10 مرداد 1396 - 10:50

صرافان بدنبال افت و خیز محدود ارز /دلایل ۳گانه نوسانات صعودی

نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول با بیان اینکه از نظر صرافان ثبات در بازار از نرخ ارز مهمتر است، گفت: صرافان و بازیگران معتقدند باید نرخ ارز در یک سطحی قرار بگیرد که افت و خیز آن محدود باشد.
کد خبر : ۷۳۰۵۲
بازار ارز

به گزارش ایبِنا از خبرگزاری صدا و سیما، محمد آقا قوام عوامل موثر بر نرخ دلار در بازار ارز را به دو گروه تقسیم کرد و اظهار داشت: یک گروه کسانی که به عنوان سیاستگذار تلقی می‌شوند که عمدتا بانک مرکزی است و یک گروه هم کسانی که سیاست ساز هستند و صرافی‌ها و بازیگران بازار هستند.


وی با بیان اینکه از نظر صرافان ثبات در بازار مهمتر از نرخ ارز است، گفت: صرافان و بازیگران عقیده دارند باید نرخ ارز در یک سطحی قرار بگیرد که افت و خیز آن محدود باشد، چون افت و خیز آن سبب معاملات ثبت بارنامه در بازار می‌شود.


نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول گفت: سیستم نرخ ارز ما که بر دلار تاثیرگذار است، یک سیستم شناور مدیریت شده‌ای است؛ یعنی در عین حال که یک نرخ ارز ثابت را اعلام نمی‌کنیم تا حدودی نرخ ارز ما شناور است، ولی مدیریت هم می‌شود.


قوام درباره چگونگی مدیریت بازار ارز توضیح داد: بانک مرکزی با ورود به بازار به صورت عرضه ارز، سعی در کنترل قیمت دارد.


وی در توضیح نوسانات صعودی نرخ ارز گفت: نوسانات صعودی نرخ ارز به علت سه عامل است؛ افزایش تقاضای فصلی، انتظاراتی که نسبت به اوضاع سیاسی و به خصوص انتظاراتی که نسبت به تورم وجود دارد این عوامل هستند.


نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول با اشاره به سیاست بانک مرکزی در روند کنترل نرخ ارز و تورم، اظهار داشت: به نظر می‌آید بانک مرکزی همچنان می‌خواهد شاخص تورمی خود را با نرخ ارز مرتبط  و بخواهد این دو را توسط هم کنترل و با یک سیستم ارزی تورم را کنترل کند.


وی افزود: اگر از این منظر نگاه کنیم، ممکن است بانک مرکزی به صورت اعلام نشده‌ای تمایل داشته باشد نرخ ۳۸۰۰ تومانی حفظ شود، ولی آنچه که مسلم است قطعا  بانک مرکزی اجازه نخواهد داد این افزایش بالاتر رود.


این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به رابطه بین دلار و ریال گفت: همواره گرانی نرخ ارز را در مقابل دلار داشته ایم و در این امر باید به معیارهای کلاسیک اقتصادی که بیشتر تفاوت تورم بین ایران و کشورهای طرف عمده تجاری ماست، نگاه کنیم.


وی یادآور شد: در دوره هایی سیاست گذاران ارزی کشور سعی کرده اند در هر سطحی که هست نرخ دلار و ریال را باثبات نگه دارند که مهمتر از این است بگوییم دلار سه هزار تومان یا دو هزار تومان؛ اوج این دوره در زمان مرحوم دکتر نوربخش بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها