تا ساختارهای بانک ها را براساس استانداردهای مطرح شده از سوی بانک مرکزی اصلاح کند و تا زمانی که ذخایر و معوقات آنها به روزرسانی نشده باشد، اقدام به باز کردن نماد آنها نخواهد کرد.


کارشناسان معتقدند که با توجه به اهمیت موضوع بازگشایی نماد بانک‌ها بهتر است بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهادهای حاکمیتی تصمیمی جدی برای رفع این مشکل اتخاذ کنند تا هم بازار پول  وهم بازار سرمایه  بتوانند بهتر در اقتصاد کشور نقش ایفا کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر